Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?  (gelezen 1058 keer)

Offline DrT

  • Lid
Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Gepost op: 2007/03/26, 17:21:18 »
Hoi,


Een groot probleem. Ik kan Kubuntu niet meer starten.

Wat er gebeurd is:
Eergisteren nacht is de pc vastgelopen tijdens het rippen van een DVD. Het programma DVD ripper was bevroren. Dit afgesloten en opnieuw opgestart echter hij kon bepaalde (tijdelijke bestanden niet openen, veranderen of wissen). Kortom DVD ripper werkte niet meer. Computer normaal afgesloten.
Gisterenavond opnieuw opgestart. Het aanmeldscherm verscheen, naam en wachtwoord ingevuld, even een zwart scherm en weer het aanmeldscherm. Het grafisch scherm werkte blijkbaar niet meer. Via de recovery mode geprobeerd echter zelfde effect: kubuntu 6.10 startte wel in het terminal venster maar niet het grafische scherm. Bij het openen van bv konqueror kreeg ik de melding: x-server niet te openen.

Gezocht in div fora naar een oplossing. In recovery mode “sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/26, 17:25:12 »
Met de live cd kun je volgens mij ook je bestanden op je harde schijf benaderen.
Deze eerst wegschrijven naar een andere schijf.
En daarna linux herinstalleren en ervoor zorgen dat je /home folder op een andere partitie terecht komt dan verlies je zelden data.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline DrT

  • Lid
Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/27, 22:04:23 »
Hoi Bartek,

Via de live CD kan ik de partitie niet mounten. Hij geeft een foutmelding: Can't find superblock on... en ook can't find EXT3 on...
Ik heb Grub inmiddels gewist en kan weer bij m'n Windows. Via windows heb ik geprobeerd de Linux partitie te lezen via een recoveryprogramma. Ik kan dan wel de diverse bestanden zien (ze zijn er dus nog wel) maar met deze tool kan ik ze niet kopieren. Herstellen lukt ook niet.

Zijn er via windows nog andere tools die linux partities kunnen herstellen? Blijkbaar is het bestandssysteem op de linux partitie beschadigd of in ieder geval onherkenbaar.

Iemand nog ideetjes? Als ik mijn Home map weer heb dan zet ik er de nieuwste versie van Kubuntu op.


Theo

Offline woteb

  • Lid
Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/28, 19:47:21 »
Je zou eens kunnen proberen om via de live CD het volgende te kunnen doen:

In een terminal het commando: e2fsck -p /dev/

Bij drive je partitie die je wil scannen, bijv. hda1, hda2 e.d.

Wanneer je dus hda1 wil scannen, dan e2fsck -p /dev/hda1 gebruiken.

Niet proberen te mounten, want dat gaat niet lukken, dus vanaf de live CD die scan uitvoeren op een ongemounte partitie.

e2fsck is een programma om Linuxpartities eventueel te repareren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline DrT

  • Lid
Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/28, 22:43:00 »
Hallo Woteb,

Dank voor je reaktie. Ik heb het geprobeerd. Het resultaat: /dev/hdb6: clean, 190918/4947968 files, 9343765/9881975 blocks
Ik probeer hem vervolgens te mounten via de live cd maar zie dan alleen een map het Lost+found. Deze is alleen voor de root te bekijken en bevat vele honderden genummerde bestanden. Ik weet niet wat ik er verder mee moet.

Ik ben erna weer eens gaan proberen via Windows XP de linuxpartitie in te zien en dat lukte nu wel ineens!!! Met het programma explore2fs-1.08beta9 kan ik de genummerde bestanden inkijken. Volgens mij zijn werkelijk alle bestanden van Linux onder een nummer weggeschreven.
Ik ben er ook mijn map "Home" tegengekomen. En de losse bestanden heb ik naar een andere partitie kunnen kopieren. Ik ben dus geen belangrijke bestanden kwijt geraakt gelukkig.

Linux is wel helemaal vernaggeld en zal ik opnieuw moeten installeren, gelijk maar de nieuwste versie.

Mijn vertrouwen in mijn linux heeft wel een deukje opgelopen. Maar ik neem aan dat het een hardwarefout is geweest, hoop ik althans.

Ik ga me verder niet meer bezig houden met het herstellen van Kubuntu, ik heb mijn bestanden tenminste terug.
Weer met frisse moet opnieuw beginnen......eerst de harde schijf maar eens grondig controleren op (hardware) fouten.

Allen bedankt

Theo

Kubuntu start niet meer, HD partitie kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/29, 11:16:10 »
HD kontroleren kan nooit kwaad, maar vergeet het belangrijkste niet ??

Je geheugen modules op je moederbord.

Stop de Live cd erin en kies Memcheck om je geheugen chippie's te checkuh.

Iets wat altijd verwaarloost word, maar het is wel het belangrijkste om EERST te doen voor je Uberhaupt wat gaat installeren op een pc.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D