Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu  (gelezen 3464 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
[OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Gepost op: 2011/10/23, 01:12:00 »
Hallo,

Ik ben aan het kijken of ik Xubuntu kan gebruiken ipv Ubuntu daar Ubuntu te zwaar is voor mijn oude besje van een pc...

Op zich tevreden over Xubuntu, maar ik ondervind problemen met het geluid. Ik heb een Soundblaster platinum 5.1 audiokaart en deze heeft een digitale uitgang. Onder Ubuntu kon ik tot Unity nog het progje Alsa Mixer installeren waar ik dan SB Live Analog/Digital Output Jack kon aanvinken en daarmee kreeg ik geluid. Echter onder Unity werkt dit progje niet meer.

Onder Xubuntu wel maar doet het geluid het niet. Ik heb gezien dat Xubuntu een eigen soort "Alsa Mixer" heeft nl. XFCE mixer, maar het lukt me daarmee geen geluid te krijgen.

Ik draai nu weer Ubuntu omdat het geluid dus een probleem is (ook bij Linux Mint, Lubuntu, etc.), maar wil dolgraag Xubuntu installeren omdat dat veel beter draait op mijn oude besje.

Hebben/kennen anderen dit probleem? En nog belangrijker: kan iemand me helpen dit probleem op te lossen? (Ik zal dan Xubuntu draaien vanuit de Live-cd en daar oplossingen proberen toe te passen).

Voor mijn audiokaart is het dus zeer belangrijk dat ik ergens de optie SB Live Analog/Digital Output Jack kan aanvinken want dat is de enige manier dat ik geluid krijg...
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 21:53:17 door Partynoud »

Offline soppel

  • Lid
Re: Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/02, 21:14:31 »
Zelf heb ik een E-mu 1616, ( SB-audigy chip) is ook een ramp om aan de praat te krijgen onder Ubuntu ( met alle varianten xubu, mint enz)
Onder Opensuse werkt de kaart uit de doos dat gaf hoop, maar suse is zwaar en ik vind suse net wat minder logisch dan debian.
Nu draai ik AVlinux. Ook hier werkt de kaart uit de doos en ik ben erg tevreden erover. AVlinux gebruikt LXDE als desktop. Super licht.
Even wennen maar als je er een avond mee speelt is het best logisch.
Ik kan 'm je aanbevelen!

http://www.bandshed.net/AVLinux.html

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/02, 21:52:46 »
Zelf heb ik een E-mu 1616, ( SB-audigy chip) is ook een ramp om aan de praat te krijgen onder Ubuntu ( met alle varianten xubu, mint enz)
Onder Opensuse werkt de kaart uit de doos dat gaf hoop, maar suse is zwaar en ik vind suse net wat minder logisch dan debian.
Nu draai ik AVlinux. Ook hier werkt de kaart uit de doos en ik ben erg tevreden erover. AVlinux gebruikt LXDE als desktop. Super licht.
Even wennen maar als je er een avond mee speelt is het best logisch.
Ik kan 'm je aanbevelen!

http://www.bandshed.net/AVLinux.html



Bedankt, ik zal het eens bekijken. Ik ben inmiddels weer overgegaan op Ubuntu 10.04. Dit vanwege het beter functioneren van mijn audiokaart en mijn videokaart.

Wel heb ik het audioprobleem weten op te lossen voor Xubuntu !!!!!! (geldt overigens ook voor Linux Mint, wellicht ook voor nieuwe Ubuntu met Unity-desktop) en wel als volgt:

Voorheen kon je dus wel SB Live Analog/Digital Output Jack  aanvinken door het progje ALSA-mixer te installeren. Xubuntu werkt echter XFCE -desktop waardoor het Gnome-progje Alsamixer niet werkt. Xubuntu heeft standaard wel XFCE-mixer erin zitten (waardoor je ALSA Mixer niet hoeft te installeren). Hier kun je ook optie SBLive Analog/Digital Output Jack aanvinken. Echter dan werkt het geluid nog niet. Wat ik ontdekt heb ik dat je het progje " Standaard geluidskaart" installeert (te vinden door te zoeken op "Gnome Alsa" ; in het Engels heet het " Default Sound Card"). Dat progje zorgt ervoor dat je WEL geluid krijgt. Je moet na het installeren even bij de geluidseigenschappen wat veranderingen aanbrengen. Dat progje zorgt er nl. voor dat ALSA gebruikt kan worden, maar je moet bij de geluidseigenschappen even PER MEDIASPELER (Totem, Vlc, , Audacious, Exaile, etc.)handmatig wat veranderingen aanbrengen. Het progje zorgt er volgens mij voor dat Pulse omgezet wordt in Alsa.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 21:57:15 door Partynoud »

Offline petervs

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/03, 07:58:58 »
Alsamixer is bij mij (xubuntu 11.10) trouwens standaard geïnstalleerd hoor.

Btw: Als het over Xubuntu gaat, hoeft het niet onder "andere distributies" , het forum is er voor de erkende ubuntu-varianten, waaronder xubuntu ook valt, net als kubuntu en lubuntu
Ubuntu MATE 16.04

Offline Partynoud

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/03, 15:10:32 »
Alsamixer is bij mij (xubuntu 11.10) trouwens standaard geïnstalleerd hoor.

Btw: Als het over Xubuntu gaat, hoeft het niet onder "andere distributies" , het forum is er voor de erkende ubuntu-varianten, waaronder xubuntu ook valt, net als kubuntu en lubuntu

Bij mij was Alsamixer niet standaard geinstalleerd. Xfce-mixer wel, die zit standaard op Xubuntu.

De beheerder van het forum heeft dit onderwerp verplaatst naar " andere distributies" dus dat moet je even bij hem/haar aangeven. Ik had het in eerste instantie gewoon op het algemene forum geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/03, 15:20:34 door Partynoud »

Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/04, 00:53:23 »
Xubuntu behoort gewoon tot de officiële Ubuntu-uitgaves endorsed door Canonical, hey behoort net zoals Kubuntu dus niet tot andere distro's. Lubuntu geloof ik nog wel.

Hoewel het probleem was opgelost heb ik hem dus gewoon teruggezet.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Azavia

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/29, 21:29:00 »
Ik heb net de nieuwe Xubuntu (11.10) geïnstalleerd en bij mij doet geluid het ook niet. In de vorige versie deed het het nog wel. (Maar toen had ik eigenlijk Kubuntu met Xfce er later bij geïnstalleerd). Ik heb al vanalles geprobeerd, dat programma Default Sound Card start bij mij niet op. Ik heb nu drie verschillende mixers (volumeregelaar van Xfce, Gnome Alsa Mixer en PulseAudio volumeregeling). PulseAudio herkent wel mijn geluid (er beweegt een balkje als ik iets afspeel), maar laat niets horen.

Mijn geluidkaart heet in PulseAudio CA0106 Soundblaster digitaal Stereo (IEC958). Er zit ook nog een (volgens mij niet-werkende) geluidskaart in het moederbord zelf, misschien probeert Xubuntu die te gebruiken. Dat zou ik dan kunnen veranderen in Default Sound Card, maar die wil niet opstarten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/29, 21:57:36 »
Even als test: installeer de fallback van gnome eens (in synaptic zoeken naar fallback).
Je installeert dan veel te veel, maar de aansturing van de geluidskaart is dan heel anders geworden in Xubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/29, 23:22:24 »
Ik heb net de nieuwe Xubuntu (11.10) geïnstalleerd en bij mij doet geluid het ook niet. In de vorige versie deed het het nog wel. (Maar toen had ik eigenlijk Kubuntu met Xfce er later bij geïnstalleerd). Ik heb al vanalles geprobeerd, dat programma Default Sound Card start bij mij niet op. Ik heb nu drie verschillende mixers (volumeregelaar van Xfce, Gnome Alsa Mixer en PulseAudio volumeregeling). PulseAudio herkent wel mijn geluid (er beweegt een balkje als ik iets afspeel), maar laat niets horen.

Mijn geluidkaart heet in PulseAudio CA0106 Soundblaster digitaal Stereo (IEC958). Er zit ook nog een (volgens mij niet-werkende) geluidskaart in het moederbord zelf, misschien probeert Xubuntu die te gebruiken. Dat zou ik dan kunnen veranderen in Default Sound Card, maar die wil niet opstarten.

Hallo Azavia,

Ik gebruik Xubuntu momenteel niet meer, dus ik ken het interface van Xubuntu niet meer uit mijn hoofd, maar als je Default Sound Card hebt geinstalleerd dan hoef je dat niet op te starten maar ga je direct naar Geluidseigenschappen in het hoofdmenu. Als je daar bent start je gewoon een willekeurige mediaspeler die je een mp3tje laat afspelen. Dan zie je als het goed is, in het geluidseigenschappen-menu (waar je bent) de betreffende mediaspeler ineens te voorschijn komen. Dan kun je dáár als volgt de afspeelinstellingen wijzigen. Dus als je bijv. iets met Totem afspeelt zie je Totem ineens tevoorschijn komen in het geluidseigenschappen-menu en dan kun je direct blijvende veranderingen aanbrengen. Zo ook met Exaile, Vlc, etc.

Wel moet je SB Live Analog/Digital Output Jack nog ergens apart aanvinken. Zoals ik een van de vorige berichten geschreven heb bij XFCE-mixer.

Laat svp even weten of het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/29, 23:26:11 door Partynoud »

Offline Azavia

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/30, 10:50:44 »
Ik kan die geluidseigenschappen helemaal niet vinden, niet in het Xfce-menu en niet in het Instellingenbeheer van Xfce. Die SB Live Analog/Digital Output Jack zie ik ook nergens, maar waarschijnlijk heb ik een andere geluidskaart en hoef ik dat niet aan te vinken.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/31, 15:25:51 »
Ik kan die geluidseigenschappen helemaal niet vinden, niet in het Xfce-menu en niet in het Instellingenbeheer van Xfce. Die SB Live Analog/Digital Output Jack zie ik ook nergens, maar waarschijnlijk heb ik een andere geluidskaart en hoef ik dat niet aan te vinken.

Heb je al wel geprobeerd de instellingen aan te passen bij het volumeknopje bovenin je werkbalk? Xubuntu zet dat ding standaard op "mute" (wat ik overigens onbegrijpelijk vind). Als je dat op unmute zet probeer je geluid dan nog eens. Werkt het niet selecteer dan in datzelfde menuutje "sound settings". Dáár bedoelde ik dat je wijzigingen kon maken PER mediaspeler. Als het goed is, zie je daar (na installatie van Default Sound Card wat je gedaan hebt)  elke mediaspeler die je aanzet en een bestandje laat afspelen tevoorschijn komen. Dán kun je veranderingen maken in het menu. Tevens kun je in dat menuutje ook jouw audiokaart selecteren. Verder zie je "Selecteer controles staan Die kun je evt aanvinken zodat je meer geluidsopties krijgt die misschien op jouw kaart van toepassing zijn. Zoals je kunt zien zie je in die lijst bijna onderaan de optie SB Live/digital ouput jack staan. Mijn kaart maakt gebruik van die ingang dus moest in die ook nog aanvinken (hoeft wellicht niet voor jouw kaart).

Offline Partynoud

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geluidsproblemen Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/01, 22:03:27 »
Heb je het al voor elkaar gekregen Azavia?