Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oudere Firefox.  (gelezen 1437 keer)

Offline Tom

  • Lid
Oudere Firefox.
« Gepost op: 2017/11/17, 12:42:36 »
Ik heb een Tar geopend met archiefbeheer ,resultaat zie afbeelding . Mijn vraag hoe krijg ik dat ding geinstalleert ?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/17, 12:58:33 »
In principe uitpakken in je Home en dan in je bestandverkenner op firefox klikken en uitvoeren (firefox moet niet open staan). Eventueel zelf een snelkoppeling maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/17, 13:31:13 »
Wel eerst de verborgen map .mozilla even hernoemen misschien? Tot .mozilla-old of zo?

Trouwens Tom, waar heb je die oude firefox vandaan?? Dat lijkt me ook wel wat als tussenoplossing.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/17, 13:44:28 »
Wel eerst de verborgen map .mozilla even hernoemen misschien? Tot .mozilla-old of zo?

Een kopie kan geen kwaad maar die map gewoon laten staan dan heb je gelijk je addons en koppeling etc. geinstalleerd.

Offline h2o

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/17, 14:02:02 »
Je zou ook Palemoon kunnen gebruiken. Dat is in feite een 'old fashion' Firefox, maar dan merkbaar sneller omdat de legacy zaken eruit zijn gehaald.
Er bestaat ook een repo voor die betrouwbaar is en goed wordt bijgehouden:
Citaat
deb http://download.opensuse.org/repositories/home:/stevenpusser/Debian_8.0/ /
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

swake

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/17, 14:55:42 »
Gebruik ook Palemoon, spijtig word hij niet in het nederlands ondersteund .
Hier vind je ook de download .
https://software.opensuse.org/download.html?project=home:stevenpusser&package=palemoon

Re: Oudere Firefox.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/17, 16:20:55 »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/17, 16:21:20 »
Ik geef de voorkeur voorlopig aan de oudere versie van Firefox. Die Pale moon zit niet in de repro, dus die komt pas aan de orde bij gebrek aan wat anders. Wel goed om te weten dat deze browser en zijn ppa betrouwbaar zijn gebleken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Oudere Firefox.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/17, 17:32:03 »
@ Forum,

Palemoon is makkelijk te installeren in Ubuntu en ook in LinuxMint:
-- volg de instructies op :   https://linux.palemoon.org/  ... en gebruik de Linux installer;

--- je zal PaleMoon, daarna, niet terug vinden in de synaptic en ook niet in de softwareboutique (software center).

Na de installatie de computer herstarten.

In de 'dash' van Ubuntu tik je dan pale....in, en je kan die dan opstarten en gebruiken. Succes.

Nederlandstalig zetten:

-  volg de instructies op:   https://addons.palemoon.org/language-packs/

maar ....!!! EERST het Languagepack 'Dutch (Netherlands)' installeren, dan pas PaleMoon Locale Switcher from these site.

Dan krijg je een icoon in de rechterbovenhoek die je aanklikt en daaruit klik je Nederlands aan -- en herstart dan PaleMoon.
PaleMoon zal, bij de heropstart, nu Nederlandstalig zijn.

*** ----> In PaleMoon heb je ook geen last (voorlopig toch niet) van verouderde extensies.

Succes.
Ter informatie.

Groet,
spievensterke>
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 18:17:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/17, 17:34:29 »
Hoi Tom,

Dat dacht ik ook. Dus haalde ik bij gebrek aan betere informatie een tar bestand op van de mozilla site ( https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ ) van die versie (firefox-56.0b9.tar.bz2). Maar dan start me vanuit die map met de terminalopdracht .firefox nog de 57 (Quantum).

De verborgen map hernoemd en nu start hij de versie 58 ! Jaja. Ik natuurlijk mijn handelingen gedubbelcheckt. Die waren goed.

Zo simpel is het dus blijkbaar niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/17, 17:41:43 »
Ik heb hem nu op een UB sticky gezet en start s´morgens mijn oudere Firefox 65.2 zo op. De nieuwe laat ik nog staan die vreet geen brood en als er updates etc komen en hij staat mij aan ,dan ga ik de nieuwe gebruiken maar nu heb ik mijn oude werkende add-ons er weer in staan  O0
Het werkt zeer snel via de usb stick ben er erg tevreden mee.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 20:35:03 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/17, 19:07:33 »
Ik heb firefox compleet verwijderd. Vervolgens weer firefox 56 opgestart via de tarball. Dat ging goed. Ik installeer Sage. Ook goed. Maar dan wordt gevraagd om een herstart. Ik doe dat en nu heb ik versie 57 weer terug.

Wat krijgen nu dan toch?

Ik ga dat pale moon maar eens proberen.

groet,

Just

>>Firefox is hier niet heilig<<
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/18, 14:14:10 »
FireFox ESR installeren voor de mensen die niet zonder hun oude addons kunnen  :)

Download de laatste ESR versie voor je systeem https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/
In de veronderstelling dat die in je Downloads map is geplaatst doe dan het volgende in een terminal (Alt + F2)
cd DownloadsSluit FireFox
Uitpakken van het gedownloade bestand (mogelijk firefox-52.5.0esr.tar.bz2) in de map /opt
sudo tar -xvjf firefox-52.5.0esr.tar.bz2 -C /optHet buitenspel zetten van de geïnstalleerde nieuwe FireFox
sudo mv /usr/bin/firefox /usr/bin/firefox-oldDe link maken naar FireFox ESR
sudo ln -s /opt/firefox/firefox /usr/bin/firefox
Wil je weer terug naar de nieuwe FireFox (al je Addons zijn geschikt) dan is het volgende voldoende:
sudo mv /usr/bin/firefox-old /usr/bin/firefox
Als je langer gebruik gemaakt van FireFox ESR dan kun je die updaten door in een terminal te starten
gksudo firefoxEn via de help laten controleren op updates.

gr. Johan


Offline HarzG

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/18, 16:59:36 »
Het lijkt mij buitengewoon onverstandig om terug te gaan naar een verouderde browserversie om bepaalde add-ons te gebruiken. Dat komt neer op een advies om een veilig besturingssysteem met een onveilige browser uit te rusten. De meest aangevallen applicatie op het systeem is de browser volgens mij.

De enige optie die ik redelijk veilig acht in deze discussie is het advies van nahjo met Firefox ESR. Maar ook daarmee doe je iets wat in strijd is met de manier van updaten. Het is juist de kracht van een veilig besturingssysteem om in 1 update-scherm alle programma's te kunnen actualiseren. Dat moet dus niet aan elke applicatie afzonderlijk worden overgelaten.

@Tom: de Video DownloadHelper, NoCoin en ook uBlock Origin zijn al geactualiseerd en werken met Firefox 57.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline EvC

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/18, 17:21:04 »
De enige optie die ik redelijk veilig acht in deze discussie is het advies van nahjo met Firefox ESR. Maar ook daarmee doe je iets wat in strijd is met de manier van updaten. Het is juist de kracht van een veilig besturingssysteem om in 1 update-scherm alle programma's te kunnen actualiseren. Dat moet dus niet aan elke applicatie afzonderlijk worden overgelaten.
Hij installeert het inderdaad voor een specifieke versie.

Als je de PPA gebruikt, gaat het updaten via het normale update proces en wordt Firefox ESR automatisch meegenomen.
Het Nederlandstalige pakketje is later in Synaptic pakketbeheer te vinden:

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppasudo apt-get updatesudo apt-get install firefox-esr
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline HarzG

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/18, 17:36:52 »
Bedankt voor de aanvulling EvC.

Omdat ik nog de update mis van de Firefox add-on NoScript, heb ik tussentijds een alternatief geïnstalleerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/18, 17:44:53 »
Omdat ik nog de update mis van de Firefox add-on NoScript, heb ik tussentijds een alternatief geïnstalleerd.
Jip het wachten is op NoScript maar als dit alternatief ook goed is dan snel weer naar FF57  ;)

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/18, 17:47:02 »
Als je de PPA gebruikt, gaat het updaten via het normale update proces en wordt Firefox ESR automatisch meegenomen.
Het Nederlandstalige pakketje is later in Synaptic pakketbeheer te vinden:
Ook prima  :) maar heb je dan keuze uit 2 FF of ben je dan gewoon over op de ESR editie.
En als je terug wilt naar de regulieren FF is het dan gewoon PPA verwijderen?

Offline EvC

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/18, 18:01:16 »
Ook prima  :) maar heb je dan keuze uit 2 FF of ben je dan gewoon over op de ESR editie.
Je hebt dan twee verschillende versies waardoor je een keuze kunt maken welke je behoudt.

Firefox ESR gebruik ik nu als enige browser tot het moment dat de reguliere versie beter ondersteund wordt met Add-ons en er iets meer mogelijk is met het spuuglelijke uiterlijk (en het gebruik van vreemde symbolen) wat het nu heeft.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/18, 18:11:46 »
Je hebt dan twee verschillende versies waardoor je een keuze kunt maken welke je behoudt.
Helder dank je.

Firefox ESR gebruik ik nu als enige browser tot het moment dat de reguliere versie beter ondersteund wordt met Add-ons en er iets meer mogelijk is met het spuuglelijke uiterlijk (en het gebruik van vreemde symbolen) wat het nu heeft.
Smaken verschillen. De menubalk wat aanpassen (schuiven met de knoppen) en het voelt vertrouwd aan.
(reactie met FF57)

Offline rico70

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/18, 18:18:39 »
spuuglelijke uiterlijk
Rechthoekige tabbladen ipv afgerond, meer niet

Offline EvC

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/18, 18:27:07 »
Rechthoekige tabbladen ipv afgerond, meer niet
Gatver, niet te hopen dat Thunderbird wordt meegetrokken in dit teruggaan in de tijd.
Een beetje eye candy had niet voor deze verdeeldheid gezorgd.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline HarzG

  • Lid
Re: Oudere Firefox.
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/18, 21:13:24 »
Er is een NL-webpagina waar een bijgewerkte lijst te zien is over de status van de add-ons die wel/niet klaar zijn voor Firefox 57 met mogelijke alternatieven. Misschien zij er nog andere websites die hierover informatie geven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce