Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map  (gelezen 1123 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
[opgelost]Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map
« Gepost op: 2011/04/23, 08:34:09 »
Omdat ik echt helemaal gallisch wordt van het feit dat ik altijd twee verschillende mijn documenten mappen heb, zou ik graag gewoon maar één paar mappen hebben. Dus Afbeeldingen/Video's etc. al die mappen van Windows en Linux samenvoegen. Kan dat? Een, zeg maar, /home van linux en Windows op een andere NTFS partitie?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/24, 18:12:03 door TopGear »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/23, 08:50:52 »
Een hele gedeelde /home is wel lastig, maar de mappen Afbeeldingen, Videos, Documenten etc linken aan de windowsmap is goed te doen. De paden naar deze mappen staan in het bestand ~.config/user-dirs.dirs deze kun je aanpassen naar de windows mappen. De locatie daavan verschilt per windows versie en weet ik zo niet uit mijn hoofd
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/23, 09:21:21 »
Ik zal eens kijken Ronnie. Nuja, de hele /home hoeft niet, maar gewoon de dingen als Afbeeldingen, Videos, Documenten enz dus.

EDIT:
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Openbaar"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video's"

Staat er default. Moet ik er dan
XDG_DESKTOP_DIR="/dev/sdd1/Bureaublad"van maken?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/23, 09:24:00 door TopGear »

Re: Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/23, 14:45:49 »
Windows houdt niet zo van niet-NTFS-partities, dus je ontkomt er haast niet aan om de Windowsmappen te gebruiken. Dat kan op meerdere manieren. Eén daarvan is met behulp van dat bestand user-dirs.dirs in ~/.config/ zoals hierboven bedoeld. Daarin moet je dan de namen zetten die je Windowsmappen onder Ubuntu hebben. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat /dev/sdd1/Bureaublad inderdaad de complete naam van het bureaublad van je Windowsinstallatie is, maar als het dat is, dan ja.

In deze thread: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/dualboot-met-documenten-op-ntfs-d-en-of-e/ is een en ander uiteindelijk op een iets andere wijze opgelost, namelijk met symlinks naar de betreffende mappen.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Windows en Ubuntu dezelfde Documenten map
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/24, 18:11:54 »
Gelukt, dank :-)