Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?  (gelezen 1633 keer)

Maaike

  • Gast
Ik heb dus een dual boot voor Ubuntu en XP. Aangezien nog niet alles in Ubuntu aan onze wensen voldoet willen we niet automatisch (na 10 sec) naar Ubuntu gaan. Ik neem aan dat dat keuzescherm tijdens opstarten aan te passen is, maar ik kan nergens vinden hoe. Ik wil graag de tijdslimiet eruit halen, zodat je alle tijd hebt om voor een van beide besturingssystemen te kiezen. Wie weet hoe ik dit in kan stellen?


Daarnaast nog een klein schoonheidsprobleempje in dat scherm: Ubuntu staat er twee keer in (een keer met nr 15 en een keer met  nr 16, schermafdruk volgt nog zonodig). Komt misschien omdat het installeren van Ubuntu niet in een keer goed ging waardoor er nu een restant van de mislukte installatie bestaat? Iemand enig idee hoe ik de overbodige versie kan verwijderen uit dit scherm?


BVD!

Groetjes, Maaike

schoappied

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/28, 14:20:00 »
Welkom in de wereld van Linux!

Het keuzescherm:
Allereerst de verschillende 'versies' in het keuzescherm (de Grub).
Meestal staan er twee in, een voor de 'recovery mode' (als je systeemwerkzaamheden moet uitvoeren, bijv. bij een fout in je systeem).
Het kan ook zijn dat er nog een versie van een oude kernel (het basisbestandsdeel van linux die de hardware leest end) in het menu staat en dat is ook geen probleem en evt wel weg te halen.

Je kunt idd kiezen voor een langere opstartkeuzeperiode:
> Start ubuntu op.
> open een terminal > hulpmiddelen> terminalvenster
> type in (zonder code)
sudo gedit /boot/grub/menu.lstgeef je root wachtwoord

Er opent zich nu een bewerkbaar lijstje.
Ergens in die lijst staat ergens een keuze voor hoeveel minuten je hebt voordat ie automatisch boot. Dit staat waarschijnlijk op 10 sec. Maak van die tien bijv een 30.
## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout         10
JE kunt ook eerst het bestand opslaan als menu.lst.back, dan wijzigen en opslaan als menu.lst.

Opnieuw opstarten

Maaike

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/28, 14:38:23 »
Aha, dat is wat ik bedoel ja, bedankt!

In dat lijstje kan ik zo te zien ook de volgorde van de items in dat boot-menu veranderen en bijvoorbeeld XP bovenaan zetten (die dan als default staat?), en de dubbele (Ubuntu, kernel 2.6.20.15-generic en bijbehorende recovery mode) verwijderen? Dan is hij alleen uit het menu weg, maar op zich voldoet dat ook wel denk ik? Of is het beter als ik hem ergens helemaal verwijder? Zo ja, hoe doe ik dat?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/28, 14:53:16 »
het is beter twee kernels met recoverymogelijkheden in je grub te hebben staan. zo heb je zowat altijd een werkende kernel bij event. problemen.

schoappied

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/28, 14:53:24 »
Je default verhaal lijkt me erg logisch (maak ff een backup van het bestand voordat je verandert).

JE kunt volgens mij de oude kernel verwijderen:
open synaptic pakketbeheer.
zoek de kernel op en verwijder de oude versie.

Maar goed, laten staan is ook een optie ;)

edit: mee eens met de opmerking van Leo

Maaike

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/28, 16:30:05 »
Fjin, weer een klusje geklaard!

Ik heb de oude kernel op jullie aanraden laten staan. Nu XP bovenaan staat staat die ook niet meer in de weg.
Dank voor jullie hulp :)

schoappied

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/28, 16:42:39 »
Nu staat alleen XP nog in de weg ;)

geintje, een dualboot is wellicht een verstandig begin.

Succes!

Maaike

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/28, 20:25:25 »
Hahaha

Ik ben niet de enige die deze pc gebruikt... :\

Ik moet een beetje rekening houden met mijn man, die is niet zo handig met de pc, hecht erg aan wat hij kent. ;)

schoappied

  • Gast
Dual boot Ubuntu - XP: keuzemenu besturingssysteem wijzingen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/28, 20:31:50 »
Citaat van: Maaike
Hahaha

Ik ben niet de enige die deze pc gebruikt... :\

Ik moet een beetje rekening houden met mijn man, die is niet zo handig met de pc, hecht erg aan wat hij kent. ;)
Mannen en computers, hou op zeg! ;)