Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Radeon 9550 en Ubuntu  (gelezen 2418 keer)

Offline hbijlsma

  • Lid
ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Gepost op: 2008/02/18, 19:48:38 »
Hallo allen,

Deze vraag heb ik eerder ook al op het forum gezet maar ik maak er nu een apart topic van.


Om mijn ATI Radeon video kaart aan de praat te krijgen deed ik het volgende:

In "beperkt ondersteunde stuurprogramma's" vinkte ik "Stuurprogramma met hardware-versnelling voor grafische kaarten van ATI" aan. Ik starte weer opnieuw op.

Ik heb een dual boot dus eerst een scherm waar ik een keuze kan maken vervolgens werd Ubuntu opgestart. Dit ging goed tot vlak voor het laden van het inlog scherm.. het scherm bleef zwart. Ik kwam Ubuntu niet meer in.

Vervolgens heb ik Ubuntu weer opnieuw geïnstalleerd maar nu weet ik niet hoe ik wel mijn ATI kaart aan de praat krijg zonder dat Ubuntu niet meer wil opstarten.

Ik heb een linux driver gedownload voor mijn video kaart aller-8-02-x86.x86_64.run’. Deze heb ik laten uitvoeren en dat ging allemaal goed. Onder "Toepassingen" staat nu "ATI Catalyst control center" wanneer ik deze wil openen krijg ik het volgende bericht: "Er is een probleem opgetreden bij het intialiseren van de Catalyst Control Center Linux-editie"

Ik heb verschillende forum's bekeken maar ik kom er niet uit.

Systeem gegevens:
OS 1: Ubuntu 7.10 - de Gutsy Gibbon - uitgegeven in Oktober 2007
OS 2: Windows XP

Ubuntu staat op een andere harde schijf dan WIndows XP (dus geen andere partitie)

Mijn videokaart: ATI Radeon 9550.

Processor: Intel 4 1.90

Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubuntu dus Jip en Janneke taal is gewenst.

Alvast bedankt!

Hugo

Offline siegi

  • Lid
ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/18, 20:10:36 »
Ik heb dan maar even je vraag van het andere topic verwijderd.

Ik vraag me af of je voor zo'n oudere kaart wel de restricted driver nodig hebt. Krijg je niet genoeg prestaties uit de standaard geïnstalleerde open source driver?

ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 20:38:30 »
Ik wou net zeggen. :) De open source driver werkt prima voor doordeweeks gebruik. Dual-screen draait hier lekker, in tegenstelling tot de closed-source.

compiz werkt niet , totdat je compiz "voor de gek houd" door m te laten geloven dat ie niet op de blacklist staat. Dan werkt het wel.

Dus : (inderdaad) Heb je een speciale reden om de closed-source te gebruiken?

Offline hbijlsma

  • Lid
ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 20:52:58 »
Jullie hebben gelijk dat alles goed loopt.

Maar ik wilde de "uiterlijke voorkeuren veranderen" maar dat kan nu niet, ik dacht dat het aan de instellingen lag van mijn videokaart.

Offline siegi

  • Lid
ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 22:57:57 »
Wat versta je onder uiterlijke voorkeuren?
Een thema kijk eens op www.gnome-look.org
Effectjes werken ook niet met de restricted driver voorlopig. Het gaat wel met de laatste ati driver die in hardy gaat zitten.

Juicyhil

  • Gast
ATI Radeon 9550 en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 00:43:27 »
Hoi,

Dan wil ik nog even wat vragen, ik ben bezig met de installatie van Ubuntu 7.10 met een Radeon X1600. Ik heb 2 schermen staan, dus wil ik met Ubuntu dual screen werken, echter als ik dit instel bij Beheer > Screens and Graphics dan herkent de ene als Plug `n Play en de andere als Unknown. En als ik handmatig de types opzoek kan ik ze niet vinden. Het is de HP L1520 en de Compaq 1501. Dus als ik opnieuw inlog dan gaat ie in de low graphics mode. Hoe kan ik nou wel m`n dual screen instellen. Als ik de drivers van Ati installeer krijg ik hetzelfde als TS!

Bijvoorbaat dank,

Juicyhil.