Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen  (gelezen 3640 keer)

Offline Duke of D

  • Lid
nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Gepost op: 2010/03/11, 09:16:11 »
Hoi Ubuntu-ers

Na jaren windows gebruikt te hebben wilde ik wel eens verandering. Via-via hoorde ik hoe leuk Ubuntu is, dus de keus was snel gemaakt. CD gekregen van een zakenrelatie. Poging 1, zwart scherm. Poging 2, zwart scherm. Dus naar het Ubuntu forum en maar lezen.

Na poging xy (meer dan 10, dat is zeker) Heb ik 2 keer het Ubuntu opstartscherm gezien. Ook gisteravond was het goed, alles gedownload, opnieuw opstarten, en jawel hoor, zwart scherm.

Recovery mode en lezen op het forum.

Volgens mij moet ik nu "nolapic-timer" toevoegen als kernel parameter. Juist, voor een windows gebruiker (met 15 jaar ervaring, dat wel!) gaat dit te ver. Bestaat hier een handleiding voor? Want ik kan niets vinden op het forum hierover.

Of is er iemand in (de buurt van) Dordrecht, die dit voor me kan oplossen?

Mijn laptop is een Toshiba Satellit L30-134 , 1,46 GHz (Intel Celeron M) en 2 GB ram, harde schijf 60 GB.

Als achtergrond informatie is, denk ik, nog belangerijk: een paar dagen geleden heb ik via de chat hulp gekregen (van Willie en Terminator, als ik het me goed herinner). Met wat aanwijzingen en het lezen van het forum, heb ik daarna gekozen voor een installatie, waar ik, na het kiezen van de taal, op F6 heb gedrukt. Daar de eerste mogelijkheid geprobeert, en jawel, zwart scherm. Dus de 2de geprobeert, en toen ging het wel.
Maar daardoor start hij (denk ik in mijn onwetendheid) dus niet meer op, omdat ik precies dat 'lapic' heb uitgeschald, toch?

Wat moet ik doen? (terug naar XP :( ? )

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/12, 11:53:33 »
Gisteren heb ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Nu met de derde keuze bij F6 (sorry, dat ik niet duidelijker ben). Installatie: eerst keuze 'ubuntu proberen', daarna gparted en partities gewist en via de icon installatie opgestart. Ging allemaal prima, werkte goed. Dan het kritieke moment: herstarten....
En jawel hoor: zwart scherm. Er gebeurt verder niets. ook de recovery mode geeft niets bijzonders (heb zelfs het idee, dat dat ergens halverwege stop)

iemand, die begrijpt wat ik verkeerd doe? Gelukkig heb ik ook een laptop van de zaak, dus ik mis mijn eigen laptop niet, maar het wordt wel een uitdaging om Ubuntu op die laptop werkend te krijgen.

Nog een keer installeren lijkt me nu niet nuttig, dat heb ik vaak genoeg geoefend. Ik weet, dat ik ergens iets verkeerd doe, maar wat? Ik volg (denk ik zelf...) de handleiding, lees het forum op zoek naar "lotgenoten", maar ik krijg het niet voor elkaar.

Nog iets, dat me te binnen schiet: als ik bij de installatie geen keuze maakt bij die F6 keuze knop, dan lukt de installatie sowieso niet. Daarom ook dit onderwerp als topic-naam gekozen

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/12, 12:13:24 »
Heb over "zwart scherm" het volgende gevonden, misschien helpt dit je verder? of wacht even op bevestiging van anderen voor je dit uitvoert.

Citaat
Zwart scherm bij opstarten:
heb je een bedrade netwerkverbinding? Doe dan eens, wanneer het scherm zwart wordt, ctrl+alt+f1. Een commandoscherm verschijnt. Log hier in met je    gebruikersnaam en wachtwoord (wachtwoord wordt niet in sterretjes getoond) en typ dan:

sudo apt-get install fglrx-driver

Druk op Enter en voer je wachtwoord nogmaals in. Wacht tot dit is voltooid. Doe dan    ctrl+alt+f7 en ctrl+alt+backspace. heb je nu wel beeld?

Of:
Citaat
Select recovery mode from the boot menu.
Select login as root from the menu in recovery mode.
Type this at the prompt

sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

exit en nu selecteer ″Resume normal boot from the menu”.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 12:18:56 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/12, 14:48:51 »
Bedankt voor deze aanwijzing, ik ga dit vanavond proberen. Schade kan ik niet aanrichten (denk ik  ??? ), dus tora tora tora!

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/12, 20:12:24 »
helaas, het scherm blijft zwart

in de recovery mode is nu de laatste regel:

[7.955983] ACPI : EC : missing confirmations, switch off interrupt mode

Dus doe ik gewoon iets fout tijdens de installatie.

Ik zoek nog een topic op en lees verder

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/12, 21:12:59 »
Lees net het een en ander op het hongaarse Ubuntu forum, wat me toch doet denken aan de videokaart als de boosdoener. Hoe kan ik ontdekken, wat voor videokaart erin mijn laptop zit?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/13, 09:17:26 »
Het ligt aan het gebrek van een goed stuurprogramma voor jouw videokaart, want je kunt de installatie starten met de tweede optie van het menuutje onder F6 ;) Deze optie heet "Safe graphics mode". Ik neem aan dat je weet dat elke videokaart stuurprogramma's nodig heeft om te kunnen werken ? Dit stuurprogramma kan er een zijn die speciaal voor jouw videokaart ontwikkeld is, of een stuurprogramma dat juist ontwikkeld is om met elke grafische kaart te werken. Dit laatste stuurprogramma wordt het VESA stuurprogramma genoemd. Het probleem is dat het eerstgenoemde type stuurprogramma wel aanwezig is, maar problemen heeft met jouw grafische kaart. Daarom heb je het VESA stuurprogramma nodig. Dat werkt altijd.

Het probleem is dat je wel de installatie kunt starten met het VESA stuurprogramma ( dat doe je door "Safe graphics mode" te kiezen in het menuutje onder F6 ), maar dat de installatie de Ubuntu installatie niet instelt om ook met het VESA stuurprogramma te werken.

Maar geen zorgen, dit kun je zelf redelijk eenvoudig doen. Ga terug naar de recovery mode en kies voor "Drop to root shell".

Typ daar als eerste in:

sudo Xorg -configure
Dit commando zal het bestand "xorg.conf.new" genereren en in de /root directory plaatsen. Dit bestand gaan we bewerken. Typ dus in:

sudo nano /root/xorg.conf.new
Je kunt alles in dit bestand wissen, behalve de sectie "Device". Verander nu in deze sectie de driver naar "vesa". Het bestand zou er nu zo moeten uitzien:

Section "Device"
        Identifier      "Configured Device"
        Driver  "vesa"
EndSection

En sla het bestand op met de toetsencombinatie Ctrl + S. Nu moeten we nog zorgen dat Xorg dit bestand zal gebruiken. Daarvoor moeten we dit bestand naar de directory /etc/X11 verplaatsen. Typ daarvoor in:

sudo mv /root/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf
Hierna kun je je computer heropstarten en zul je waarschijnlijk van Ubuntu kunnen genieten :)

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/13, 09:32:28 »
Geen idee welke versie van Ubuntu je probeert te installeren ?

Maar download eens 8.04 hardy heron en installeer deze eens, waarschijnlijk werk dan wel alles oob.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline palm

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/13, 20:12:58 »
Lees net het een en ander op het hongaarse Ubuntu forum, wat me toch doet denken aan de videokaart als de boosdoener. Hoe kan ik ontdekken, wat voor videokaart erin mijn laptop zit?
in recovery console: tik in:
lspci
dan enter

je kaart staat bij:
vga:

laat weten welke

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/14, 11:21:27 »
Het gaat om Ubuntu 9.10 Karmic Koala

Vanmorgen wilde mijn arme Toshiba helemaal niet meewerken, dus besloten toch gewoon nog een keer te installeren. In de F4 de veilige grafische mode opgezocht, maar daar gebeurt niets. Met niets bedoel ik: laptop opstarten, CD begint te draaien; taalkeuze; F4 keuze; enter; en het zwarte scherm

Laptop afgezet en opnieuw opgestart; taalkeuze; en bij F6 (andere opties) acpi=off; na een minuut begint de CD te draaien en loopt de installatie; Deze keer moest ik inlogen??? en tijdens het inloggen begint er iets te tikken

Dit is raar, want ik heb voor 'uitproberen' gekozen. En uiteraard accepteert hij mijn wachtwoord niet, want ik vergeet wel eens mijn toetsenboard in te stellen (de toshiba heeft een hongaars toetsenbord)

allerlei versies van mijn wachtwoorden geprobeerd, maar hij accepteerd niets, auw

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/14, 11:53:37 »
volgens de Toshiba site is mijn videokaart een: ATI Radeon® Xpress 200M

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/14, 22:49:38 »
Ik zou de tip van Gandyman eens proberen, Ubuntu 8.04 installeren. Er is nogal wat gebeurd met de ati drivers sindsdien..

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/17, 23:16:48 »
Bedankt voor jullie advies. Ik ga dit weekend tijd maken en zal proberen om Ubuntu 8.04 te installeren.

Als Ubuntu 8.04 wel goed draait, beteken dat dan, dat ik kan updaten naar 9.10? Of krijg ik dan weer hetzelfde probleem?

Ik heb Ubuntu vanaf de cd wel weer draaiend gekregen, zonder dat er om username/password werd gevraagd. En natuurlijk alleen als ik voor het uitproberen via F6 de 1ste keuze (acpi=off) heb gekozen. Het werkt trouwens bij het 1ste, 2de en 3de item binnen de F6 (anders wordt het scherm gelijk zwart).


Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/19, 10:50:08 »
ik heb ook veel ACPI problemen gehad met linux.
om zulke problemen op te lossen is het beter om een globaal idee te hebben wat er allemaal mis kan zijn.


ACPI bestaat uit een aantal software onderdelen van je BIOS.

Als linux opstart (en ook daarna) heeft linux informatie nodig van je bios over randapparatuur (dus ook ja videokaart) / temperatuur / aan uit knop / etc etc.

De bios levert hier dus informatie voor dmv ACPI.

apic is een onderdeel van ACPI
lapic staat voor local apic (en is dus voor jou lokale pc een ondereel van ACPI)

soms kan je in je BIOS instellen of je BIOS acpi informatie moet leveren aan je besturingsysteem en je kan altijd dmv boot parameters aangeven welke informatie linux moet gebruiken van ACPI. zie deze link voor boot parameters

beste manier om te kijken welke je nodig hebt is door middel van trial and error

nu kan het ook zijn dat jij boot met acpi=off en dat vervolgens je drivers informatie nodig hebben van ACPI maar dit niet kan vinden omdat linux acpi niet mag gebruiken.

als dit het geval is moet je ACPI gebruiken en om problemen op te lossen die jou forcen om ACPI=off te gebruiken moet je je bios updaten, dit doe je door hem te flashen (hiervoor moet je googlen want hoe je moet flashen verschilt per moederbord).

Ook kan er iets fouts in je x org configuratie zitten zoals al beschreven werd.

dit is de volgorde van hoe hardware naar eind grafische vormgeving:

hardware - BIOS - ACPI (incl. APIC) - drivers - x org / kernel - gnome/KDE

in dit geval is hardware je videokaart en gnome je uiteindelijke interface.

om te troubleshooten is het ook handig om logs door te lezen (veel werk ik weet het)
dit doe je als je een shell (command line) hebt door middel van bijvoorbeeld deze commando's in te voeren (je moet wel op de minuut weten wanneer je een zwart scherm krijgt) :

sudo nano /var/log/kern.log
ga opzoek naar de minuut waarin het gebeurde en kijk ergens of je ergens iets over ACPI of vga driver oid. kan vinden.

dit is de slome manier er zijn autozoekfuncties zoals grep maar ik weet niet hoe deze werken.

ik ben een linux noob dus er zullen vast wel wat fouten in staan maar dit is mijn conclusie van mijn zeer vergelijkbare probleem

Offline Tom

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/19, 11:00:43 »
Ik zou de tip van Gandyman eens proberen, Ubuntu 8.04 installeren. Er is nogal wat gebeurd met de ati drivers sindsdien..

Ik zou die ook eerst proberen.
Heb dit jaar al drie mensen geholpen met de install van de 8.04 daar bij hun ook de 9.10 niet lukte.
De 8.04 liep bij hun als een trein.
En dan niet update naar de 9.10 maar wachten tot juli en dan eens prberen te update naar de 10.04.1 LTS.
U kunt ook wachten tot 2011 voor te update daar de 8.04 LTS ondersteund word tot 2011(april).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/19, 11:37:42 »
Bedankt voor jullie tips!

Op het ogenblik heb ik een ander probleem, het zit ernaar uit, dat ik mijn harde schijf om zeep heb geholpen. GParted kan niets meer vinden. En van mijn DVD speler wordt gemeld, dat die 1,3Gb is en geen vrije ruimte (als de liveCD erin zit, een Hema cd-tje van 700 Mb)

Eatingaltoids: dit vind ik een leerzaam stukje, ik ga eens kijken, of ik meer informatie kan vinden over de werking van bios, misschien dat ik daar dan iets kan veranderen.

Wanda: als ik niets kan doen in de bios etc om 9.10 draaiend te krijgen, ga ik het proberen met 8.04.

Eerst vanmiddag naar DCH in Dordrecht, zodat ze daar mijn hardware kunnen nakijken, voordat ik verder ga met de software.

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/19, 11:46:22 »
vraag anders gelijk even of ze je bios kunnen flashen

(meer hardware gerelateerd dan software vind ik)

bij mij was het zo dat hierna al mijn ACPI, linux en videokaart problemen als sneeuw voor de zon verdwenen waren.

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/19, 12:02:59 »
Nogmaal bedankt, ik ben een echte leek wat computers betreft, maar wil daar wat verandering in brengen. Daarom heb ik gekozen om over te schakelen naar Linux / Ubuntu, ook omdat ik het belangrijk vind om toch iets meer te zin dan zomaar een gebruiker (want dat maakt Bill Gates van "ons").

Ik met zeggen, dat ik erg blij ben met jou reacties, want ik heb een beetje het idee, dat de meeste mede-ubuntu-gebruikers toch veeeeeeel verder zijn dan de nieuwe gebruikers. Hier bedoel ik niets negatiefs mee!! Alleen heb ik het gevoel (en dat gevoel krijg ik als ik de nederlandse, engels-talige en hongaarse forums doorlees), dat de vragen van de "nieuwe gebuikers" niet altijd begrepen worden door de "oude garde". Wat natuurlijk heel logisch is, want het verschil in ervaring is enorm.

Maar als ik zie dat een oplossing is dat ik met Alt F1 dit en dat kan doen en via de terminal de sudo [wetikveelwat] kan invullen, dan ben ik toch redelijk de weg kwijt. Ook al omdat mijn laptop niet reageer op Alt F1 en als het scherm zwart wordt, blijft het ook zwart, dan kan ik alleen maar uitschakelen en opnieuw installeren. Ook is XP niet meer aanwezig (want ik heb een clean install gedaan, zeg ik dit goed ;-), dus kan niets meer bekijken via [mijn computer]. En een terminal of console ben ik nog niet tegengekomen.

Aan de andere kant weet ik ook wel, dat ik iets verkeert doe, want Ubuntu draait prima vanaf de CD en ik denk, dat het ook wel op mijn harde schijf sta (misschien wel 30 keer en is daarom mijn harde schijf vol??).

Ik hou vol en schijf mijn ervaringen hier op, in de hoop, dat we er allemaal iets van leren.

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/19, 13:11:37 »
ik weet niet zeker of bill gates de oorzaak is van de huidige generatie gebruikers.

De meeste mensen hebben zoiets van kan mij het schelen als het maar werkt en bill gates heeft dat benut om iets aan te bieden wat dan heel handig is.

ik ben zelf ook een beginner ik weet alleen wat dingen van dit specifieke probleem omdat ik er (letterlijk) vorige week ook mee zat.

alt f1 wat jij bedoeld is volgens mij ctrl-alt-f1

Dit is om over te switchen naar puur command line, dit is handig als je grafische interface niet werkt zodat je dan altijd nog dingen kan fixen en je grafische interface opnieuw op te starten.

Maar als het probleem zodanig groot is (zoals bij jou) dan werkt dit ook helemaal niet.

Maar als ik het goed begrijp werkt je pc wel als je de live cd erin stopt en opstart vanaf de cd.
als je deze optie gebruikt kan je ubuntu "meemaken" voordat je hem hoeft te installeren, als je hem van de cd laad schrijft hij dus niks op je harde schijf.

als je hem (standaard) installeert dan verwijdert hij alles wat op je schijf stond en zet een schone linux op je harde schijf (als je dit dus 30x doet dan verwijderd hij dus 30x de installatie die je daarvoor gedraait hebt), met handmatige installatie kan je aangeven waar je hem op je harde schijf wilt hebben, als je bijvoorbeeld windows er ook nog naast wil hebben ofzo.

als de live cd het goed doet dan hoef je volgens mij niet met ACPI=off te werken voor je standaard installatie aangezien de live cd zelf ook ACPI gebruikt.

dus als je geen reden hebt om ACPI=off te gebruiken zou ik dit ook helemaal niet doen!
want dan beperk je jezelf (ubuntu) heel erg met vanalles, en met een beetje pech ook je complete videokaart.

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/19, 14:48:11 »
in eerste instantie kreeg ik ook tijdens de installatie het zwarte scherm. Daarna geprobeert met F4 veilige mod, dat gaf ook alleen een zwart scherm. Pas met F6 (1ste drie keuzes) liep het uitproberen door en kom ik ook echt uitproberen. Zelfs de updates kwamen binnen (alleen via de kabel, niet draadloos) en heb ik Firefox en Thunderbird kunnen instellen. Daarna moest ik dus opnieuw opstarten, maar dat lukte niet.

Via de recovery mode kreeg ik als laatste regel die nolapic-timer melding (vandaar de naam van dit topic).

Mijn laptop ligt nu bij de reparatiedienst. Volgende week hoor ik wat er aan de hand is. Daarna gaan we weer proberen. Eerst zal ik kijken of de geflaste Bios dan wel werkt met 9.10 anders wordt het gewoon 8.04

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/23, 15:55:49 »
ik heb ergens iets gelezen over dat zwarte scherm druk ctr+alt+f4 of een andere toets F.. toets in en typ daar eerst je naam in en dan je wachtwoord

probeer anders de cd opnieuw te installeren of test op fouten

Offline Duke of D

  • Lid
Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/23, 17:05:00 »
Het werkt!  :D

Eatingaltoids: de gouden tip was het flashen van de bios. Heb om 3 uur mijn laptop opgehaald en nu werkt alles al. Ook de up-dates al binnengehaalt.

Dat beteken, dat mijn laptop al 2 keer is herstart, zonder problemen.

Nu nog het lijstje op http://sites.google.com/site/computertip/directdoen afwerken.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Re: nolapic-timer als kernel parameter toevoegen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/23, 21:03:45 »
Mooi dat het nu werkt! :D