Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VI geeft storing: Een beginner ziet VI anders, en denkt dat VI niet goed werkt.  (gelezen 2023 keer)

Offline evarie

  • Lid
Als ik op de commandline in ubuntu zowel desktop als server "vi" in toets/uitvoer.
Dan kan ik niet met 'q' er weer uit. Er is iets raars aan de hand.
Probeer het zelf eens in de commandline het commando
vi
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 18:09:53 door evarie »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VI geeft storing
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/17, 23:57:07 »
werkt hier prima hoor. Wat is er mis dan? Welke melding zie je precies?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VI geeft storing
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/18, 00:28:47 »
Voor de volledigheid: je verlaat vi met <esc>:q
(escape,dubbelepunt,q,enter)

Werkt hier perfect! :)

Welke versie heb je? Heb je wel de juiste toetsenbord indeling (voor de dubbelepunt) in de terminal?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline evarie

  • Lid
Re: VI geeft storing
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/18, 17:03:01 »
Op mijn computer en server staat allebij 8.04.2 met LTS.
Het kan ook zijn dat ik niet weet welk commando ik moet invoeren nadat ik VI heb gestart.
Want {esc :q} doet het wel.
Hier heb ik een bijlage toegevoegt.
Ik heb het nog een geprobeerd door in de terminal naar /home/evarie te gaan. En dan commando "vi text.txt"
Dan kom ik in VI. Maar als ik dan een letter typ, dan hoor ik alleen maar piepjes. En als ik dan door ga met toetsen proberen. Dan krijg ik een rode error melding met "not in register error nr." En met control alt delete, start de computer opnieuw op. Dus het is onmogelijk voor mij om VI te gebruiken. Terwijl nano het wel doet.
Dan kan je toch beter nano gebruiken? Kan je dan vragen. Maar nano doet niet automatisch de regel afbreken als ik een bestand open dat ik gemaakt heb met GEDIT. Dus ik wil VI proberen, en ook om het te leren.

Ik heb het blauwe boek Unix van Thomassen naast me liggen.
Daar staat in dat VI moet weten in welke terminal ik werk.
Dus het kan zijn dat er iets is met de instellingen.

Er staat in het boek:

paragraaf 4.2.1 Voorbereiding voor het starten van VI
Voordat u met VI aan het werk kunt gaan, moet het systeem weten op welk soort terminal u werkt. Terminals komen in alle soorten en smaken. VI, en alle andere full screen programma's moeten toch weten welk type terminal ze bij u 'aan de lijn' hebben om de juiste aansturing te kunnen geven.

Maar daar weet ik heel weinig van.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 17:09:09 door evarie »

Offline evarie

  • Lid
Re: VI geeft storing
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/18, 17:12:05 »
Voor de volledigheid: je verlaat vi met <esc>:q
(escape,dubbelepunt,q,enter)

Werkt hier perfect! :)

Welke versie heb je? Heb je wel de juiste toetsenbord indeling (voor de dubbelepunt) in de terminal?
Ik heb ubuntu 8.04.2 en ik heb VI versie 7.1.138  De dubbele punt doet het prima. Ik heb een notebook toetsenbord.

(escape,dubbelepunt,q,enter)
Dit doet het wel. Maar wat moet ik dan intoetsen om een nieuwe bestand te openen en weer opslaan en weer sluiten?

Nu heb ik verder gelezen wat er in het boek staat. En nu lukt het me wel. Maar ik wiste de commando's niet.

Ik wist dus ook niet dat VI in de commando-mode staat.
En dat je met a in de input-mode komt en met 'escape' weer terug in de command-mode.
Het is wel verwarrend, want je kan in VI niet zien welke mode aan staat.

VI is inderdaad niet makkelijk voor een beginner. Dan is NANO makkelijker te gebruiken.
Het veranderen van een regel gaat heel anders dan in alle andere tekstverwerkers.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 17:59:29 door evarie »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VI geeft storing: Een beginner ziet VI als, dat het niet goed werkt.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/18, 18:14:05 »
VI is inderdaad niet makkelijk voor een beginner. Dan is NANO makkelijker te gebruiken.
Het veranderen van een regel gaat heel anders dan in alle andere tekstverwerkers.

Totally true! vi of vim (vi improved) heeft een steile leercurve. Het kost meer tijd om het te leren, maar je kunt straks wel sneller bepaalde acties doen. Maar je moet het echt wel "willen" leren.
Het is misschien makkelijker om met gvim te experimenteren. Dit is een soort grafische interface op vim waarin je ook  menu's hebt om bepaalde dingen te doen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Als ik op de commandline in ubuntu zowel desktop als server "vi" in toets/uitvoer.
Dan kan ik niet met 'q' er weer uit. Er is iets raars aan de hand.
Probeer het zelf eens in de commandline het commando
vi

Heel goed dat je vi wilt leren!! Dat staat op elke UNIX machine, in tegenstelling tot andere editors.
En zeker op een server zonder grafische omgeving kun je ALTIJD met vi uit de voeten.

Je kunt HEEL VEEL met vi, maar voor de basis tekst verwerking  kun je met een paar commandos uit de voeten;

[ESC]I   om in insert mode te komen
[SHIFT]R  om over bestaande tekst heen te typen
x    om tekens te verwijderen
dd om een regel te verwijderen
[SHIFT]O om een lege regel tussen te voegen
[SHIFT]A om aan het einde van een regel wat toe te voegen
/piet    om naar de tekst piet te zoeken (Case Sensitive)
[ESC]:wq!      om het bestand op te slaan

Kijk hier;

http://www.cs.fsu.edu/general/vimanual.html


^[:wq!



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline evarie

  • Lid
Vier uur in de nacht. Tja wat slaapproblemen.....linux leren.
Nu ben ik nog steeds bezig met het leren van ViM.
En dat is de reden dat ik dus deze link hier post.
Want de vorige ViM manual was in het Engels. Deze in het Nederlands:

http://www.bilbos-stekkie.com/vim/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 04:07:57 door evarie »