Ook al heb je niets te verbergen, dan nog is het goed voor te stellen dat je buiten het bereik van de tentakels van de Amerikaanse (en Europese) spionageinstituten wilt blijven, bijvoorbeeld om enig misbruik van jouw gegevens in de toekomst te voorkomen.
Dat is één kant van het verhaal.
De andere kant is dat bedrijven hetzelfde (proberen te) doen, waardoor je gerichte reclame kan krijgen.
Je email adres en andere gegevens, die op openbare media staan, worden gekoppeld en verkocht voor reclame doeleinden.
Op dit moment denk ik aan een klein systeem, dat bij de eerste ongevraagde reclame mail een reactie verstuurt met de vraag om dat niet meer te doen.
Bij een tweede ongevraagde reclame van dezelfde afzender, 50 berichten en na een derde 5000 berichten.
Gewoon de mailbox laten verstoppen, het mag niet, maar het idee is wel leuk !
Ander punt is, dat onze gegevens in een soort van database komen te staan (zowel bij overheden als bij bedrijven).
Iemand die een database beheert is ook verantwoordelijk voor ieder lek en de gevolgen wanneer gegevens op straat komen te liggen.
Alleen is het bijna onmogelijk, om als Nederlands privé persoon een Amerikaans bedrijf aan te pakken.
De enige mogelijkheid is, om politici te motiveren om voor onze privacy te strijden, en dat valt niet mee, omdat de meeste politici al blij zijn, wanneer ze de aan/uit schakelaar van de laptop weten te vinden.