Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart  (gelezen 1162 keer)

dvdhaar

  • Gast
Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Gepost op: 2009/01/03, 20:53:48 »
LS

Ik ben van plan om nieuwe hardware aan te schaffen en eindelijk helemaal over te stappen op Ubuntu. Het is er nooit van gekomen omdat mijn huidige videokaart niet ondersteund wordt (een ATi kaart). Nu heb ik al aardig wat rondgezocht en ben ik erachter gekomen dat NVidia en Intel de meest 'linux-vriendelijke' chipsets hebben. Nu kan ik alleen geen duidelijke lijst vinden met ondersteunde chips of kaarten. Vaak zijn de lijsten erg verouderd. Ik ben opzoek naar een NVidia PCI-E kaart, hij hoeft niet heel bijzonder te zijn, genoeg om compiz en dat soort ongein leuk te kunnen draaien. Ook moet hij passief gekoeld zijn en beschikken over DVI en S-Video. Ik verwacht dat er een videokaart voor mij uitgezocht wordt, maar ik wil gewoon zeker weten of hij ondersteund wordt.
Links die ik al bekeken heb maar weinig wijzer van ben geworden:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsNvidia
http://www.fsf.org/resources/hw/video
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,22262.msg220589.html#msg220589

Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/03, 21:10:34 »
Die van mij:
description:    VGA compatible controller
product:    G70 [GeForce 7600 GS]
vendor:    nVidia Corporation
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    a1
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
driver   =   nvidia
latency   =   0
module   =   nvidia
PCI-e kaart met DVI en S-Video passief gekoeld, opmerking temp liep op tot 70 graden, passieve koeling er af gehaald en een Zallman koeler er opgezet. Temp niet hoger dan 40 graden. Het eerst onderliggende PCI slot kan niet meer gebruikt worden. Heb ik geen probleem mee, jij misschien wel? Werkt onder zowel 8.04 als 8.10 met Compiz. Verder ben ik zeer tevreden over.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/03, 21:11:19 »
Ati loopt bij mij toch gewoon, hoewel nvidia beter is.

Ik zou gewoon eentje uitzoeken, dan zoeken op ubuntu+videokaart+problem op www.google.nl, dan zie vanzelf of er problemen zijn.
Dit zou ik ook doen voor je andere hardware, bijv wifi hardware, scanner.

Piet Vanraad

  • Gast
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/03, 22:08:18 »
Ik heb ook een ati, werkt perfect met de radeon driver. Ik gebruik dual head. Hier relevante info uit lspci:
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV410 [Radeon X700 Pro (PCIE)]
01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV410 [Radeon X700 Pro (PCIE)] (Secondary)

Misschien eens een topic aanmaken ivm je kaart?

dvdhaar

  • Gast
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/04, 00:32:43 »
Bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels wat verder gezocht en ondanks dat hij niet hiertussen staat: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsNvidia
heb ik mijn oog op de ASUS EN8600GT SILENT, een 256MB kaart, passief gekoeld met 2xDVI en S-Video; precies wat ik zoek. En na wat zoeken op google is hij zo te zien makkelijk te installeren en worden er weinig problemen mee ondervonden :D Ik ga nog even verder kijken voor ik de knoop doorhak, in ieder geval tot zover bedankt iedereen.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/04, 18:42:47 »
Ik heb exact dezelfde en heb een prima dualscreen. In te stellen zonder problemen. heb ook Compiz werkend. Lees wel even (zoekfunctie) hoe je (via de terminal) de NVidia manager moet openen.

dvdhaar

  • Gast
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/04, 22:16:10 »
Ik heb exact dezelfde en heb een prima dualscreen. In te stellen zonder problemen. heb ook Compiz werkend. Lees wel even (zoekfunctie) hoe je (via de terminal) de NVidia manager moet openen.

Blij om te horen :D Heb de kaart inmiddels in bestelling staan. Is het eenvoudig om een TV aan te sturen via de TV-out?
Bedankt voor de reacties

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuwe videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/04, 22:36:46 »
Niet geprobeerd, staat op zolder zonder tv. Ben ook niet van plan tv aan te sluiten. Ben wel aan het begin van HTPC die gaat gegarandeerd op de tv.