Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?  (gelezen 419 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Gepost op: 2014/11/17, 23:03:41 »
Waarom gebruikt file-systeem (fs) voor formaat EXT4 zo ontstellend veel meer bytes dan  ntfs?
Gparted: partitie van 97.GiB blijkt bij Ext4 1.72 GiB te gebruiken, tegen 67.5 MiB indien geformatteerd in ntfs.  Dit is ~ 26 % meer. Waarvoor wordt die originele ruimte gebruikt?
Zo kan er bij ext4 ~1 GiB minder "eigenlijke" data op die partitie!!
Kortom wat zijn voor- en nadelen van die formaten bij de keuze voor het  fs?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/17, 23:45:03 »
EXT4 reserveert standaard zo'n 5 % voor root. Maar dat kun je verminderen:
https://sites.google.com/site/computertip/tips2#TOC-Vergroot-de-bruikbare-ruimte-op-een-partitie-geformatteerd-in-EXT4-EXT3-of-EXT2
Punt 19 (39), rechterkolom.

Re: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/17, 23:53:12 »
@Beekhof 1.72 Gib is meer dan 25 keer zoveel als 67,5 Mib !!! klein??? rekenfoutje van jouw kant.
ext4 gebruikt dus ruim 2500% meer en geen plm 26%
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/18, 08:49:27 »
Van de gegeven cijfers kan ik weinig soep maken.

Tussen verschillende type partitie tabellen kunnen wat kleine verschillen zitten, maar dat is vaak verwaarloosbaar.

Schijnbaar minder bytes hoeft niet te betekenen dat je minder kan opslaan.
Het kan zijn dat de bestanden uiteindelijk ook minder ruimte innemen.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/18, 12:10:25 »
Ik denk niet dat het in de praktijk veel verschil zal maken. Het verschil lijkt misschien groot bij een lege partitie, maar dat verschil verdwijnt waarschijnlijk zodra je er daadwerkelijk bestanden op gaat zetten, omdat ext4 geen fragmentatie kent.
Daarnaast is ext4 beter beveiligd tegen bestandscorruptie dan ntfs (bijv als de pc crasht of uitvalt, of bij stroomuitval), en ondersteund ext4 meer permissies op bestanden, waardoor het nieteens mogelijk is om ubuntu op ntfs te installeren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Keuze formattering in ext4 tegen ntfs?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/19, 14:25:49 »
(...) omdat ext4 geen fragmentatie kent.
Sinds wanneer? Als ik een fsck uitvoer op een (overigens clean) ext4-bestandssyteem krijg ik 7.7% non-contiguous te zien. Dat is wel degelijk fragmentatie. De impact hiervan is misschien minder groot dan bij NTFS, echter fragmentatie bestaat nog steeds.