Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open  (gelezen 987 keer)

Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Gepost op: 2016/05/13, 17:12:06 »
Hallo

Wanneer ik een programma open vervormen mijn teksten.
In bijlage heb ik een schermafdruk gemaakt met wat ik bedoel.

Omdat ik in mijn Ubunti 14.04 (LTS) veel last had met pakketten die gebroken waren en niet wist hoe dit op te lossen heb ik een volledige nieuwe installatie gedaan.
Ook kon ik mijn nieuwe HP printer niet aansluiten door die gebroken pakketten omdat ik de laatste HPLIP moest downloaden en installeren.
Dus ik dacht alles eraf en opnieuw.
Had al direct problemen.
Ik moest ineens een wachtwoord geven om mijn schijf te unlocken bij opstart. Dus dan heb ik opnieuw geprobeerd en nog eens tot ik daar geen last meer van had (na enkele installaties en uitproberen kan ik de laptop weer aanzetten zonder die problemen)
Enfin als puntje bij paaltje komt kan ik nu wel afdrukken met mijn nieuwe printer en kan ik weer normaal computeren.
Maar nu stoort het mij toch wel enorm dat ik mijn titels van mijn werkbalken amper kan lezen en andere titels die iets aanwijzen in Ubuntu (ook in Libre office van 't zelfde)

Iemand een idee hoe ik die letters weer normaal krijg via de terminal?

thx


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/14, 18:08:51 »
Welke videokaart? fabrieksdriver erbij?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/14, 22:40:44 »
Nog steeds Ubuntu 14.04? Die schijfversleuteling heb je denk ik tijdens de installatie zelf aangezet/geactiveerd. Die vervormde letters zijn uiteraard niet de bedoeling, misschien ontbreken er wat lettertypen (fonts) door al dat geherinstalleer.

Je moet wat meer info geven, zoals Baas al aangaf. Niet alleen de videokaart/driver, maar ook het soort laptop + type. Verder hoort een HP-printer het normaalgesproken gewoon te doen zonder dat je iets (hplip) hoeft te installeren.

Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/02, 14:20:18 »
Sorry voor de late reactie maar de letters zijn weer normaal om één of andere reden.
Was dit zelfs al vergeten.
Wel een ander vraagje.
Ik moet voor school een taak maken in in Publisher (windows) maar heb geen windows (haha)
Welk programma in Ubuntu LibreOffice werkt net als publisher en is compatible met Publisher?

Thx

Offline h2o

  • Lid
Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/02, 15:22:31 »
Wel een ander vraagje.
Ik moet voor school een taak maken in in Publisher (windows) maar heb geen windows (haha)
Welk programma in Ubuntu LibreOffice werkt net als publisher en is compatible met Publisher?
Met Libreoffice kun je bestaande Publisherbestanden openen. Er fatsoenlijk in bewerken gaat redelijk, alleen frames gebruiken met doorlopende tekst is mij nog niet gelukt.
Libreoffice Draw is geen tekstverwerker of DTP programma. V.w.b. tekstverwerken is Writer een superieur programma en voor DTP kun je voor Linux beter Scribus gebruiken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open + Publisher files
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/05, 00:15:32 »
En is die Scribus compatibel met Publisher?
Want mijn docent gaat ze daarin openen... (dat is de opdracht dat hij het daarin gaat openen)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn letters vervormen wanneer ik iets open
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/05, 16:51:14 »
Het resultaat van Scribus kan je uitschrijven in een hoge kwaliteit PDF. Dit laat je docent toe de uiteindelijke kwaliteit van je werk te beoordelen. Wil hij ook je bronbestanden zien, verwijs hem dan naar Scribus. Dat is in tegenstelling tot MS Publisher wél beschikbaar op elk platform (bovendien is Scribus van een hoger professioneel niveau dan Publisher).

Nee, in Sribus kan je geen Publisher bestanden inlezen. Omgekeerd, Scribus bestanden inlezen in Publisher, gaat ook niet.

Offline h2o

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2016/06/05, 18:53:41 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex