Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu niet over Windows heen?  (gelezen 5277 keer)

Offline Meep

  • Lid
Ubuntu niet over Windows heen?
« Gepost op: 2011/11/19, 23:04:05 »
Hoi,

Ik heb nu Ubuntu op mijn USB stick staan, maar dit word vervelend, omdat ik steeds alles opnieuw moet doen. Er word niks opgeslagen. Nu wil ik Ubuntu op mijn harde schijf zetten, maar dan wil Ubuntu de Windows partitie gaan overschrijven. Als ik geavanceerd kies bij het installeren zie ik /dev/sda, en daar word ik ook niet echt wijzer van. Weet iemand hoe ik een nieuwe partitie kan maken, en dat ik die kan gebruiken om Ubuntu te installeren? Mijn versie is 11.10.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 23:05:58 door Meep »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 23:11:10 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Mogelijk heb je nu al vier primaire partities. Dat kun je als volgt oplossen:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier
(punt 6.1, rechterkolom)

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/19, 23:18:48 »
Het probleem is dat Ubuntu Windows 7 niet herkent. Hij zegt niet iets van 'Naast Windows 7 installeren'

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/19, 23:25:41 »
Zie de tweede webkoppeling in mijn eerdere bericht.

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/19, 23:32:33 »
Ik heb deze partities:
http://screenshotuploader.com/s/1ewM2xS2dN1
Geen van die kan ik verwijderen. De eerste is Systeem, de tweede mijn harde schijf waar ik alles op zet, en de derde is Recovery. Waar die ongebruikte ruimte vandaan komt weet ik niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/19, 23:37:18 »
Post eens een schermafdruk van Gparted, gemaakt vanuit de live-sessie van de USB-staaf.

Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/20, 10:43:15 »
Let even op of dat je harde schijf niet gewoon vol staat !! Heb ik ook eens gehad met een laptop van iemand en die zijn schijf stond gewoon tjokvol , en dan geeft de installer de mogelijkheid NIET weer om een dual-boot te maken, maar alleen de advanced settings en windows overschrijven.

Mogelijk is dat het probleem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/20, 11:44:06 »
Let even op of dat je harde schijf niet gewoon vol staat !! Heb ik ook eens gehad met een laptop van iemand en die zijn schijf stond gewoon tjokvol , en dan geeft de installer de mogelijkheid NIET weer om een dual-boot te maken, maar alleen de advanced settings en windows overschrijven.

Mogelijk is dat het probleem.

Ik heb nog 400GB over :P

Ik post zo een screenshot.

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/23, 21:04:19 »
Ik had niet echt tijd, maar ik ga nu even Ubuntu booten.

Edit:

« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 21:11:33 door Meep »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/23, 21:18:53 »
Zo te zien heb je alles erafgegooid, dus Windows ben je kwijt.... Was dat je bedoeling?  ???

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/23, 21:35:42 »
Volgensmij zit ik nu op Windows :o

Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/23, 21:41:46 »
Beter hou je je muiscursor even over dat uitroepteken, want zo te zien is er iets mis ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/23, 21:44:21 »
Foute boel: Ubuntu herkent de bestaande partities niet op je harde schijf, en ziet 'm als een volledig ongeformatteerde schijf. Een fout van de partitieherkenning van Ubuntu....

Onder deze omstandigheden kun je Ubuntu beter niet op deze computer zetten. Want dan raak je je Windows kwijt. Verder niet doorgaan met Gparted, want dat zal alleen maar nodeloze ellende veroorzaken....

Probeer eens, of de iets recentere openSUSE 12.1 't beter doet (d.i. de bestaande Windows herkent, zodat je een tweevoudig opstartbare machine kunt maken):
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse
« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 21:46:01 door Pjotr »

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/23, 21:45:54 »
ik wil Ubuntu omdat het er veel beter uit ziet dan Windows, openSUSE is niet heel erg mooi.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/23, 21:48:30 »
ik wil Ubuntu omdat het er veel beter uit ziet dan Windows, openSUSE is niet heel erg mooi.

Half jaartje wachten dan, tot de komst van de volgende versie van Ubuntu: 12.04.... Dat zou althans mijn advies zijn. Hopelijk maakt die niet dezelfde fout bij de herkenning van partities.

Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/23, 21:54:58 »
Of gewoon heel simpel: maak een backup van je Windows, zet Ubuntu erop, zet daarna Windows er terug naast et voila. Heb dat nog gedaan gisteren bij mijn opa en loopt allemaal prima. Was hetzelfde als in dit topic.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/23, 21:57:19 »
Kan, maar dat is beslist niet "heel simpel". Alleen voor ervaren Linuxgebruikers.

Zoiets zou ik een Linuxbeginner nooit en te nimmer aanraden, om zelf te gaan doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/23, 22:00:28 »
Alternate cd kun je nog proberen.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download


Misschien xubuntu proberen, hoewel ik niet weet of dit anders is met installeren.

Offline Thom

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/23, 22:31:26 »
Had met 11.10 hetzelfde probleem om een oudere P4 computer. Met de versie 11.04 ging het wel goed. Misschien een idee om even 11.04 uit te proberen en daarna upgraden (als je alleen Unity wil gebruiken als schil.)
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Meep

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/23, 22:33:38 »
ik wil Ubuntu omdat het er veel beter uit ziet dan Windows, openSUSE is niet heel erg mooi.

Half jaartje wachten dan, tot de komst van de volgende versie van Ubuntu: 12.04.... Dat zou althans mijn advies zijn. Hopelijk maakt die niet dezelfde fout bij de herkenning van partities.

Hmm, dan doe ik dat maar. Windows kan ook wel dan.

Of gewoon heel simpel: maak een backup van je Windows, zet Ubuntu erop, zet daarna Windows er terug naast et voila. Heb dat nog gedaan gisteren bij mijn opa en loopt allemaal prima. Was hetzelfde als in dit topic.

Kan, maar dat is beslist niet "heel simpel". Alleen voor ervaren Linuxgebruikers.

Zoiets zou ik een Linuxbeginner nooit en te nimmer aanraden, om zelf te gaan doen.

Dat doe ik liever niet nee.

Had met 11.10 hetzelfde probleem om een oudere P4 computer. Met de versie 11.04 ging het wel goed. Misschien een idee om even 11.04 uit te proberen en daarna upgraden (als je alleen Unity wil gebruiken als schil.)

Ik gebruik een installer voor USB stick. Dan moet ik even zien of dat wel werkt met 11.04.

Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/23, 23:01:34 »
Kan, maar dat is beslist niet "heel simpel". Alleen voor ervaren Linuxgebruikers.

Zoiets zou ik een Linuxbeginner nooit en te nimmer aanraden, om zelf te gaan doen.

Hoezo is dat niet simpel?
1 Installeer Ubuntu
2 Open de Live CD van Ubuntu
3 Start GParted en verklein de grootste Ubuntu-partitie
4 Sluit af en start de Windows-CD
5 Installeer Windows op de ongebruikte ruimte
6 Gebruik de Live CD i.c.m. met Pjotr's 2 commando's om Grub te herstellen

Zo simpel is het toch echt. Niet voor extreme beginners nee, maar je hoeft er ook niet ervaren voor te zijn.

Offline Thom

  • Lid
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/24, 10:51:25 »
Met het gratis windows programma EASEUS partioner manager, kan gelijk als Gpart een stukje vrij gemaakt worden op de harde schijf. Ubuntu herkent dan dat vrije stuk en zal de mogelijkheid bieden om Ubuntu naast Windows te plaatsen.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/24, 11:36:00 »
Ubuntu herkent dan dat vrije stuk en zal de mogelijkheid bieden om Ubuntu naast Windows te plaatsen.

Dat is nu juist het probleem: dat doet Ubuntu in dit geval niet.  :)

Ubuntu herkent de harde schijf van deze computer wel als zodanig, maar ziet 'm als volledig ongeformatteerd. Ziet geen enkele bestaande partitie. Foute herkenning dus....

Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/24, 11:48:24 »
Ben ik verder wel benieuw in Gparted naar de melding achter het uitroepteken.
Het zou best kunnen dat er iets beschadigd is o.i.d. en daarom de inhoud van de hdd niet wordt herkent.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu niet over Windows heen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/24, 11:52:45 »
Ben ik verder wel benieuw in Gparted naar de melding achter het uitroepteken.
Het zou best kunnen dat er iets beschadigd is o.i.d. en daarom de inhoud van de hdd niet wordt herkent.

Nou, daar zou ik wel heel voorzichtig mee zijn.... Dadelijk wil Gparted iets gaan "repareren", en voor je het weet ben je misschien je Windows kwijt.  XD

Overigens ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar de melding.... Alleen de melding even oproepen kan waarschijnlijk nog geen kwaad.