Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice  (gelezen 1700 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Gepost op: 2015/01/01, 17:41:46 »
Hallo allemaal,
Allereerst aan een ieder een heel goed jaar toegewenst.
Ik heb een vraag: Waarom is een beveiligde Word-document zonder meer te lezen in Libreoffice?
Door middel van een userform met wachtwoord (inlogsysteem) een doc gemaakt in Office 2013, maar deze wordt zonder meer geopend in Writer.
Is er een beveiliging mogelijk dat ie in beide systemen het wachtwoord nodig heeft?

Dank voor het lezen/meedenken en een groet, Koelie.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/01, 20:02:13 »
Ik zou het niet weten, maar dit vind ik een slechte zaak van Office 2013.

Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/01, 20:10:37 »
Ik zou het niet weten, maar dit vind ik een slechte zaak van Office 2013.

Je bedoelt van LibreOffice? Die vraagt immers niet om het wachtwoord terwijl ie dat wél zou moeten doen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/01, 20:19:15 »
Ik zou het niet weten, maar dit vind ik een slechte zaak van Office 2013.

Je bedoelt van LibreOffice? Die vraagt immers niet om het wachtwoord terwijl ie dat wél zou moeten doen.

Nee ik bedoel van MS Office 2013. Dat het gewoon niet goed beveiligd is, daar het op deze manier wel open te krijgen is.
En voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen MS maar wel tegen programma's die slecht beveiligd zijn.

Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/01, 20:46:06 »
Alleen in dit geval is het geen fout van Office 2013 maar van LibreOffice: http://ask.libreoffice.org/en/question/549/support-for-docx-with-password/

"Writer now opens the files but then, without warning, removes then password protection"

Dus Writer verwijdert tijdens het openen van het bestand op één of andere manier de beveiliging... foutje van Writer dus.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/01, 20:48:03 door Vistaus »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/01, 20:48:57 »
Mee eens, Henkp. Het is een product van Word en de beveiliging ook. Dan moet de fabrikant daarvan ook nagaan of die beveiliging door het bestand simpelweg te openen in een bekend ander product omzeild kan worden. Of verwijderd (ik zie net de reactie van Vistaus)

Het zou wat moois zijn als fabrikanten van andere producten die beveiliging zouden moeten "overnemen", waarbij het dan ook nog de vraag is of de fabrikant van Word daaraan medewerking zou verlenen. Ik kan je overigens uit eigen ervaring vertellen dat de beveiliging van een heel bekende andersoortige documentvorm ook zo lek bleek en dan zelfs binnen de producten van dezelfde fabrikant. Niet dezelfde fabrikant als die van Word overigens.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/01, 22:14:43 »
Wanneer het een DOC bestand is, dan is het logisch, LibreOffice heeft al de opbouw moeten hacken, waarom zullen ze dan ook nog meewerken aan een beveiliging?
Is de file als ODT weggeschreven, dan ook eens kijken, of de beveiliging wel met dat MS product nog werkt.

Sinds Office-2007 hoort de Nederlandstalige uitvoering van dat MS product ook de Open Document formaten te ondersteunen, misschien doen ze dat niet goed?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/01, 22:43:46 »
@Ron: Office 2013 opent mijn ODT-bestanden beter dan LibreOffice in *mijn* ervaring. Met exporteren ook nooit problemen tussen beide (hoewel ik nu LibreOffice niet meer gebruik). Natuurlijk baseer ik het wél op niet-beveiligde documenten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/01, 23:21:40 »
@Ron: Office 2013 opent mijn ODT-bestanden beter dan LibreOffice in *mijn* ervaring.
Daar heb ik geen ervaring mee, Office 2013 heb ik niet en wil ik niet!
Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenDocument
De OpenDocument-indeling (ODF), oftewel het OASIS Open Document Format for Office Applications, is een open standaard voor het bewaren en/of uitwisselen van tekstbestanden, rekenbladen, grafieken en presentaties. De OpenDocument-standaard werd ontwikkeld door het OASIS-consortium, vanuit de XML-gebaseerde bestandsindeling van onder meer OpenOffice en LibreOffice.
Hierom vertrouw ik de juistheid van de ODF implementatie van Libre- en OpenOffice net iets meer :lol:
 
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Beveiligde Word-document toch te lezen in LibreOffice
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/02, 11:36:49 »
Ik krijg de indruk alsof het helemaal niet gaat om de beveiliging van Word documenten met een wachtwoord.
Ik denk dat het hier wellicht gaat over het aanmaken van een formulier in Word waarvoor de gebruiker een inlog moet opgeven om met dat formulier te kunnen werken. Indien ja, gaat het niet echt over de beveiliging van Word documenten maar om een inlogprocedure van formulieren in Word. Zou dat misschien met macro's werken? Zo ja, is meteen duidelijk waarom dat niet werkt in LO: die ondersteunt namelijk geen Microsoft-macro's (wel in de Lotus Symphony versie van IBM, maar dan werken Office macrovirussen natuurlijk ook!).