Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!  (gelezen 23246 keer)

Offline Georg

  • Lid
Heb dus nieuwe Ubuntu 8.04 "hardy heron" gedownload, en vervolgens op mijn laptop geprobeerd te installeren. (window XP)

Nou, tijdens installatie liep het tijdens schijfruimte vrijmaken volledig vast. Dus uit en aanzetten en opnieuw proberen. Lukt weer niet, liep weer vast.

Nu bleek dat window XP OOK volledig naar de knoppen is gebracht. Ik kan dat ook al niet meer installeren, want ik ben die window "kwijt" geraakt, d.w.z. die serie nr. ik niet meer vinden. (tja dat was al jaren geleden gekocht) Wel stom ergens.

Wat een ellende dus.

Graag wil ik weten hoe ik verder kan. Dus window in de prulebak gooien, en vervolgens met Ubuntu verder gaan. (let op, ook die gedonwloade versie, zoals bovenstaande vermeld) kan ik ook niet eens meer opstarten!!!!

PLEASE HELP !!!!
Thanks
Oscar

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 17:12:34 »
Wat ik hieruit begrijp is dat je ook niet met de cd de computer nog kan opstarten,
Het kan zijn dat er een fout op de cd staat,
probeer opnieuw te downloaden of bestel er een, je kan ook altijd op de steunpuntenkaart iemand in de buurt zoeken die je persoonlijk helpt.
Als je download, check de HD5-sum en brand tegen zo laag mogelijke snelheid als je de cd dan in de computer steekt, controleer dan eerst nog op fouten.

Met de Live-cd kan je ook de files die nog in Windows stonden back-uppen

Groeten Q.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/31, 17:24:26 »
Bedankt voor je reactie Q.

Klopt, als je goed begrepen heb, kon ik met windowd CD  TOT  aanvraag serie nr. komen.

Ik heb de gedownloade versie even op mijn andere comp. getest, en dat ging prima (niet installeren uiteraard, maar om te kijken of dat pakt).
Dus mijn conclusie is dat de laptob onvoldoende is geinstalleerd (heb wel mijn laptop volledig geformatteerd, had genoeg van al die rotzooi).

Dus hoe moet ik nu bij de computer komen, kan dat zelfs niet eens mbv een klein programmaatje van Ubuntu bij de boot komen, opdat de gedownloade versie dan kan worden gepakt.

bedankt

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/31, 17:31:58 »
Je wilt dus op je laptop alleen Ubuntu installeren? Verder niks?

Welke Ubuntu CD heb je? De live versie? Start die wel op als je boot vanaf CD?
Probeer anders eens de alternate CD.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/31, 17:40:43 »
Bedankt voor je reactie. Ja nu wel, window kan me gestolen worden. Q had ook over live versie, weet niet wat dat is. Ubuntu 8.04 "hardy heron" heb ik dus gedownload.

Oke zal aternate cd proberen!

Bedankt.
Georg

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/31, 18:23:26 »
Even ter verduidelijking: Wanneer je een HD opnieuw wilt indelen, dan moet je windows eerst laten defragmenteren, anders lijkt het of de PC stil staat, maar hij is echt uren achtereen druk bezig !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/31, 18:54:53 »
RoN,

Toevallig heb ik EERST window schoongemaakt (rotzooi verwijderd) EN vervolgens gedefragmenteerd. Dus daar kan het niet aan liggen.

Toch in elk geval bedankt voor je reactie!

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/31, 19:03:34 »
r0n, of iemand anders aub.......

Ik kan nu in Dos komen. Mbv commando kan ik dus opnieuw formatteren. Geef dat problemen of is dat juist goed in dit geval?

Offline mcgyver

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/31, 19:45:08 »
Is windows er echt af? Of weet je niet hoe ermee op te starten (geen opties om te kiezen) want als dat lukt kan je je windows key terug vinden.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/31, 19:51:05 »
Window is echt eraf,  ik kon hem met geen mogelijkheid aan de praat krijgen, ook niet via veilig modus of iets anders, gewoon echt muurvast. Daarvoor had ik echt een windows-cd nodig, en dat lukte juist weer niet, zonder serienr.
bedankt voor je reactie.

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/31, 20:04:00 »
Ja hoor je kan hem rustig met een Dos floppy formateren, echter Ubuntu werkt niet met het DOS file syteem formaat.
Ubuntu werkt met ext3.

Je kan beter indien de Ubuntu cd gewoon boot het vanuit de Live sessie doen.
Aangeven dat de hele schijf gebruikt mag worden.

Indien je een programma zoekt waarmee je de HD kan aanpakken en beheren moet je Gparted downloaden en op cd branden.
Dit is ook een Live cd  waar je vanaf kan booten
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/31, 22:34:50 »
Gandyman,

Ik heb het via andere CD geprobeerd (alternate) en dat pakte hij wel! Echter, hij staat al een uurtje op 6% en is "bezig" te installeren (het basissysteem wordt geinstalleerd). Maar zoals rOn het al eerder zei, het heel erg lang kan duren.
Ik heb het aangegeven de gehele schijf te gebruiken.

Vraag : kan het aan de schijf liggen, of maakt Ubuntu zelf op de juiste wijze (formatteren, bedoel ik).

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/31, 22:54:22 »
Wat zijn je specs van je laptop ?
Dan is beter in te schatten hoe lang eea zou kunnen duren.
Een uur lang op 6% klinkt alsof de installatie is vastgelopen.

Monk.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/31, 23:08:09 »
Dat weet ik niet meer precies, in elk geval 1024 ram, 40 G harddisk, ergens een amd 1,7 speed geloof ik.
Window XP-Proffesioneel draaide niet echt slecht.

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/31, 23:28:17 »
Laat m voor de zekerheid vanacht dan doorlopen.
Als ie morgenochtend niet klaar is dan is er wat aan de hand en kunnen we verder puzzelen.

Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/31, 23:51:37 »
Kan een corrupte installatie-CD zijn. Heb je de CD zichzelf wel laten controleren op fouten?
"Check CD for defects" in het opstartmenu van de CD.

Indien corrupt: wegmikken en opnieuw branden, op lage snelheid, liefst 8 x.

Groet, Pjotr.

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/31, 23:53:51 »
Eventueel niet opnieuw branden van dezelfde image, maar download hem opnieuw, als je geen limieten hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/01, 00:14:55 »
Hallo Pjotr, Ganndyman en Monk,

Ik had er genoeg van en heb laptop opnieuw opgestart. Toevallig heb ik ook gecontroleerd of de CD weg goed is gebrand. geen defect te zien! Vervolgens in speciaal mode ( ik geloof reperatie modus) opgestart, ook dat hielp niet. Toen heb ik gewoon weer opnieuw opgestart en kreeg weer dezelfde situatie : 6% en bezig weer.

Volgens Monk moet ik gewoon de hele nacht aan staan. Ook daar verwacht ik weinig van.

Goed, laat hem gewoon lopen.

Tussen haakjes, ik kan wel via Bios en Dos inkomen, of dat van belang is, dat merk ik waarschijnlijk morgen wel, immer jullie moeten ook slapen

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/01, 07:48:08 »
En , nog steeds 6% ?
Heb je de checksum van de gebrande CDrom vergeleken met de checksum zoals die wordt vermeld op de download locatie ?

Monk.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/01, 09:40:42 »
Goedemorgen,
Ja staat nog steeds op 6%. Dus uitgezet.
Checksum, hoe doe je dat?

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/01, 12:09:06 »
Ik heb een (oude) pc die steeds tijdens het installeren vastliep. Nadat ik de voeding vervangen heb, en de ventillatie heb verbeterd ben ik dit probleem niet meer tegengekomen. Ik denk dat in mijn geval het installatieproces de computer op bepaalde momenten dusdanig belaste dat er een hardwareprobleem (brakke voeding, te warme processor) aan het licht kwam dat bij normaal gebruik geen probleem was. Hiermee wil ik niet beweren dat dat ook het probleem is waar jij tegenaanloopt, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Verder is er nog de laptop van mijn moeder waarop ik het ook niet voor elkaar krijg om ubuntu op te installeren. Deze loopt ook tijdens de installatie vast.

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/01, 12:09:11 »
Geen reactie, dus zelf verder uitzoeken.
Ik heb via reddingmodus de harde schijf gewist, en vervolens opgestart.. Tot mijn verbazing is dat kennelijk een obstakel geweest.

Nu heb ik het volgende zelfde probleem : bij te installeren programmatuur uitkiezen en installeren, staat bij 32% "stil". Ubuntu-docs wordt voorbereid"

Duurt dat lang?????

Offline Georg

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/01, 12:18:54 »
@ tommie74

Bedankt voor je reactie. dat is heel goed mogelijk. Maar ik heb 1024 ram geheugen, dus dat zou niet echt een zware belasting mogen zijn, lijkt me.

Offline Drummies

  • Lid
Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/01, 13:32:46 »
georg

zie dat je veel problemen heb met instaleren

voor de duidelijkheid je weet zeker dat je cd in orde is (gecheckt)

hoe installeer je de cd       boot vanaf cd in te stellen in bios door tijdens opstarten op F2 te drukken

en wat wil je volledige installatie         start installer en dubbelklik op icoon install
de rest moet dan vanzelf gaan

mocht je cd corrupt zijn overweeg dan een originele te bestellen bij bv shipit of een steunpunt

ander advies probeer xubuntu is minder zwaar dan ubuntu

veel succes
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Mijn PC helemaal naar de knoppen, geweldig!! Graag advies, aub!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/01, 17:03:25 »
Citaat van: Georg
@ tommie74

Bedankt voor je reactie. dat is heel goed mogelijk. Maar ik heb 1024 ram geheugen, dus dat zou niet echt een zware belasting mogen zijn, lijkt me.
Hallo Georg, in mijn geval ging om hoeveel stroom de processor gebruikt in combinatie met de harde schijf enz. Dat was bij mij computer zo veel dat de voeding het niet trok, of de processor te warm werd. Dit is niet afhankelijk van de hoeveelheid geheugen denk ik.