Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blijft het 2G netwerk bestaan?  (gelezen 2326 keer)

Offline Noidem

  • Lid
Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Gepost op: 2020/05/12, 17:18:53 »
Veel senioren hebben een 2G mobiele foon omdat ze enkel willen bellen en sms-en.
 
Wat ik mij afvraag is of het 2G netwerk zal blijven voortbestaan? Heeft iemand hier wat kennis van?

Ik begrijp dat daar geen 100% garantie  op gegeven kan worden, maar ik ken een aantal ouderen die bij een einde v/h 2G netwerk hun (2G)foons niet meer kunnen gebruiken (en dan waarschijnlijk een beetje in paniek raken).
Er worden op dit moment nog steeds nieuwe 2G foons verkocht (met grote toetsen en supersimpel in gebruik). Beetje lullig wanneer een senior net een nieuwe aanschaft en korte tijd later is het gedaan met 2G.

Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/12, 17:35:48 »
Veel senioren hebben een 2G mobiele foon omdat ze enkel willen bellen en sms-en.
 
Wat ik mij afvraag is of het 2G netwerk zal blijven voortbestaan? Heeft iemand hier wat kennis van?

Ik begrijp dat daar geen 100% garantie  op gegeven kan worden, maar ik ken een aantal ouderen die bij een einde v/h 2G netwerk hun (2G)foons niet meer kunnen gebruiken (en dan waarschijnlijk een beetje in paniek raken).
Er worden op dit moment nog steeds nieuwe 2G foons verkocht (met grote toetsen en supersimpel in gebruik). Beetje lullig wanneer een senior net een nieuwe aanschaft en korte tijd later is het gedaan met 2G.
Dit kan je zelf opzoeken:
https://www.google.com/search?q=wanneer+verdwijnt+2g&oq=wanneer+verdwijnt+2g&aqs=chrome..69i57.10265j0j8&client=ta
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Noidem

  • Lid
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/12, 18:00:39 »
Erg veel duidelijkheid is er niet :

T-Mobile : 'Wij zijn van plan om het 2G-netwerk in november 2020 uit te zetten.'
Vodafone : 'Wat gebeurt er met 2G?Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar.'
Bij KPN verdwijnt het (voorlopig) ook niet omdat 2G ook voor andere doeleinden wordt gebruikt lees ik.


Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/12, 19:40:05 »
Zijn er nog 2G toestellen werkend dan? Die zijn toch inmiddels antiek en onbruikbaar?
Mijn ouwe 3G begint al onbruikbaar te worden. :-(

H+ blijft altijd bestaan voor 'simpel mobiel bellen'.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Noidem

  • Lid
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/13, 12:52:17 »
Zijn er nog 2G toestellen werkend dan? Die zijn toch inmiddels antiek en onbruikbaar?
Ja hoor. Genoeg. En je kunt ze ook nog nieuw kopen! Het gaat dan wel om senioren telefoons. Oude mensen of digibeten die enkel willen bellen en sms-en gebruiken die. Zolang het 2G netwerk bestaat kun je in principe alle antieke foons gewoon gebruiken bij mijn weten.
H+ blijft altijd bestaan voor 'simpel mobiel bellen'.
Wat bedoel je met 'H+'?

Offline softbart

  • Lid
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/13, 13:15:14 »
De icd van mijn vrouw gebruikt 2G voor het verzenden van de gegevens. (s'nachts)
Een minder leuke ervaring met wel een (grappig)end.
Mijn vrouw wordt niet goed en valt neer en komt eigen meteen weer bij. Voor ons een ongewone situatie en toch maar huisartsenpost gebeld.
Toch maar via eerste hulp opgenomen met onduidelijke klachten.
Wordt ze gebeld door de icd-man met de vraag waar ze was? Mijn vrouw zeg:; In het ziekenhuis.
de icd-man zegt: Dat is maar goed ook want je hebt een hartstilstand gehad.
Het moraal van dit verhaal, ik denk dat 2G ervoorlopig nog niet uit gaat.

groet,
Theo

Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/13, 14:04:37 »
Wat bedoel je met 'H+'?

Dat is het aloude basic GSM netwerk, zonder moderne data (ja wap data wel). Voor zover ik weet werken de niet-smartphones daar nog op.
En smartphones ook als de G's niet beschikbaar zijn, dan staat H+ bij je verbinding met stroop internet (wap data). Al komt dat in NL niet zo vaak meer voor.

H+ wordt gebruikt door de mensen waar jij het over hebt...

Oude mensen of digibeten die enkel willen bellen en sms-en gebruiken die.

Of zoals ik het eerder noemde..

H+ blijft altijd bestaan voor 'simpel mobiel bellen'.

Zou trouwens zomaar kunnen dat ik het als twee verschillende zie (H+ en G2) maar dat we het misschien wel over dezelfde netwerken hebben. Ik weet niet beter dan dat H+ het eerste en oudste gsm netwerk is (of toch G1?), en dat G-verbindingen de latere verbindingen met snelle data zijn.
Maar volgens mij heb ik het wel goed, want ik heb mijn eerste GSM nog liggen (modelletje baksteen, écht de eerste GSM, ik was er heel snel bij destijds) en die werkt nog steeds. En die heeft zeker geen G3 of G4 of hoger want dat bestond nog niet, en volgens mij niet eens G2.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 14:13:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/14, 18:52:11 »
Ken je deze film ook wel hoe schadelijk ook 4G is ?
Dat omdat ook die met verkeerde kabels werken, want die zijn immers veel goedkoper dan werkelijke fibre-optic kabels.
Hetzelfde geldt zeker ook voor 5G, dat is immers nog veel slechter dan 4G.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/14, 20:49:42 »
Ken je deze film ook wel hoe schadelijk ook 4G is ?
Dat omdat ook die met verkeerde kabels werken, want die zijn immers veel goedkoper dan werkelijke fibre-optic kabels.
Hetzelfde geldt zeker ook voor 5G, dat is immers nog veel slechter dan 4G.

Ja, die film heb ik vorige week op netflix gekeken met de kids.  ^-^

- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/14, 21:55:37 »
Ken je deze film ook wel hoe schadelijk ook 4G is ?
Dat omdat ook die met verkeerde kabels werken, want die zijn immers veel goedkoper dan werkelijke fibre-optic kabels.
Hetzelfde geldt zeker ook voor 5G, dat is immers nog veel slechter dan 4G.
Dit onderwerp gaat (weer) de verkeerde kant op.
Fibre-Optic is onbruikbaar naar een antenne, daar heb je echt koperdraad (coax) voor nodig.
Verder is 5G niet slechter dan 4G, het is alleen een ander protocol, maar werkt (nog) op dezelfde frequentie.
Maar kunnen we vanaf hier weer on topic blijven (2G) ?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/15, 11:38:22 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Noidem

  • Lid
Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/15, 14:36:00 »
Maar kunnen we vanaf hier weer on topic blijven (2G) ?

Dank je Ron...Voor je het weet staat ons forum in de hens ;)

Re: Blijft het 2G netwerk bestaan?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/15, 16:31:20 »
 =D =D =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore