Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (kabel-)TV kijken in Ubuntu  (gelezen 10809 keer)

(kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Gepost op: 2010/06/09, 19:28:27 »
Heb onlangs Ubuntu (10.04 ) geinstalleerd .

Onder Windows Vista kon ik middels Windows Media Center probleemloos naar TV-programmaś kijken .
Mijn PC heeft een (UPC-)kabel aansluiting en een TV(analoog en DVB_T) tunercard .

Wil nu graag onder Ubuntu dezelfde mogelijkheid hebben .
Welk programma moet ik daarvoor installeren .
Pikt dat programma dan -zoals bij windows media center- die TV-kanalen/signalen automatisch op ,
of moet binnen dat progr. nog het nodige worden geconfigureerd ?

Gaarne jullie's  hulp .

vr gr ,

Wout Leverman .
 

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/09, 19:59:55 »
Hallo Wout,

Heb je wat meer informatie over die tunerkaart? Merk, type?

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/09, 21:49:30 »
Hallo Cumulus007 ,

Dank voor je reactie .
Mijn systeem(-kenmerken) meldt :

Haupage WinTV HVR-1200 (model 71xxx, Hybrid DVB-T, NoFp )

Hoop dat je me hiermee verder kunt helpen .

groet,
Wout .




Offline Kars

  • Lid
Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/09, 22:35:32 »
probeer xawTV of zapping TV viewer, volgens mij kon je daar gewoon automatisch laten configureren als je het hebt geïnstalleerd

Ik heb net ff zapping TV viewer geïnstalleerd om het ff te checken, en als je dat hebt geïnstalleerd en geopend, moet je naar bewerken gaan, voorkeuren, automatisch zenderzoeken. Als het goed is doet ie het dan. (dan moet natuurlijk wel de TV-kabel aangesloten zijn)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 22:44:40 door Kars »

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/09, 23:21:52 »
Of KDEtv :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/10, 07:38:00 »
Ik heb voor mijn vader MeTV wel eens geinstalleerd, werkte prima.

En misschien heb je hier nog iets aan?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/10, 07:40:50 door valk »

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/10, 07:44:53 »
Of KDEtv :)
KDEtv is kapot sinds 9.10.

edit: ik vrees dat onder Linux enkel de digitale modus werkt wegens ontoereikende stuurprogramma's. Doe het volgende:

* Download de bijlage bij dit bericht.
* Druk op alt+f2, voer in "gksu nautilus" en druk op enter. Voer het wachtwoord in indien gevraagd.
* Pak de inhoud van Firmware.zip uit in de map Bestandssysteem -> /lib -> /firmware in het venster dat door "gksu nautilus" werd geopend.
* Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum, installeer Kaffeine.
* Start Kaffeine via Toepassingen -> Audio en video. Klik het onderdeel "digitale tv" aan.
* Stel je kaart in d.m.v. het knopje met de moersleutel.
* Scan voor zenders.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/10, 07:51:51 door Cumulus007 »

Offline tigger

  • Lid
Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/10, 10:03:57 »
MCE kan vervangen worden door bijvoorbeeld mythtv, staat ook in de repo's. Voor enkel een tv-zender te bekijken is het misschien wel wat overkill.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/10, 11:43:17 »
In het verlengde van dit draadje ligt de vraag of iemand weet of er een programmaatje is onder Ubuntu dat een aantal zenders van UPC of Ziggo gewoon van de kabel plukt zonder dat er een tv-kaart in de computer hoeft te zitten?
In Windows is dat namelijk inmiddels mogelijk, met de (in mijn geval) Ziggo Live tv player. Handig, al zijn nog niet alle zenders van het pakket opgenomen.
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline Kars

  • Lid
Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/10, 11:57:01 »
In het verlengde van dit draadje ligt de vraag of iemand weet of er een programmaatje is onder Ubuntu dat een aantal zenders van UPC of Ziggo gewoon van de kabel plukt zonder dat er een tv-kaart in de computer hoeft te zitten?
In Windows is dat namelijk inmiddels mogelijk, met de (in mijn geval) Ziggo Live tv player. Handig, al zijn nog niet alle zenders van het pakket opgenomen.

als je internet van ziggo hebt, dan kan je gratis online tv kijken, dus via internet, ik ga er vanuit dat je dit ook bedoelt, aangezien het ziggo "Live" tv player heet. Dat programma laat je dus via internet tv kijken. Hier staat het een en ander er over om datzelfde te krijgen maar dan voor ubuntu, ik heb alleen geen idee of het werkt: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/programma-om-tv-te-kijken-zonder-tv-tuner/?action=printpage

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/10, 12:05:15 »
Beste Kars, volgens mij doet Ziggo live tv player iets anders. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat dit programmaatje in staat is het tv-signaal te lezen vanuit de kabelmodem - dus niet van het internet. Het lukt dus alleen als er een ziggo- of upc-kabelmodem is (met abbo uiteraard).
Natuurlijk ken ik ook alle internet tv-zenders, maar wat mij bij het door mij genoemde progje opvalt is de kwaliteit van beeld en geluid (erg goed) en het nauwelijks belasten van de internetsnelheid.
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline Kars

  • Lid
Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/10, 12:09:02 »
dan zou ik zeggen, probeer zapping TV viewer en kijk of dat dat misschien werkt ;)

[edit]laat maar dat werkt niet, heb ik gisteren toevallig uitgeprobeerd
« Laatst bewerkt op: 2010/06/10, 12:13:11 door Kars »

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/10, 17:33:17 »
Even voor de TS, ik heb een analoge tv-kaart, een PCTV-Rave, ik gebruik nu TVTIME. Hierbij kan je de zenders automatisch laten zoeken en op laten slaan. Als je handmatig een lijstje wil maken kan dit ook middels een XML file. Ik woon in Amsterdam en heb zelf de lijst samengesteld, zoals UPC deze heeft gegeven.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/10, 18:07:54 »
Ik heb zelf een Hauppauge WinTV HVR-1300, die analoog prima werkt met tvtime. DVB-T heb ik niet geprobeerd, maar die zenders (NL1,2,3) zitten toch op de analoge kabel.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/13, 13:58:46 »
Bump. Is het nog gelukt met deze kaart?

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/17, 21:55:24 »
Beste Cumulus007 ,

Weet niet wat je met bump bedoeld , maar lees net ( na veel zoekwerk ) op
www.hauppage.com/site/support/linux.html dat de ondersteuning (driver) voor mijn tuner card
de Hauppage WinTV HVR-1200 (model71xxx) in de maak is !

vr gr ,
Wout Leverman .
« Laatst bewerkt op: 2010/06/19, 16:13:15 door Wout Leverman »

Re: (kabel-)TV kijken in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/26, 14:58:44 »
Is dat het zelfde concept als digitale televisie van bijvoorbeeld upc of kpn? ik ben echt een leek maar ik wil graag zo'n abonnement nemen op digitale televisie zodat ik meer zenders heb. Maar als ik hier op deze vergelijksite http://www.internetentv.nl kijk hebben ze het over kastjes die je op je televisie moet aansluiten en ook op je computer?

Alvast bedankt.