Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu  (gelezen 1867 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Gepost op: 2006/07/10, 22:36:08 »
Collega's,

Ik wil een Access 97 bestand van mij gebruiken in Ubuntu OF omzetten naar "iets" bruikbaars in Ubuntu.
Ik vind wel wat informatie (oa op dit eigenste Ubuntu-forum) die suggereert dat je vanuit Access een ODBC-database moet maken en die dan kan inlezen in (bv.) openoffice.

Leuk, maar ... ik heb mijn Access NIET meer want ik zit volledig op Ubuntu te werken.

Ik kan de Access-database wel degelijk inlezen in OpenOffice.org 2.0.x, MAARRRRRRRR ... ik schijn die tabellen dan NIET uit te kunnen voeren naar "iets" dat door (bv) MySQL lees- of bruikbaar is. Ik kan dus wel mijn gegevens "ruw" inkijken, maar kan er geen spat aan wijzigen, laat staan een query op lopen, noch een formulier mee aanmaken.

Ik wil dus gerust mijn formulieren opnieuw in elkaar knutselen ---zij het met tegenzin--- maar ik wil zoveel mogelijk van m'n Access-gegevens overbrengen.

Wie heeft tips?

(overstappen op Windows XP? (sardonische lach)) (*)

Jens
(terug in Antwerpen)




(*) Dit laatste toevoegsel vooral omdat ik dan in stilte hoop dat Ubuntu-fanaten nog sneller in actie zullen schieten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline gercokees

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/10, 22:40:01 »
Tja, dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Volgens mij moet je die formulieren in writer maken. In writer zit een knop: Brongegevens, en dan krijg je een appart schermpje. Verder ben ik ook nog niet :-( ik volg deze Thread met belangstelling....
Gerco-Kees
<><
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline woteb

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/10, 23:24:29 »
Access databases kun je heel makkelijk exproteren naar Excell formaat. Dat laatste is natuurlijk een peuleschilletje voor OOo.

Een andere oplossing (kost een paar dollars) is het volgende: http://www.processtext.com/abcaccss.html

Dit is een redelijk goedkope oplossing voor het converteren van Access databases naar andere formaten, zoals Excell. Ik heb het zelf ook, moet dacht ik wel via Wine kunnen draaien onder Ubuntu. Zal het eens proberen.
Maar nogmaals, de aller goedkoopste oplossing is de eerste, dus alle Access databases exporteren naar Excell formaat en dan migreren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline theokus

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/10, 23:35:04 »
Citaat van: gercokees
Tja, dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Volgens mij moet je die formulieren in writer maken. In writer zit een knop: Brongegevens, en dan krijg je een appart schermpje. Verder ben ik ook nog niet :-( ik volg deze Thread met belangstelling....
Gerco-Kees
<><
Heb ergens gelezen (was het op dit forum?) dat er nog aan gewerkt wordt bij OO-org.
Ik heb hetzelfde aan de hand.
Volgens mij kan dit echt niet, dit is 2006 he :)

Importeer eens jouw contacten van Outlook 200X (x=2 of3 enz.)
in Evolution of in Thunderbird...niet te doen dus.
Ik kreeg hier een fantastisch antwoord op en dit is g
As good as it gets

Offline woteb

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/10, 23:59:51 »
E-mail vanuit Outlook (express) kun je vanuit WIndows MOEITELOOS importeren via portable thunderbird (portableapps.com). De mail opslaan in een directory die vanuit Windows
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/11, 00:09:48 »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline theokus

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/11, 02:01:13 »
Citaat van: woteb
E-mail vanuit Outlook (express) kun je vanuit WIndows MOEITELOOS importeren via portable thunderbird (portableapps.com). De mail opslaan in een directory die vanuit Windows
As good as it gets

Offline woteb

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/11, 08:36:08 »
Uiteraard kun je met portable thunderbird ook alleen je adresboek(en) importeren.

Voor hen die het niet kunnen laten: Vrijwel al de programma' s van portableapps.com kun je vanaf een USB stick of disk laten draaien, desnoods via Wine. Gaat behoorlijk soepel en je hoeft dan NIETS te installeren en kunt zowel in Windows als Linux de programma' s draaien.
Probeer het eens, nog gratis ook!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline theokus

  • Lid
Access 97 database omzetten / gebruiken in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/11, 13:57:16 »
Citaat van: woteb
Uiteraard kun je met portable thunderbird ook alleen je adresboek(en) importeren.

Voor hen die het niet kunnen laten: Vrijwel al de programma' s van portableapps.com kun je vanaf een USB stick of disk laten draaien, desnoods via Wine. Gaat behoorlijk soepel en je hoeft dan NIETS te installeren en kunt zowel in Windows als Linux de programma' s draaien.
Probeer het eens, nog gratis ook!
woteb,
het is gelukt....

Iets andere oplossing: heb Thunderbird voor Windows ge
As good as it gets