Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?  (gelezen 1098 keer)

bartz

  • Gast
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Gepost op: 2007/06/09, 12:02:03 »
Ubuntu heb ik op mijn pc geinstalleerd, naast Windows. Heb wat zitten klooien om eea werkend te krijgen, maar het lukte me niet
om mijn linksys draadloze netwerkkaart werkend te krijgen. Aantal howtos gevolgd op internet want het schijnt een bekend probleem te zijn (rt61) maar het wil maar
niet lukken. Ik had nog een liveCD liggen van Mandriva en ik denk, ga dat eens proberen en daar werkt alles in een keer. Draadloos netwerk even instellen en klaar.
Ook de streaming media werkt meteen, bij ubuntu heb ik hiervoor eea moeten installeren. Ook werkt mijn nvidia kaart niet in ubuntu (al voldoen de standaard drivers daar ook wel) en in Mandriva werkt het volgens mij wel direct, want bij het opstarten krijg ik een groot nvidia logo in beeld. Logisch dat ik nu denk, ubuntu eraf Mandriva erop. Alleen is dit wel terecht, hebben
deze verschillen daadwerkelijk te maken met Mandriva of zit het verschil hem in KDE of Gnome ? Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen, want ik wel me best verdiepen in linux, maar vindt
dat het wel allemaal een beetje moet werken en dat je niet bij elke driver of om iets anders werkend te krijgen een hele berg commandos en dergelijke moet uitvoeren. Blijkbaar kan het dus ook
anders zoals ik nu in Mandriva zie. Is gewoon puur een kwestie van gebruiksgemak.
Alvast bedankt voor de reacties.

Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/09, 12:31:28 »
Ik heb jaren met Mandriva gewerkt en dat is in mijn ogen ook een heel geschikte distributie om met linux te leren werken.

Als jou hardware gemakkelijker ondersteund wordt met Mandriva dan kan je net zo goed met Mandriva verder gaan.

Ik ben overgestapt naar Ubuntu omdat de updates hier sneller beschikbaar zijn en meteen voor iedereen. Mandriva hanteert een systeem waarbij leden sneller de updates krijgen. Ubuntu heeft ook meer gebruikers, waardoor je meer info vindt op het internet.

Voor het overige vond ik Mandriva prima. Vroeger heb ik ook RedHat, Debian en Slackware geprobeerd, maar daarmee ben ik nooit gestart geraakt.

bartz

  • Gast
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/09, 17:21:19 »
Ok, dus het is toch de distributie waardoor het beter wordt ondersteund.
Maarja, Mandriva heeft dus weer het nadeel dat de updates later komen en ik heb al gezien dat je er ook voor moet betalen.

Overigens zit is sowieso nog erg te twijfelen of ik Linux wil blijven gebruiken. Opzich werkt het best fijn als allesn tenminste een beetje
op orde is. Sneller dan windows in ieder geval. Het enige waar ik mee zit is fotobewerking. Ik heb mijn beeldscherm en printer gecalibreerd en
dat wil dus echt niet in Linux, daarvoor zal ik altijd moeten switchen tussen Linux en Windows en dat is nou net wat me ook erg tegen houd. Ik
heb al zitten denken, een kleine partitie voor windows met de kleurcalibratie en dus fotobewerking. Internet daar uitschakelen en verder
alles op Linux doen. Maarja, dat geswitch met elke keer opnieuw opstarten als ik wat anders wil gaan doen daar heb ik een hekel aan. Misschien
toch nog maar een tijdje wachten met Linux, al ben ik dat gedonder met Windows ook wel zat, maarja....
Mocht er nog iemand suggesties hebben wat dit betreft, dan hoor ik het graag.

Guus

  • Gast
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/09, 17:28:51 »
VM in Linux met fotobewerkingssoftware

Ervan uitgaand dat bovenstaande problemen worden opgelost :)

bartz

  • Gast
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/09, 18:16:32 »
Nee, dat is net het probleem, dat werkt niet. Ik heb al eea over uitgezocht wat dit betreft.
De fotobewerkingssoftware is geen probleem, is prima werkend te krijgen, maar de kleurbeheer niet. Dat is gewoonweg een
windows systeem en zit gekoppeld aan de drivers van de grafische kaart en van de printer. In Linux is dit onbekend. Er is wel
een soort van kleurbeheer voor Linux, heb ik al gezien, maar dat is bij lange na niet zo nauwkeurig.
Maar mocht ik heb mis hebben, dan hoor ik het graag. ;)

Offline vis

  • Lid
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 03:30:27 »
VM in Linux, is een Virtual machine. Dit houdt in, dat je dus onder Linux, Windows kan instaleren en dan alsnog de kleurbeheer software kan draaien onder Linux, terwijl je WIndows draait IN linux. Als je het nog niet echt begrijpt, (wat ik me kan voorstellen) dan moet je eens kijken op google naar het programma Virtualbox. Hier zie je inforatie hierover en wat het precies inhoudt. Er zijn ook nog andere alternatieve, maar mijn voorkeur gaat uit naar dit programma.

bartz

  • Gast
Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/10, 11:02:29 »
Ja, maar als je dan in de virtuele windows werkt, worden er voor de grafische kaart toch nog steeds de drivers gebruikt van Linux, omdat het uiteindelijk vanuit Linux draait ?

Ubuntu geprobeerd, maar Mandriva werkt beter of is het KDE ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/11, 13:45:11 »
Er  bestaat zoiets als littlecms, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Misschien kan het je helpen met de kleurkalibratie.