Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)  (gelezen 2502 keer)

Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Gepost op: 2011/11/18, 01:47:40 »
Hoi iedereen,

Ruim een jaar geleden heeft iemand mij iets laten zien van Ubuntu. Ik vond en vind het een mooi systeem. Het is dat ik er geen ruimte voor heb. Anders had ik een laptop gekocht voor Ubuntu. Ik lees dat meer mensen een laptop hebben met Ubuntu.

Ik denk dat ik Windows 7 op m'n pc laat staan. Maar ik zou Ubuntu op een laptop willen zetten in de toekomst. Ik heb het al eens op een cd gehad. En ik wil het ook weleens op een USB-stick hebben om het uit te proberen. Maar ik heb toch wat vragen.

1. Een aantal spellen kan ik onder Windows 7 draaien. Ik speel Sims 3, Worms World Party, Need for Speed World. Kan ik die ook met Wine onder Ubuntu spelen?

2. Kan Ubuntu ook overweg met draadloos internet?

3. In Windows 7 wou ik Cubase gaan draaien. Is er voor Ubuntu ook soortgelijke software?

4. Boeken over Ubuntu zijn in het Nederlands erg schaars. Ik weet dat er een boek is:"Probleemloos overstappen op Linux". Ik heb het boek ook weleens gezien. Maar is dat boek niet wat gedateerd? Of wordt dit boek door de schrijvers up-to-date gehouden?

Soms ben ik geneigd om te kijken naar wat Ubuntu niet kan. Maar ik weet dat Ubuntu Linux is, dus er zijn weinig tot geen virussen en malware voor Ubuntu.

Nou, zoals je ziet, ik heb niet zoveel verstand van Ubuntu. Maar ik hoop dat mijn topic hier past.

« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 02:17:39 door ErikDrenthe »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/18, 07:27:48 »
Je kunt Ubuntu ook naast Windows zetten, dan kun je bij het opstarten kiezen tussen Windows en Ubuntu :)

1.- Misschien werken ze, maar als ze werken, werken ze niet goed. Daarom kun je beter Windows en Linux naast elkaar laten draaien.

2.- Ubuntu kan ook overweg met draadloos, meestal meteen al in/na de installatie.

3.- Er zijn veel audioproductie programma's te verkrijgen, ze zien er erg professioneel uit, maar ik snap er niets van :D

4.- Klopt. Ik heb nog met dat boek gewerkt, en het is inmiddels te oud om goed mee te kunnen werken. Beter neem je deze of deze.

Ook kun je de gratis Ubuntu Manual nemen :)

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/18, 10:04:51 »
Het programma Wine kan sommige Windowsprogramma's onder Linux aan de praat krijgen. Ik draai zelf De Sims 3 en het werkt uitstekend. Ik had wel een no-cd-patch nodig. Zoeken in de database van Wine levert verder op dat Worms World Party een twijfelgeval wordt en Need for Speed World waarschijnlijk niet zal werken.

De boeken van Jan Stedehouder, waarnaar Tiempjuuh verwijst, heb ik één keer ingekeken en ze lijken me duidelijk geschreven voor de leek.

Als er programma's zijn die je per se moet of wilt gebruiken, is het zeker een optie om Windows én Linux te gebruiken. Wanneer je de laptop aanzet moet er dan een keuze gemaakt worden welke van de twee moet opstarten.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/18, 10:23:13 »
Ik sluit me aan bij de reacties van tiempjuuh en gymnasiast. Het is beter om met een dual boot te beginnen, zeker als je afhankelijk bent van een aantal Windowsprogramma's waarvan het niet zeker is dat ze in Ubuntu goed draaien of dat er een waardige vervanger voor is. Van muziekprogramma's heb ik niet zo veel verstand maar voor Cubase is volgens mij geen directe vervanger (dwz één programma dat alles kan wat Cubase ook kan) maar misschien dat er muziekgoeroes hier meer van weten :P

Voor mij is de afweging Ubuntu vs Windows een uitruil tussen functionaliteit, (nieuwe en commerciele) games, optimale hardwareondersteuning (Windows) enerzijds en veiligheid, controle en vooral vrijheid anderzijds (Ubuntu/Linux). Ik ga hier niet zeggen wat beter is, iedereen moet daar zelf een keuze in maken  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/18, 10:46:39 »
Tweevoudige opstart: beslist doen, want dan kun je rustig aan Linux wennen, zonder frustraties. De boeken van Jan Stedehouder zijn aanraders.

Kijk ook eens op mijn webstek, die is speciaal bedoeld voor Linuxbeginners en helemaal actueel:
http://sites.google.com/site/computertip/

Offline Nollie

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/18, 11:50:24 »
Inerdaad gewoon er bij op zetten (naast Windows). Beter nog: eerst een paar dagen met de live-cd klooien ("testen zonder installatie").

Nog meer info vindt je ook op: http://wiki.ubuntu-nl.org/


Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/18, 17:21:51 »
Hoi,

Ja, dat zijn allemaal dingen die ik met Windows doe. Daarom zei ik het ook. Alleen de grafische gebruikersomgeving Unity, is daar lastig om mee te werken? Dat zou ik wel een hele verandering vinden. Ik denk dat ik de voorkeur heb voor het GNOME-werkomgeving. Maar dan zou ik een oudere Ubuntu-versie moeten installeren. Ik wou het eerst op USB-stick uitproberen.

Verder gebruik ik ook Cyberlink Power Director. Die heb ik nodig, want me camera schrijft z'n bestanden weg als MOV ofzo. Zijn daar ook programma's voor in Ubuntu?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/18, 17:46:33 »
Alleen de grafische gebruikersomgeving Unity, is daar lastig om mee te werken?

Ik vind het een erg handige omgeving, die in veel opzichten sneller werkt dan Windows of een traditionele Gnome-omgeving. Zeker als je net van Windows komt (en dus nog niet diep geworteld zit in een "oude" Linux-omgeving) zou ik het gewoon een tijdje proberen. Als je na een tijdje merkt dat je het niet fijn vindt, is wisselen van grafische omgeving binnen Linux gelukkig een stuk eenvoudiger dan het in Windows is.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/18, 19:14:16 »
MOV is een apple formaat, dus vreemd. Maar zie de features van Open Shot: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenShot_Video_Editor

En Unity met een vaste launcher (niet verbergen) is super. Dus koudwatervrees is niet nodig. Probeer inderdaad eerst op usb of live-cd en zet daarna gewoon naast windows.

Om vanuit Windows jouw Linux bestanden te lezen, kun je "linux reader" installeren; http://www.diskinternals.com/linux-reader/.
Maar geloof me, je gebruikt bijna geen Windows meer.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/19, 00:08:25 »
Wat die Ubuntu betreft, kan ik die Unity werkomgeving ook veranderen in Gnome? Heb zitten te denken, ik kan Ubuntu 10.04, dus de LTS versie gebruiken voor USB. Maar 11.10 is wel de nieuwste versie. Ik heb echter niet zoveel ervaring met Ubuntu. Ik hoorde dat die Unity werkomgeving ook wel veel stof had doen opwaaien.

Wat die bestanden betreft, MOV of MOD is van JVC. In Windows Live Movie Maker kan ik hem ook laden, maar is het beeld schokkerig.

Ik denk dat ik 2 of 3 USB-sticks erbij koop van 8 GB elk. Ik wou denk ik nog OpenSUSE uitproberen. Maar die is vrij groot. Misschien ook Mint, maar die ziet er grafisch m.i. niet zo mooi uit. Ik zie wel.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/19, 00:18:41 »
Wat die Ubuntu betreft, kan ik die Unity werkomgeving ook veranderen in Gnome? Heb zitten te denken, ik kan Ubuntu 10.04, dus de LTS versie gebruiken voor USB. Maar 11.10 is wel de nieuwste versie. Ik heb echter niet zoveel ervaring met Ubuntu. Ik hoorde dat die Unity werkomgeving ook wel veel stof had doen opwaaien.

Ik verwacht dat je, juist als je weinig ervaring hebt met Ubuntu, Unity wel fijn zal vinden. Ik zou het echt een tijdje proberen. Als het niet bevalt, kan je inderdaad van omgeving veranderen, bijvoorbeeld door Gnome Shell te installeren. Unity draait als een laag bovenop Gnome. Gnome Shell is een andere omgeving die ook bovenop Gnome kan draaien. Unity heeft vooral veel stof doen opwaaien omdat het een grote verandering is ten opzichte van de klassieke Gnome-omgeving, die de meeste Ubuntugebruikers gewend waren. Jij hebt die "bagage" niet en kan Unity dus volledig onbevooroordeeld ervaren.

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/19, 00:29:52 »
Kan Ubuntu op een stick ook in het Nederlands?

Verder ben ik bezig met het downloaden van OpenSUSE. Dat vind ik een groot bestand. Die werkt ook met Gnome, net als Xubuntu, trouwens.

Zijn er steeds meer mensen die Ubuntu gaan gebruiken of andere Linux-distributies?

En wat zijn de verschillen tussen Gnome, Unity en Xfce?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 00:33:08 door ErikDrenthe »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/19, 01:12:35 »
Kan Ubuntu op een stick ook in het Nederlands?

Ja

Verder ben ik bezig met het downloaden van OpenSUSE. Dat vind ik een groot bestand. Die werkt ook met Gnome, net als Xubuntu, trouwens.

OpenSUSE wordt, volgens mij, geleverd met zowel Gnome als KDE en geeft je de keuze tussen die twee. Xubuntu gebruikt geen Gnome, maar Xfce.

Zijn er steeds meer mensen die Ubuntu gaan gebruiken of andere Linux-distributies?

Dat is moeilijk te zeggen, maar Ubuntu (en afgeleiden) is, zeker onder beginnende Linux-gebruikers, wel het populairst.

En wat zijn de verschillen tussen Gnome, Unity en Xfce?

Gnome is een werkomgeving, waarvan in 2011 een geheel nieuwe versie is verschenen: Gnome 3. Bovenop Gnome 3 draait in de meeste Gnome-distributies standaard Gnome Shell als interface, maar Canonical (de drijvende kracht achter Ubuntu) heeft er, naar aanleiding van meningsverschillen met de Gnome-ontwikkelaars over de uitwerking van de nieuwe interface, voor gekozen om een andere grafische interface te ontwikkelen: Unity. In Ubuntu draait nu standaard Unity als interface bovenop Gnome 3. Xfce is een geheel andere omgeving, die los staat van Gnome.

Enigszins verwarrend kan zijn dat vaak Gnome wordt gezegd als Gnome Shell (een grafische interface bovenop Gnome) wordt bedoeld. Ubuntu 11.10 gebruikt (ook met Unity) nog steeds Gnome, maar dan met een alternatieve grafische schil eromheen. Xubuntu gebruikt geen Gnome, maar Xfce.

De verschillen tussen Unity, Gnome Shell en eventuele andere omgevingen zijn beter te ervaren dan uit te leggen. Probeer het een tijdje uit en kies dan zelf, dat is echt de beste manier om uit te vinden wat jij het prettigst vind werken.

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/19, 17:12:46 »
Hoi,

Is het ook mogelijk om Ubuntu 11.10 te draaien met een Gnome werkomgeving?

Verder heb ik het Nederlands pakket proberen te installeren in Ubuntu. Maar volgens mij gaat er iets mis. Wat kan ik doen?

OpenSUSE kan op een USB van 8 GB, zolang je de juiste versie aanklikt. Ik had de DVD-versie aangeklikt. Maar je moet eerst kiezen voor Live-GNOME. Die kan ik vanaf USB-stick draaien. Als ik die DVD-versie zou willen hebben, zou ik eerst het ISO-bestand op me pc opslaan en daarna op een DVD branden. Wat denken jullie?

Als ik een Linux-distributie wil uitproberen, moet ik dan de CD of de DVD-versie hebben? Van Ubuntu heb ik de CD-versie gedownload. Ik heb een USB-stick van 8 GB.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 17:39:16 door ErikDrenthe »

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/19, 18:04:12 »
Hoi,

Is het ook mogelijk om Ubuntu 11.10 te draaien met een Gnome werkomgeving?


Gewoon Gnome shell installeren vanuit het softwarecentrum na installatie. Vervolgens uitloggen, en bij het inloggen je sessie veranderen in Gnome (geloof dat het zo heet daar ik gnome shell niets vind en dus ook niet installeer).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/19, 18:08:28 »
Hoi,

Is het ook mogelijk om Ubuntu 11.10 te draaien met een Gnome werkomgeving?


Gewoon Gnome shell installeren vanuit het softwarecentrum na installatie. Vervolgens uitloggen, en bij het inloggen je sessie veranderen in Gnome (geloof dat het zo heet daar ik gnome shell niets vind en dus ook niet installeer).
Als je de oude Gnome wilt (dus met menu's bovenaan) doe je wat Vincent zegt, maar dan kies je tijdens het inloggen voor Gnome Classic :)

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/19, 19:09:23 »
Is het ook mogelijk om Ubuntu 11.10 te draaien met een Gnome werkomgeving?
Ubuntu 11.10 draait altijd met een Gnome werkomgeving. Unity is een grafische schil voor Gnome. Andere Gnome werkomgevingen kan je installeren, zoals Vincentlaborant en tiempjuuh aangeven.

Verder heb ik het Nederlands pakket proberen te installeren in Ubuntu. Maar volgens mij gaat er iets mis. Wat kan ik doen?
Wat gaat er precies mis?

Als ik een Linux-distributie wil uitproberen, moet ik dan de CD of de DVD-versie hebben? Van Ubuntu heb ik de CD-versie gedownload. Ik heb een USB-stick van 8 GB.
Dat hangt van de distributie af, maar meestal kan je het met een CD-versie prima uitproberen. Je kan Ubuntu vanaf CD of USB-stick uitproberen en eventueel vervolgens installeren.

Re: Vragen Ubuntu en Windows (ben Ubuntu-leek)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/19, 20:26:34 »
Vergeet niet, dat ik vanafeen USB-stick werk, he?

Ik heb dat pakket voor Nederlands geselecteerd maar ik weet niet precies hoe ik het moet installeren.

Je hebt bij het installatiescherm verschillende onderdelen. Wat moet ik dan allemaal selecteren om bij die GNOME-werkomgeving te komen?