Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 158584 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows 8: grote kans voor Linux
« Gepost op: 2012/06/08, 19:40:03 »
Windows 8 wordt volgens deze gezaghebbende ZDnet-blogger een grote ramp:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/final-thoughts-on-windows-8-a-design-disaster/20706

Ik heb 't weleens gedemonstreerd gezien op een computerclub, en ik kan het alleen maar van harte eens zijn met deze blogger. Daarmee vergeleken vind ik Gnome 3.4 al veel beter, laat staan als ik het vergelijk met de m.i. nog veel betere Unity en Xfce.....

Dit betekent waarschijnlijk dat Linux, net als tijdens Vista, flink in de belangstelling gaat stijgen. Kortom: kansen!  =D

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/08, 19:49:48 »
Bij Paradigit hebben ze Windows 8 geinstalleerd staan met een groot touchscreen.
Nou ben ik drie kwartier aan het stoeien geweest en het is mij uiteindelijk gelukt de tekstverwerker op te starten.
Daar moet je wel eerst even een cursus voor volgen............

Ik ben bang dat ik deze W 8 beker aan mij voorbij laat gaan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/08, 20:09:37 »
Inderdaad. Unity gaat zeker weten in de belangstelling stijgen, helemaal na Computex de afgelopen dagen :)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/08, 23:35:04 »
Windows 7 is nog niet goed veralgemeend na XP en nu zouden we W8 moeten smaken ?
De preview was voor mij een klik om Windows (8)  echt vaarwel te zeggen.
Toch blijf ik een W7 houden op een aparte laptop (just in case).

Maar of dit een grote Linux-kans zal zijn betwijfel ik ten sterkste. Linux loopt nog steeds achter met de drivers voor de nieuwste hardware, én is niet compatibel met alles wat in het PC-landschap gebeurt . Mocht dat veranderen is die stelling volgens mij terecht, maar zoals het nu is: no way .

Ik vermoed dat eerder Apple hier een voordeel kan en zal doen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/09, 00:51:20 »
Reken je nog niet rijk.
Windows 7 groeit en ook in mijn omgeving kopen mensen snel een nieuw systeem of Windows 7 om voorlopig door te kunnen gaan.
Gebeurde met XP ook toen Vista kwam. Windows 7 heeft een tijd geleden onder Vista maar is er uiteindelijk toch boven op gekomen.
OS X gaat ook richting een touch interface dus dat is ook niet voor iedereen de uitkomst.
Verder komen er een hoop nieuwe ultra books die er goed uit zien. Als Ubuntu daar ook op kan komen, dan kunnen ze groeien vooral op de systemen met een touchscreen.

Het is afwachten.
Persoonlijk kies ik Windows 8 boven Unity en Gnome omdat het overzichtelijker is.
Wel hebben ze net al Unity verborgen menu's en zo. Denk dat het in is om alles te verbergen.
Windows 8 werkt makkelijk maar het is even een korte introductie kijken op Youtube of de website lezen en je kent het.
Tevens zullen ze er wel een boekje bij doen met de basis er in en in Windows 8 zal wel weer zo'n rondleiding komen die alles uitlegt.

We zien wel wat het word.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/09, 01:31:01 »
Windows 8? Overzichtelijk?

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/09, 01:35:49 »
@Joris: Nee, Apple wordt het juist niet daar de economie nogal op zijn gat ligt en Apple-spul nu niet bepaald goedkoop is (op de Mac Mini na dan).
@Cumulus: Hahaha, dat is inderdaad precies wat ik dacht toen ik die zin las ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/09, 02:01:51 »
De blokken zijn overzichtelijker dan een berg iconen.
Het is zelfs zo dat men onderzoek doet naar hoe je het beste info over kunt brengen met borden en hoe je dingen het beste kunt indelen als je snel iets wilt terug vinden.
Dat ze nooit iets op de pc hiermee hebben gedaan snap ik ook niet maar het lijkt er op dat MS er wel op heeft gelet.
Tevens kun je zelf je indeling maken waardoor je het nog makkelijker kunt optimaliseren.

Zou zeggen probeer het een tijdje, mij heeft het ook verrast dat ik minder negatief er over ben al vind ik het nog steeds geen desktop omgeving.
Lees wel eerst hoe alles werkt want dan begrijp je het ook en dan kom je er achter dat het eigenlijk een hele simpele desktop is.


« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 02:08:50 door emiel1976 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/09, 07:47:08 »
Voor Afrikanen is Win8 overzichtelijker. Waarom? Nou, er is een onderzoek geweest dat wij als Europeanen het snelst dingen kunnen vinden als alle netjes op een rijtje staat. Afrikanen daarentegen, vinden alles veel sneller als iets door elkaar is! Jammer dat juist Afrikanen die dure licentie niet kunnen ophoesten....

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/09, 08:34:01 »
Daarom zet MS in winmobile 7 alles op een rij en geeft Android je een scherm met iconen.

Het is heel simpel.
Kijk naar verkeersborden en zie hoe die gemaakt zijn. Enkele vaste vormen zoals een vierkant, rondje en driehoek met daarbij enkele opvallende kleuren.
Er staan wel afbeeldingen in of tekst maar die zijn ook weer minimaal opgezet zodat het duidelijk is.
Een driehoek met de punt omhoog en een rode rand is een waarschuwingsbord. Je ziet aan de vorm en kleur gelijk wat het is waardoor je, je op de inhoud kunt concentreren en het symbool is dan snel duidelijk wat voor bord het is.
Als ieder bord een willekeurige vorm had met een afbeelding met meerdere kleuren, dan word het al snel onduidelijker.
Dat zie je terug op de pc in de vorm van iconen.
Als je een berg iconen voor je hebt dan zul je zien dat je de iconen die simpel zijn met enkele kleuren en een duidelijke vorm zoals bijvoorbeeld een driehoek, dat je die er sneller tussen uit haalt.
Maak je alles weer in dezelfde kleur, dan word het weer lastiger.
Een basis vorm en opvallende kleur maken dat je snel iets terug vind. Daarbij is wel belangrijk dat je het aantal ook weer beperkt houd. Minder is duidelijker.

Nou heeft Windows 8 maar 2 vormen en dat is een vierkant en een rechthoek maar het aantal blokken op een scherm is wat beperkter dan een scherm vol iconen. Een ander ding is, is dat ze voor bepaalde programma's opvallende kleuren gebruiken. Neem IE10 wat blauw is en het IE logo in het wit er in heeft staan. Dit maakt het makkelijk herkenbaar.
Een ander ding is, is dat ze vierkanten afwisselen met een rechthoek waardoor je bepaalde programma's ook weer snel terug kunt vinden en dan niet alleen door de vorm maar ook door herkenning van de indeling. Daarbij opgeteld enkele iconen die wat meer laten zien dan een logo in een ff kleur maakt ook weer dat je snel herkent waar je zit.

Nou is dit ook niet zo dat dit altijd goed werkt. Als je alles in een vierkant zet en alles een zelfde kleur geeft, maakt dat het effect ook weg is van herkenning. Je bent dan weer bij het principe berg iconen.
Dit geld ook voor verkeersborden. Die werken heel goed als er niet te veel bij elkaar staan en al helemaal niet als het allemaal soortgelijke borden zijn. Als je een bepaald bord terug wilt vinden op een pagina vol met verkeersborden dan is dat lastiger dan om te herkennen wat voor bord het is als je er langs af rijd.

Maar goed eindconclusie is dat de Windows 8 uitvoering overzichtelijker is in de basis.
Daarbij komt nog dat je ze zelf in kunt delen waardoor je, je favoriete programma's vooraan kunt zetten. je kunt ze ook zelf groeperen en een andere vorm geven om het herkenbaarder te maken.

Persoonlijk vind ik de opzet wel goed bedacht maar er zitten net als in andere systemen weer dingen in die het weer onduidelijk maakt.
Open maar eens meerdere apps en wissel er dan maar eens tussen. Als je dat nooit hebt gezien hoe dat gaat, dan heb je een probleem.
Blijf mij afvragen waarom uiterlijk belangrijker is dan functionaliteit. Maar dat blijkt in te zijn bij al die nieuwe systemen.
 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/09, 08:36:59 »
Lees wel eerst hoe alles werkt want dan begrijp je het ook en dan kom je er achter dat het eigenlijk een hele simpele desktop is.
Nogal paradoxaal. Als ik er eerst alles er over moet lezen kan het per definitie ook geen simpele desktop zijn. Iets wat écht simpel is, is zelfwijzend en zelfsturend.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/09, 08:40:35 »
Lees wel eerst hoe alles werkt want dan begrijp je het ook en dan kom je er achter dat het eigenlijk een hele simpele desktop is.
Nogal paradoxaal. Als ik er eerst alles er over moet lezen kan het per definitie ook geen simpele desktop zijn. Iets wat écht simpel is, is zelfwijzend en zelfsturend.

Dat klopt maar voor Gnome 3 en Unity geld het zelfde.
Ze verstoppen tegenwoordig alles waardoor je eerst moet weten waar het zit.
Alleen de opzet is heel simpel al vind ik het persoonlijk logischer op een tablet dan op een desktop waar ik wel had aangegeven dat er iets zit wat je kunt openen zoals bijvoorbeeld het verborgen menu rechts.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/09, 08:47:10 »
Lees wel eerst hoe alles werkt want dan begrijp je het ook en dan kom je er achter dat het eigenlijk een hele simpele desktop is.
Nogal paradoxaal. Als ik er eerst alles er over moet lezen kan het per definitie ook geen simpele desktop zijn. Iets wat écht simpel is, is zelfwijzend en zelfsturend.

Dat klopt maar voor Gnome 3 en Unity geld het zelfde.
Mwaoh, laten we die discussie maar niet beginnen. En als het bij anderen (in jouw optiek dan) net zo slecht is, dan is het ineens minder erg of zo?

Hier wat filmpjes, beginners die voor het eerst achter Win8 zitten:
"My dad tries Windows 8 for the first time" http://www.youtube.com/watch?v=oyc1RVCXvAk (13:37, doorspoelen naar het einde om te zien hoe hij het overzicht van programma's heeft gevonden, na 10 minuten dus....)
"How Real People Will Use Windows 8" http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU (4:18)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 08:49:54 door markba »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/09, 10:14:49 »
Voordelen van Linux:
1. Geen nieuwe hardware nodig, op een P1 met 1GB geheugen loopt het prima.
2. De manier van werken blijft hetzelfde, alleen de programma's heten anders.
3. Alles dat mogelijk is met een Win versie, kan ook met Linux.
4. Linux is (meestal) gratis, dus geen verborgen kosten.
5. enzovoort
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/09, 10:25:09 »
Hahaha ja kom je met die filmpjes.
Die ken ik en ik weet van 1 de opzet er achter.
Tevens kan ik zelf een filmpje maken met Unity waarbij de gebruiker ondanks dat ze er nu een jaar mee werkt, het nog niet snapt.
Ze kan alleen programma's starten vanuit de launcher en dan staat er na een tijdje een berg open omdat ze iedere keer vergeet dat ze links boven in moet zijn om de programma's te sluiten als het scherm op max staat.
Ze speelt spellen maar 1 keer omdat ze het menu niet terug kan vinden om het spel opnieuw te starten.
Heb zelfs meegemaakt dat ze de pc opnieuw op startte om het spel opnieuw te beginnen.
Ze gaat niet met de muis naar boven maar tuurt over het scherm om te zien waar het menu is wat niet te zien is omdat het verborgen staat.
Heb het vaak uitgelegd maar ze snapt het nog niet.
Rede dat er vanmiddag Xubuntu op gaat wat ik indeel zoals XP is. Dat snapt ze wel.
Maak 1 zo'n filmpje en Unity is gelijk waardeloos zeker?

Uhm nee niet omdat ik Windows 8 prettiger vind dan Unity en Gnome 3 maakt dat het minder erg is.
Ik vind het persoonlijk niet echt een vooruit gang die nieuwe desktop omgevingen. Voor mij hoeft Windows 8 niet en het komt ook niet eens op mijn systeem. Heb het in VB draaien omdat anderen er om vragen en dan kan ik het laten zien. Tevens kan ik zo zelf wat klooien ermee.
Zo had ik in de preview het oude menu terug gekregen maar in de rc heb ik die niet gevonden. Tevens vind ik dat een aantal dingen slechter zijn geworden in de rc tegenover de preview versie.
Ik zie Windows 8 ook niet zitten voor de mensen waar ik vanmiddag naar toe ga.

Alleen denk ik dat Windows 8 wel wat voordelen heeft en dan gaat het niet om hoe het is opgebouwd maar om het feit dat fabrikanten hun systemen om Windows 8 heen bouwen en omdat het straks op alle platformen gelijk is.
Iets wat Cononical ook wil en mee bezig is maar het lastiger heeft om systemen om hun platform heen gebouwd te krijgen.
Met al die nieuwe systemen richt men zich meer op de nieuwe gebruiker die al bekend is met de tablet en de smart phone. Ze brengen die interface naar de desktop al vind ik dat Windows niet echt de mooiste is en dat speelt tegenwoordig wel mee.
Vroeger was dat minder en keek men meer naar de prijs maar tegenwoordig hangt er een bepaald imago aan.
Ik ben niet zo blij met die nieuwe systemen hoe ze opgebouwd zijn.
Heb een Android telefoon maar om nou te zeggen dat ik er zeer tevreden over ben is nou ook weer niet het geval. Ik ga toch liever voor de Windows telefoon de volgende keer.
Maar op de desktop blijf ik voorlopig lekker bij Windows 7 en Xubuntu en Voyager wat eigenlijk een aangeklede Xubuntu is. =D Klassieke desktop omgevingen bevallen mij stukken beter dan die nieuwe dingen.

@Ron, punt 3 klopt niet helemaal maar misschien begrijp ik je verkeerd. Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
En ja Linux heeft voordelen maar ook nadelen en uiteindelijk bepaald de gebruiker of het wel degelijk voordelen zijn of nadelen.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/09, 10:30:36 »
@emiel: Grappig hoe jij steeds statements blijft gebruiken terwijl het puur jou mening is... Ik heb serieus geprobeerd met Windows 8 te werken. Het kostte me 30 minuten vooraleer ik erachter kwam hoe ik een chat op MSN kon beginnen. En die zijbalken die steeds autohiden (de charms) zijn nogal buggy hier (net als de Unity-launcher op autohide eigenlijk).
Ik kan niet werken met zo'n blokkerige omgeving. Dat jij daar wel mee kan werken moet jij weten, maar ga niet doen alsof jij de waarheid verkondigt want dat is helemaal niet waar. Je verkondigt jou mening en dat is toch wel een verschil.

Citaat
"Ze verstoppen tegenwoordig alles waardoor je eerst moet weten waar het zit."

Nee, want Windows 8 heeft ook echt geen charms aan de zijkant voor instellingen en delen enz. die standaard verborgen staan totdat jij er met je muis heengaat ???
Citaat
"Nou heeft Windows 8 maar 2 vormen en dat is een vierkant en een rechthoek maar het aantal blokken op een scherm is wat beperkter dan een scherm vol iconen."

Klopt, maar dat geldt ook niet voor iedereen. Ik gebruik alleen de Unity-launcher en de Dash en ik heb dus geen 'scherm vol iconen'. Daar houd ik ook niet van, een van de redenen waar ik geen Android meer gebruik.
Citaat
"Als je een berg iconen voor je hebt dan zul je zien dat je de iconen die simpel zijn met enkele kleuren en een duidelijke vorm zoals bijvoorbeeld een driehoek, dat je die er sneller tussen uit haalt."

Volgens mij ben ik wel heel erg anders dan want ik haal echt geen simpele dingen er eerder uit. Ik haal alles er even makkelijk uit, hoe het icoon/kleur er verder ook uitziet.

Eindconclusie: ik vind Windows 8 erg onoverzichtelijk met die blokken, multitasking is al helemaal een ramp en ik kan er gewoon niet gewend aan raken. Die blokken kan ik gewoon niet mee werken en al dat onoverzichtelijke+multitasking vreet mijn kostbare tijd op.
Ik zeg niet dat Unity perfect is, maar ik kan met Unity tenminste wel werk verrichten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/09, 10:35:53 »
Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
Voor de meeste toepassingen is er geen probleem, het probleem komt pas, wanneer we het gaan hebben over hardware.
Een GSM, een printer, een camera, een routeplanner e.d.
Dat is echter geen fout van Linux, maar van de hardware fabrikant, die wel MS en Apple steunt, maar niet Linux.
Op mijn PC kan ik alles, maar ik heb er de afgelopen jaren ook rekening mee gehouden, in de aanschaf van hardware :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/09, 10:42:45 »
Persoonlijk vind ik de opzet wel goed bedacht maar er zitten net als in andere systemen weer dingen in die het weer onduidelijk maakt.
Open maar eens meerdere apps en wissel er dan maar eens tussen. Als je dat nooit hebt gezien hoe dat gaat, dan heb je een probleem.
Blijf mij afvragen waarom uiterlijk belangrijker is dan functionaliteit. Maar dat blijkt in te zijn bij al die nieuwe systemen.
Hier zeg je het eigenlijk zelf. Als dit al niet zonder hulp kan, zit er ergens in het fundament iets fout lijkt me. Nogal elementair voor een multitask OS, sterker nog, dit zou dé functie moeten zijn van een multitask OS.

Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
Voor de meeste toepassingen is er geen probleem, het probleem komt pas, wanneer we het gaan hebben over hardware.
Een GSM, een printer, een camera, een routeplanner e.d.
Daar gebruik ik een virtuele WinXP voor, werkt perfect. @emiel. Telkens weer dezelfde onterechte argumenten herhalen, maakt het niet ineens waar.

Hahaha ja kom je met die filmpjes.
Die ken ik en ik weet van 1 de opzet er achter.
Laat me raden: de opzet is om Win8 zwart te maken? Zou kunnen, maar het ziet er aardig authentiek uit. En als ik die filmpjes naast het blog leg waar deze draad over gaat én met de ervaring van diverse posters hier, dan krijg ik toch stiekem de indruk dat er ergens iets met WIn8 gewoon niet klopt.

Citaat
Tevens kan ik zelf een filmpje maken met Unity waarbij de gebruiker ondanks dat ze er nu een jaar mee werkt, het nog niet snapt.
En daar zit geen bedoeling achter, neem ik aan?  :)

Dit is wel een aardige van een XP-gebruiker die voor het eerst Unity gebruikt (spoiler: hij lijkt het goed te snappen):
http://www.youtube.com/watch?v=ltE_ekc8kE8

Maar goed, het goed hier om Win8 en NIET om Unity geloof ik...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 11:13:12 door markba »

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/09, 11:53:02 »

Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
Voor de meeste toepassingen is er geen probleem, het probleem komt pas, wanneer we het gaan hebben over hardware.
Een GSM, een printer, een camera, een routeplanner e.d.
Daar gebruik ik een virtuele WinXP voor, werkt perfect. @emiel. Telkens weer dezelfde onterechte argumenten herhalen, maakt het niet ineens waar.

Hahaha ja kom je met die filmpjes.
Die ken ik en ik weet van 1 de opzet er achter.
Voor virtueel WindowsXP draaien  heb je ook een licentie nodig, dus het is wel degelijk een goed argument.
Verder begrijp ik het virtueel draaien van Windows niet. Dualboot werkt in ieder geval 100%, virtueel draaien niet.

Wine is natuurlijk wel een eventuele mogelijkheid, maar daar draait nog lang niet alle
Windows-software perfect onder

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/09, 12:20:43 »

Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
Voor de meeste toepassingen is er geen probleem, het probleem komt pas, wanneer we het gaan hebben over hardware.
Een GSM, een printer, een camera, een routeplanner e.d.
Daar gebruik ik een virtuele WinXP voor, werkt perfect. @emiel. Telkens weer dezelfde onterechte argumenten herhalen, maakt het niet ineens waar.

Voor virtueel WindowsXP draaien  heb je ook een licentie nodig, dus het is wel degelijk een goed argument.
Verder begrijp ik het virtueel draaien van Windows niet. Dualboot werkt in ieder geval 100%, virtueel draaien niet.
Je kunt gewoon gebruikmaken van een bestaande XP-sleutel. bv van de PC waar je Ubuntu op hebt gezet.

Citaat
Dualboot werkt in ieder geval 100%, virtueel draaien niet.
Niet voor alle software, maar voor de genoemde software (zie boven) is het een prima oplossing.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/09, 12:46:01 »
Hey een "Windows vs Linux"-discussie, is die niet al eens eerder gevoerd? De argumenten komen me bekend voor iig  :rolleyes:

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/09, 12:58:24 »
"Laat me raden: de opzet is om Win8 zwart te maken? Zou kunnen, maar het ziet er aardig authentiek uit. En als ik die filmpjes naast het blog leg waar deze draad over gaat én met de ervaring van diverse posters hier, dan krijg ik toch stiekem de indruk dat er ergens iets met WIn8 gewoon niet klopt."

Precies. Er zijn ok van die filmpjes te vinden aangaande Unity en aangaande OSX, dus lijkt me niet dat zoveel mensen dat allemaal zwart gaan lopen maken. Dat van Win 8 klopt dus gewoon. En natuurlijk moet het ook kloppen want het perfecte OS bestaat niet. Er is altijd wel iets waar iemand niet (goed) mee kan werken, in dit geval dus Windows 8, in andere gevallen Unity, Xfce, OSX, Haiku, BSD en ga zo maar door.

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/09, 13:15:33 »
Ofschoon het best mogelijk is, dat mensen Windows 8 vinden tegenvallen. Zie bijvoorbeeld deze hyperlink Ubuntu 12.04 vs. Windows 8: Five points of comparison. Dat wil nog niet zeggen dat er veel gebruikers overstappen van Windows naar Linux. Zie bijvoorbeeld deze Linux Market Share on Desktop. Daarin zie je een piek van 1,56 % omstreeks het begin van dit jaar, om daarna weer terug te zakken naar ongeveer 1 %. Of zie deze Poll: Will You Upgrade Your OS This Year.

Of alles met Linux mogelijk is, hang er vanaf welke applicaties de Windows gebruiker draaien. Zijn dat bijvoorbeeld peperdure applicaties zoals Adobe Dreamwaver. Dan is er weliswaar Kompozer voor Ubuntu Linux. Niet iedereen zal dat zien als een vervanger. Het overstappen van Windows naar Linux lijkt me dus meer voor gebruikers, die onder Windows zo veel mogelijk gratis applicaties gebruiken. Ik heb een jaar of zeven geleden eens gevraagd aan een collega in de plaats van Paintshop Pro, waarmee hij foto's bewerkte voor werkinstructies, The Gimp te proberen. Hij vond het maar niks.       

Ofschoon Linux gratis kan worden gedownload, zijn bedrijven die op Linux overstappen waarschijnlijk zelfs duurder uit. Want er moet betaald worden voor telefonisch support. En zal het personeel moeten worden omgeschoold.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/09, 13:49:01 »
Het meest vreemde blijf ik sommig commentaar vinden.

Tester: "Ik vind die Metro-interface totaal niet prettig werken."
Fanboy: "Duh, het is een preview."

Dus het is de preview haar schuld dat iemand niet me die blokken kan werken ???

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/09, 19:12:37 »
@jolo
Ik denk dat er voor W8 ook heel wat leerboeken, begeleiding en support zal moeten worden aangeschaft,
en of dat nou goedkoper is................
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL