Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e-mailen vanaf meerdere computers  (gelezen 2377 keer)

Offline wierydude

  • Lid
e-mailen vanaf meerdere computers
« Gepost op: 2008/10/26, 12:26:20 »
Ik wil graag het volgende realiseren:
dezelfde e-mail kunnen lezen vanaf iedere computer in mijn thuisnetwerk. Normaal is het zo dat wanneer je e-mail onvangt op een computer, deze mail in het mail-programma op die computer wordt opgeslagen. Nu wil ik deze mail dus ook vanaf een andere computer in het thuisnetwerk kunnen lezen. Deze mogelijkheid dan met een stuk of 4 computers in het netwerk en dan ook nog met vista xp en ubuntu op de diverse puters...
Is een server hiervoor de goede oplossing, of is er ook een stuk software waarmee dit gerealiseerd kan worden zonder server?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 12:44:42 »
Hier zijn 2 oplossing voor.
De eerste is om op één van je PC's een mailserver te installeren.

Mijn oplossing (met hetzelfde probleem) is om de email-client (in mijn geval Thunderbird) te vertellen om de mail 3 dagen te laten staan op de server.
Zodoende kunnen alle PC's die mail ophalen (mits elke PC minimaal één keer per 3 dagen wordt opgestart).

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring ........

Edit: Drummies, ik ben niet zo snel, Arie was 30 seconden sneller :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Drummies

  • Lid
e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 12:44:54 »
wierydude

dat kan enkel in accountinstellingen email programma(wel op alle pc hetzelfde email programma) serverinstellingen aanpassen berichten op server laten staan

edit sneller als je eigen schaduw r0n.;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline rja

  • Lid
e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 12:59:31 »
Dan zul je een imap server moeten opzetten, waar de email op de server blijft staan.

Dovecot is redelijk makkelijk zegt men.

https://help.ubuntu.com/community/Dovecot

Als je webbased oplossing  zoekt, zou je naar squirrel mail  kunnen kijken,zit in software database van Ubuntu.

https://help.ubuntu.com/community/Squirrelmail

Of zoals ik gewoon een gmail account gebruiken voor je mail. Ik haal wel om de paar dagen, de email op met pop3 via thunderbird, zodat ik nog een copie op schijf heb. Meestal lees ik de mail op m´n gmail account online, via een extensie in Firefox zie ik via een teller of ik nieuwe mail heb, daarnaast is de spam filter goed geregeld op gmail.

e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 13:42:04 »
Ik gebruik om diezelfde reden gewoon een gmail account (naast mijn gebruikelijke planet account).
Werkt op elke pc met internet verbinding, ongeacht het O.S. en werkt ook uitstekend als ik ergens 'op locatie' in het buitenland ben.
Kortom: makkelijk, grote opslagcapaciteit, geen extra software of hardware of instellingen nodig op je pc.
Oh ja...het is ook nog gratis.
Uit veiligheidsoverwegingen versleutel ik bestanden die ik op gmail bewaar.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/26, 13:51:51 »
ik heb op al mijn pc's ingesteld dat ze de mail niet van de server downlaoden, behalve mijn hoofd-pc, die haalt de mail binnen van de server. Werkt prima. Geen gedoe met servers gewoon je mailclient goed instellen.

gr idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline wierydude

  • Lid
e-mailen vanaf meerdere computers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 21:23:39 »
Berichten op de provider-server laten staan is niet de bedoeling.
Alle e-mail moet in 1 huis computer komen waar alle puters in het huis-netwerk deze mails kunnen lezen.
Met dovecot moet dit lukken dus? Dan ga ik me daar eens in verdiepen.