Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overstappen op Xubuntu  (gelezen 1192 keer)

overstappen op Xubuntu
« Gepost op: 2013/01/09, 23:08:44 »
Hoi,

Ik heb, na meerdere keren hetzelfde advies besloten om Ubuntu 10.04 te veranderen naar Xubuntu 12.04LTS.
De iso gedownload en ik ga voor een schone installatie om problemen te voorkomen.
Aangezien ik nogal een oude laptop heb en waar ik regelmatig problemen met het scherm, danwel de driver heb gehad, heb ik eerst maar eens de Xubuntu Live-cd bekenen. Maar daar gaat het al fout. Het scherm vertoont bij de Live-cd al strepen en balken en ik krijg geen beeld.
Ik heb reeds ib het verleden meerdere keren problemen gehad met het scherm die ik na veel gefrut weer goed heb gekregen.

De vraag is nu: hoe krijg ik beeld bij de Live-cd, zodat ik kan installeren en wat moet ik aanpassen zodat ik nadat ik ben overgestapt ook beeld blijf houden.
Ik heb wat info van mijn schermdriver:
root@harm-laptop:/home/harm# lshw -C display
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: NV17 [GeForce4 420 Go]
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: a3
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm agp agp-2.0 bus_master cap_list rom
       configuration: driver=nouveau latency=64 maxlatency=1 mingnt=5
       resources: irq:10 memory:fd000000-fdffffff memory:dc000000-dfffffff(prefetchable) memory:dbf80000-dbffffff(prefetchable) memory:dbf00000-dbf1ffff(prefetchable)

Ben overigens erg te spreken  over Ubuntu en heb reeds meerdere jaren met 10.04 gewerkt.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/09, 23:45:00 »
Post hier eens een volledig overzicht van je ijzerwaar, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/09, 23:50:59 »
Gebruik bij het installeren de extra optie(ik dacht F6) nomodeset  deze toevoegen aan de opstartregel of de optie vesa.
Het probleem wat jij hebt, heb ik al meerdere malen met NVIDEA kaarten gehad. Na de installatie kan je de juiste NVIDEA driver installeren.
Hier nog wat info https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/10, 05:37:53 »
Om de f6 of vesa of nomodeset te gebruiken, opstarten livecd, dan op spatie drukken(je ziet een vierkant blokje dacht ik, dan moet je drukken), dan krijg je extra functies.

.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/10, 07:24:20 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:31:24 door Max Null »

Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/10, 20:19:27 »
Post hier eens een volledig overzicht van je ijzerwaar, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Hallo Pjotr,

Bij deze het gevraagde bestand.

ps Ik heb nog een ander draadje lopen op dit forum. Weet jij hoe die afgesloten moet worden. Of is dat voorbehouden aan de moderator.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/10, 21:00:44 »
Om de f6 of vesa of nomodeset te gebruiken, opstarten livecd, dan op spatie drukken(je ziet een vierkant blokje dacht ik, dan moet je drukken), dan krijg je extra functies.

Hoi Jan,

Ik heb zojuist weer geprobeerd om vanaf de Live-cd op te starten, maar kreeg het helaas niet voor elkaar om beeld te krijgen. Op spatie of F6 drukken heeft geen effect. Ik zie wel veranderingen in het scherm (andere strepen) wanneer ik met Cltr-Alt-F1 naar een scherm schakel. Maar ook dan kom ik niet verder dan een zwart scherm met stepen. Dus ook geen mogelijkheden om in te loggen.
Het probleem wat ik voorzie is, dat wanneer ik echt Xubuntu zou willen installeren ik waarschijnlijk ook geen beeld krijg. En dan kan ik geen kant meer op.
Bovendien kan ik Xubuntu niet van de DVD installeren, want ik zie geen installatieknop op het scherm.

Maar ach. Dit probleempje is vast op te lossen. En Xubuntu ziet er wat mij betreft gelikt uit. Ik heb het namelijk gisteravond nog even bekeken, vnaf de Live-cd, op een andere laptop.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline jan11000

  • Lid
Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/10, 21:32:52 »
Ik zie dat er problemen zijn met je videokaart of je dit kunt overbruggen weet ik niet, google hier eens op, dus ubuntu 12.04+je videokaart.

Misschien kun je dit proberen, een andere linux, http://puppylinux.org/main/Long-Term-Supported%20WaryPuppy.htm
Dacht dat dit ook opgebouwd is op ubuntu.

.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/11, 11:14:21 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:51:18 door Max Null »

Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/12, 16:19:44 »
Je kan Xubuntu gebruiken vanuit een Ubuntu installatie!

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Uitloggen en terug inloggen met de xubuntu-desktop. Je bent daarmee nog niet van de 10.04 naar de 12.04 geraakt. Er is blijkbaar een probleem is met de versie 12.04. Ben je zeker dat die installatie-schijf in orde is? Heb je dezelfde problemen met bvb. xubuntu 11.10? Indien nee, installeer xubuntu 11.10 en doe dan een installatie-upgrade. Ik heb eveneens problemen ondervonden met een clean-install van 12.04 en heb het probleem door een distributue-upgrade kunnen omzeilen.

sudo apt-get upgrade             # alle pakketten naar de nieuwste versie brengen
sudo do-release-upgrade       # distributie-upgrade (kan enkele uren duren!)

Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/12, 18:51:29 »
Hoi allen,

Ik heb inmiddels een deel van mijn plannen uitgevoerd. Xubuntu inmiddels geinstalleerd op mijn laptop. Aangezien de "gewone Xubuntu 12.04 LTS" niet werd gezien door mijn laptop, zoals voorgesteld de alternate vesie gebruikt. Dit ging hartstikke goed.
Hier en daar moet ik nog wel wat aanpassingen doen, maar het leeuwendeel draait, zoals bedoeld.

Dank jullie wel voor de adviezen en tot een volgende topic.

Harm.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: overstappen op Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/12, 19:13:02 »
Kijk eens op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/xubuntu1204
Daar staat hoe het aanpassen gedaan kan worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.