Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.  (gelezen 1210 keer)

FrSu

  • Gast
Heb met nogal wat moeite en hulp van dit behulpzame forum ubuntu draaiend gekregen op de Packard Bell Easynote laptop.

Heb ook Xubuntu via Synaptic geinstalleerd om te kijken of dit nog de verwachte snelheidsverbetering geeft, maar dit geeft nogal wat beeldscherm problemen. Schermopbouw is erg traag en ik zie meestal alleen maar de linker bovenhoek. Heb geprobeerd hier verbetering in te krijgen maar dit is me tot dusver niet gelukt. Dus dacht ik, wees tevreden met datgene wat wel werkt en via Synaptic gezocht op Xubuntu desktop en de items verwijderd.

Wat schetst mijn verbazing? Bij opnieuw opstarten kan ik toch nog kiezen voor xubuntu en deze start nog op ook.

Hoe krijg ik xubuntu er nu echt af?

« Laatst bewerkt op: 2009/02/14, 15:06:44 door FrSu »

Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/14, 13:39:15 »
Het verwijderen van het pakket Xubuntu-desktop verwijdert alleen het metapakket van Xubuntu. Om ook Xubuntu zelf te verwijderen, moet je de XFCE4-omgeving verwijderen.

Hiervoor kan je alle pakketten die beginnen met xfce4- verwijderen, samen met xfwm4, xfwm4-themes en xfprint4.

Als het goed is, kan Xubuntu dan niet langer starten.

FrSu

  • Gast
Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/14, 13:58:33 »
Ik kom nogal wat zaken tegen met xfce4. Loop ik het risico dat er straks meer niet werkt?

Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/14, 14:01:15 »
Er zullen inderdaad flink wat pakketten in Synaptic staan die gebruikt worden in xfce4. Dit zijn echter allemaal applicaties die puur in XFCE gebruikt worden. Zolang je het verwijderen beperkt tot de XFCE-pakketten, XFWM en XFPrint zit je veilig.

Aanvullend kan je ook nog Orage en Thunar (resp. de kalenderapplicatie en de Verkenner) verwijderen, aangezien Gnome (Ubuntu) daar zijn eigen applicaties voor heeft.

FrSu

  • Gast
Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/14, 14:20:15 »
@Leon:
Dank voor de info.
Had dit ook nog gevonden: http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

Maar de pakketten verwijderen zoals door jou aangegeven via Synaptic lijkt me veiliger.

Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/14, 14:24:39 »
Graag gedaan.

Wat ze op die site als commando doorgeven aan de terminal, is het verwijderen van alles wat ook maar met XFCE/Xubuntu te maken heeft, inclusief de diverse accessoires, en vervolgens installeren ze daar weer een 'schone' Ubuntu-installatie overheen... Die methode van mij is inderdaad wat veiliger, zeker als je nog gebruik maakt van sommige van de XFCE-programma's, die meestal ook in Gnome werken...

FrSu

  • Gast
Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/14, 14:40:30 »
Done.

Dank!

Re: Xubuntu werkt niet, dus verwijderd, maar verwijderen lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/14, 15:04:09 »
Graag gedaan. Vergeet de topictitel niet aan te passen en [opgelost] ervoor te zetten!

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
ie methode van mij is inderdaad wat veiliger
De methode van psychocats is even veilig: dit is eenvoudig het commandolijn equivalent van Synaptic Package Manager. Door achteraf ubuntu desktop eens terug te installeren, ben je zeker dat je weer je standaard ubuntu installatie volledig hebt, mocht er toch ergens een pakket teveel zijn weggehaald.

Zolang je toevoegt/verwijdert met Synaptic, of apt-get, zit je in principe veilig.