Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kernel udate word niet opgepakt na ingreep  (gelezen 730 keer)

Offline wilfried

  • Lid
kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Gepost op: 2013/04/14, 11:20:15 »
na een probleem met kernelupdate  van 2.38 naar 2.39  werkte de pc niet goed ik heb de volgende stappen toe gepast na advies van Pjotr
  (zie onderstaande citaat ) of de hele uitwisseling
 ( http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/defect-na-update/new/#new )

ik heb dit onderstaannde allemaal uitgevoerd en de pc doet het nu goed maar inmiddels hebben mijn twee andere pc wel kernel update 40 opgepikt maar deze pc nog niet  is hier iets mis, of moet ik nog iets veranderen om deze toch nog op te halen? (het lijkt mij gezien de veiligheid dat deze update wel wordt opgehaald )
het enige wat ik kan bedenken dat ik niet goed gedaan zou kunnen hebben is dat ik gekozen heb voor verwijdering ipv definitief verwijderen in de onderstaande stappen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Kan een fout van apport zelf zijn.

- Start op in kernel -38

- In de terminal:
Code: [Selecteer]

sudo apt-get install synaptic leafpad

Druk op Enter.
Tik je wachtwoord in. Dat blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

- Gebruik daarna Synaptic om kernel -39 te verwijderen (zoekterm: kernel 3.2, daar staat-ie tussen, vermoedelijk met drie verschillende bestanden: headers en image. Alledrie verwijderen.).

- Daarna in de terminal:
Code: [Selecteer]

gksudo leafpad /etc/default/apport

Druk op Enter.

- Verander "1" in "0" (bij enabled)

- Sla het gewijzigde bestand op en herstart je computer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 wie weet wat ik moet doen om de update wel binnen te halen waneer ik update beheer  vraag om updates haalt hij alles binnen maar tot op heden nog geen kernel 40

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/14, 11:27:26 »
Probeer eerst eens dit:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Heeft dat niet het gewenste effect, dan zou je even Synaptic Pakketbeheer kunnen installeren, en dan met behulp daarvan de drie pakketten die behoren bij 3.2.0-40.

Offline wilfried

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/14, 11:55:57 »
bedankt voor je snelle reaktie ,
ik heb de opdracht uitgevoerd   de terminal gaf het volgende resultaat
zie bijlage
wanner ik de pc opstart staat gewoon nog kernel 38 bovenaan in het grub menu


als ik het moet binnen halen via synaptics hoe moet dat dan?
ik zie in synaptics wel  hoe het meot maar ik wil graag weten welke drie paketten ik precies nodig heb
ik zie hier van alles staan bij 2.40
« Laatst bewerkt op: 2013/04/14, 12:03:37 door wilfried »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/14, 11:58:01 »
Doe eens:
sudo update-grub

Offline wilfried

  • Lid
opgelost Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/14, 12:24:36 »
het is gelukt,
ik heb de drie paketten via synaptics geinstaleerd  (mede dankzij jou  voor ubuntu gebruikers ONMISBARE webstek wist ik welke drie paketten ik nodig heb)
nu start de pc in kernel 40 op  en zo te zien doet hij het prima
weer eentje opgelost,
hopelijk pakt  updatebeheer het nu zelf weer op anders meot ik weer aan de bel trekken .super bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/14, 13:23:42 »
Om ervoor te zorgen dat je in de toekomst verder automatisch de kernelupdates krijgt, zal je wellicht ook het metapakket "linux-generic" moeten (opnieuw) installeren.

Offline wilfried

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/14, 13:38:56 »
ik heb de drie pakketten  linux headers, linux heeaders generic en Linux image generic geinstaleerd (deze drie noem je bij oude kernels verwijderen )
maar helaas  ik dacht dat de pc nu goed liep maar dat doet hij niet.
na het opstarten loopt hij vast en geeft het probleem zoals in de voorgaande topic, zie link
de pc loopt vast en kan geen kant meer op aleen nog door de aan en uit knop om te zetten kan ik de pc weer opstarten terug naar verie 38 maar weer.
is er iets wat ik kan doen om dit onderliggende probleem op te lossen?  of moet ik de pc blijvend in kernel 38 opstarten (lijkt mij niet raadzaam)
of moet ik het hele zaakje herinstaleren?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/14, 13:44:52 door wilfried »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/14, 14:23:35 »
moet ik de pc blijvend in kernel 38 opstarten (lijkt mij niet raadzaam)
Lijkt me in dit geval niet zo bezwaarlijk.... Je loopt natuurlijk uiteindelijk wel wat veiligheidsupdates mis, wat nooit prettig is. Maar omdat die alleen de kernel betreffen, is het risico aanvaardbaar: je krijgt immers nog wel updates voor de qua veiligheid veel belangrijkere pakketten als Firefox e.d.

Bovendien kun je, bij het verschijnen van elke nieuwe kernel-update, telkens even proberen of die wel goed werkt.

Een andere optie is overstappen naar de Quantal-stack, met kernel 3.5.x en een bijbehorende nieuwe X.org:
sudo apt-get install --install-recommends linux-generic-lts-quantal xserver-xorg-lts-quantal Maar dat is behoorlijk ingrijpend, en succes is onzeker (want misschien heb je daarin hetzelfde probleem). Enfin, je zou het eens kunnen proberen....

Offline wilfried

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/14, 15:17:20 »
ik verwijder k 40 en dan wacht ik wel op de volgende kernel probeer het dan  weer opnieuw
wel vreemd dat het op de twee andere pc's dit allemaal prima werkt maar op deze  5mnd oude pc niet jammer maar helaas hij loopt zo mooi op de kernels tot en met 38
bedankt tot zo ver
« Laatst bewerkt op: 2013/04/14, 20:29:00 door wilfried »

Offline vanadium

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/15, 10:53:11 »
Die metapaketten dienen om automatisch up te graden naar de laatste kernel. Is de laatste kernel nu net het probleem, dan mag/kan je uiteraard die pakketten niet installeren. Pjotr heeft het al gemeld. Maak je geen zorgen als je best even bij een oudere kernel blijft. Ik doe dit voor het ogenblik trouwens ook: ik blijf voorlopig bij kernel 3.5.0-24. Latere kernels gaven aanleiding tot (dit kan subjectief zijn) een wat trager systeem en willekeurige vastlopers (dit is objectief), soms reeds na tientallen minuten, soms slechts na vele uren.

Offline wilfried

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/16, 09:23:58 »
goed om te weten ,zoals gezegd hou ik het maar een tijdje bij deze kernel en probeer gewoon de volgende kernels uit.
Tot mijn verbazing is nu het welkomst scherm ineens aan het PRATEN, gelukkig alleen het welkomst scherm, maar toch.
 kan ik dit ook uitzetten? ,en heeft het misschien met elkaar te maken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/16, 10:21:51 »
Tot mijn verbazing is nu het welkomst scherm ineens aan het PRATEN, gelukkig alleen het welkomst scherm, maar toch.
 kan ik dit ook uitzetten? ,en heeft het misschien met elkaar te maken?
Haha. Je hebt blijkbaar per ongeluk Orca aangezet.  :laugh:
Kun je gewoon weer uitzetten, vermoedelijk via Toegankelijkheid. Staat trouwens los van het kernelprobleem.

Offline wilfried

  • Lid
Re: kernel udate word niet opgepakt na ingreep
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/16, 17:07:06 »
Ik heb geprobeerd Orca de opdracht te geven zijn mond te houden maar helaas(het scherm van orca werd zwart)     , hij bleef maar doorkwebbelen ,
Hierop heb ik het programma maar verwijderd via het softwarecenrum. het is heerlijk rustig nu.
hopelijk ben ik niet te rigoureus geweest maar het lijkt te werken . bedankt maar weer .
goed om te weten dat Waarschijnlijk een van de rondklikkende kIDS Orca aan gezet hebben (ik weet dat ze gek op dolfijnen zijn ) :laugh:.