Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe dit te realiseren onder Ubuntu  (gelezen 387 keer)

Offline ramong

  • Lid
Hoe dit te realiseren onder Ubuntu
« Gepost op: 2015/02/02, 16:00:11 »
Hallo,

Mijn naam is Ramon en werk pas met Linux. Ik wil hier graag meer over leren. Ik heb nu diverse versies geinstalleerd en ben er voor deel achter wat voor mij prettig werkt. De uitdaging die ik nu tegen kom is dat bij al die versie's ik wel iets zag dat ik zou willen gebruiken in mijn eigen versie. Alleen kom ik hier nog niet uit :)

Naast Ubuntu, Linux Mint PCLinux en nog een paar distro's.
Ik werk nu altijd met Windows en wil daar verandering in brengen. Iets dat makkelijk is met updaten en onderhouden ervan, maar toch ook redelijk stabiel. Op zich is Ubuntu best lekker of iemand nog een ander advies.

Doordat ik veel met Windows in aanraking kom wil ik mijn Linux variant makkelijk kunnen indelen. Dus mijn menu met startknop onderaan bv. Nu komt mijn vraag. Bij PCLinux Full Monty heb je 6 tabs met werkbladen die al zijn onderverdeeld met de juiste programma's en mappen. Dit zou ik graag onder Ubuntu ook willen doen. Wie kan mij helpen met uitleg hoe ik die tabs vast kan zetten en elk werkblad kan indelen.

Als ik Linux een beetje onder de knie heb wil ik ook wat securitytools gaan gebruiken voor scannen van netwerk enz. Hier zag ik Kali Linux voor, maar hoe importeer ik die programma's in een laatste werkveld van Ubuntu.

Op het forum hier spreekt men dat je moet opletten met de  PPA (Personal Package Archive). Is het dan beste helemaal niks te tweaken. Zou wel graag wat extra dingen hebben zoals temperatuur en schijfruimte in mijn beeld, maar bv ook andere icoontjes in je menu of vuur bij het schuiven met muis of aanklikken/sluiten van programma's wat is jullie ervaring hiermee.

Ramon

Re: Hoe dit te realiseren onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/02, 16:26:45 »
Hallo Ramon,

Welkom.

Je hebt in PC Linux een ander menu op een andere plek omdat PC Linux een andere Desktop omgeving gebruikt dan Ubuntu. KDE in plaats van Unity. Wanneer hetzelfde wilt met een Ubuntu basis kun je het beste Kubuntu eens proberen: dat is de Ubuntu basis met KDE.

Programma's kun je vinden via het softwarecentrum of daarvoor een pakketmanager gebruiken.

Wat je beschrijft met de tabs van PC Linux zijn niet tabs maar virtuele werkbladen. Die kun je in iedere (vrijwel) iedere moderne Linux distributie instellen en dan verschillende starters daar op plaatsen.

Offline ramong

  • Lid
Re: Hoe dit te realiseren onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/02, 16:37:14 »
Dank jullie wel voor de snelle reactie.

Op mijn mini laptop staat nu Linux Mint en mijn werklaptop had ik een dualboot met Backbox op basis van Ubuntu, waarbij je ook Security scans kan doen. Hier wil ik straks meer over leren.

Deze tools weet ik nu nog niet goed mee te werken, maar de Ubuntu versie werkt goed via Commandline weet ik alles goed te updaten. Programma's installeren of verwijderen gaat ook. Heb zelf KDE Plasma 5 geinstalleerd.

Loop nu inderdaad aan tegen die virtuele werkbladen om die in te delen met daarop diverse programma's.

Woon zelf in Purmerend iemand in de buurt nog Linxu hobbyclubje waar je eens terecht kan met je laptop en vragen.

Ramon

Offline Krekel

  • Lid
Re: Hoe dit te realiseren onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/02, 16:39:03 »
Hoi Ramon,

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met Ubuntu en Mint, zowel zakelijk als privé. Een kleine waarschuwing, het werkt verslavend, je ontdekt steeds meer. M'n belangrijke systemen (werk) hou ik vrij standaard, daarnaast heb ik een laptop (werk en prive) waarop ik zowel Ubuntu als Mint heb draaien, daar probeer ik de nieuwe dingen uit. Ik heb ook andere distributies bekeken zoals Suse maar Ubuntu en Mint vind ik beiden toch het beste. De support is perfect via dit forum, ook heb ik veel geleerd van de website van Pjotr, een van de actieve forumbezoekers. Deze website geeft ontzettend veel bruikbare informatie, zeker voor de relatieve beginners (zoals ik). Het is zo begrijpelijk geschreven en als je er even tijd voor neemt kan je je systeem goed inrichten zodat je met steeds meer plezier met Ubuntu of Mint werkt. Windows is bij mij thuis en op kantoor niet meer te vinden.

Site van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/Home

Groet,

Jaap