Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP  (gelezen 1315 keer)

Offline canti

  • Lid
geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Gepost op: 2011/07/31, 16:01:49 »
Ik installeerde Ubuntu LTS 10.04 op een oude pc van mijn schoonvader waar reeds Windows XP op staat, met de optie "naast elkaar". Na herstart krijg ik een hele rits regels van I/O error. Vervolgens komt er geen GRUB-menu en gaat de computer direct door naar Windows. Ik heb de wiki GRUB-herstel vanaf livecd uitgevoerd wat zonder problemen ging, echter blijft de pc steeds naar Windows XP gaan. Overigens blijkt Ubuntu zich op een tweede harde schijf te hebben geïnstalleerd.

Graag advies.

canti

Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/31, 16:52:23 »
De I/O-errors die je ziet wanneer je vanaf de live-cd herstart, zijn onschuldig.

Je zult de opstartvolgorde in de BIOS moeten aanpassen, de tweede harde schijf boven de eerste.

Offline canti

  • Lid
Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/01, 22:27:18 »
Ik had me vergist: er bleek een externe harde schijf eraan gekoppeld te zijn, en fdisk -l gaf de suggestie dat het om twee harde schijven ging, dus ik dacht, 2 interne schijven. Ubuntu installeerde zich in de tweede, en dus externe harde schijf. <een stommiteit van mij> Grumpf... </een stommiteit van mij>. Goed, ik ging Ubuntu installeren op de eerste schijf. Toen kreeg ik een I/O fout waardoor installatie afgebroken werd. Controle van de live cd bracht niets bijzonders aan het licht. Waarschijnlijk lag het aan een cd-speler die een beetje corrupt is.

Helaas, ik had mijn schoonvader (74) graag op zijn oude pc Ubuntu willen laten zien, en vooral laten zien dat het zoveel gemakkelijker is dan Windows XP, en veiliger. Hij slaagt er bovendien in om in zijn PC allerlei virussen te downloaden terwijl hij enthousiast gratis en illegaal films binnenhaalt. En hij klikt er overal op los. Telkens probeer ik hem bewust te maken van de gevaren van internet, maar ja. Ik mag het altijd weer opruimen. Overigens heeft hij sinds korte tijd een nieuwe PC, met Windows 7. Ook daar haalde hij een ernstige virus binnen, ondanks virusscanner. Die blokkeerde de installatie van SP1 voor Windows 7 (de zogenaamde FFFFFFFE fout). MS adviseert in dit geval een complete herinstallatie, met formatteren en al. Daar was ik een dag mee bezig geweest. Ik verlangde toen zo heel erg naar Ubuntu... Misschien mag ik de volgende keer een Ubuntu op zijn nieuwe PC installeren. Wordt zeker vervolgd!

Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/01, 23:01:33 »
Als Ubuntu op de externe schijf is geïnstalleerd en waarschijnlijk Grub ook, kan je, als in de BIOS van USB opgestart kan worden, de externe schijf als eerste in de opstart volgorde zetten. Een nadeel, de overdracht snelheid van USB is niet zo hoog.
Je kan ook nog bij de externe schijf, de harddisk eruit halen en als interne schijf monteren. De oudere externe schijven hebben nog een IDE aansluiting, de nieuwere een SATA aansluiting. Dit is maar een idee, zo heb ik al diverse externe schijven gepromoveerd tot interne schijven. Maar ik weet niet of je schoonvader dit wilt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/01, 23:11:27 »
Ik had me vergist: er bleek een externe harde schijf eraan gekoppeld te zijn, en fdisk -l gaf de suggestie dat het om twee harde schijven ging, dus ik dacht, 2 interne schijven. Ubuntu installeerde zich in de tweede, en dus externe harde schijf. <een stommiteit van mij> Grumpf... </een stommiteit van mij>. Goed, ik ging Ubuntu installeren op de eerste schijf. Toen kreeg ik een I/O fout waardoor installatie afgebroken werd. Controle van de live cd bracht niets bijzonders aan het licht. Waarschijnlijk lag het aan een cd-speler die een beetje corrupt is.

Helaas, ik had mijn schoonvader (74) graag op zijn oude pc Ubuntu willen laten zien, en vooral laten zien dat het zoveel gemakkelijker is dan Windows XP, en veiliger. Hij slaagt er bovendien in om in zijn PC allerlei virussen te downloaden terwijl hij enthousiast gratis en illegaal films binnenhaalt. En hij klikt er overal op los. Telkens probeer ik hem bewust te maken van de gevaren van internet, maar ja. Ik mag het altijd weer opruimen. Overigens heeft hij sinds korte tijd een nieuwe PC, met Windows 7. Ook daar haalde hij een ernstige virus binnen, ondanks virusscanner. Die blokkeerde de installatie van SP1 voor Windows 7 (de zogenaamde FFFFFFFE fout). MS adviseert in dit geval een complete herinstallatie, met formatteren en al. Daar was ik een dag mee bezig geweest. Ik verlangde toen zo heel erg naar Ubuntu... Misschien mag ik de volgende keer een Ubuntu op zijn nieuwe PC installeren. Wordt zeker vervolgd!

Ik ben benieuwd hoe lang je grootvader het volhoud met een Ubuntu PC met alleen gebruikersrechten. Hij zal geen troep kunnen downloaden e.d.  Andere kant, je grootvader houd wel van aktie!  =D

Offline canti

  • Lid
Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/02, 20:54:29 »
@Gijsbert: dat wist ik niet, waarvan akte! Alleen, juist op zijn externe harde schijf bewaart hij belangrijke bestanden, als een soort backup die continu verbonden is met zijn PC. Of dat slim is (ivm virussen en zo) weet ik niet. Van zijn externe schijf blijf ik dus liever van af. Overigens werkt de CD/DVD-speler van zijn computer niet helemaal goed meer, misschien dat ik dan toevlucht kan nemen tot installatie vanaf USB? Dan moet ik wel een BIOS veranderen zodat het bij opstarten als eerste de USB-stick gaat herkennen, iets wat ik nog nooit heb gedaan. Maar ik zou dat wel aandurven hoor, het schijnt niet lastig te zijn. Maar al met al is dat alles geen ideale situatie.

@prince Ace: een correctie: het gaat niet om mijn grootvader, maar om de vader van mijn vrouw. Enthousiaste "illegaal" (in de zin van dat hij tientallen gratis films downloadt, met alle risico's van dien). Elke keer als ik bij hem in zijn PC kom kijken, zowel zijn oude als zijn nieuwe, verbaas ik me, me mompelend afvragend wat hij nou allemaal weer heeft uitgespookt. Ach, wij blijven allebei enthousiast!

Re: geen keuzemenu (GRUB), gaat direct door naar Windows XP
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/02, 21:43:20 »
kijk eerst in de BIOS of je op kan starten van USB, zou anders zonde van de moeite zijn. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.