Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen en bestanden op corruptie checken  (gelezen 576 keer)

mappen en bestanden op corruptie checken
« Gepost op: 2015/04/21, 22:14:07 »
os = Xubuntu 14.04

Ik ben op zoek naar software waarmee ik gebackupte mappen, submappen en bestanden in een keer kan controleren op corruptie/fouten. Ben al even wezen zoeken, maar kan zo gauw niet iets  vinden. Heeft iemand goede ervaringen met zulke software? Thx!

Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: mappen en bestanden op corruptie checken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/22, 05:33:38 »
Met gparted gaat dit.
Op partitie gaan staan, rechter muis klikken, dan check doen, dit is dus voor ext4.
Voor ntfs of fat, dan doe dit in windows.

En in het vervolg meer info geven zoals, hoe partitie geformatteerd is.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: mappen en bestanden op corruptie checken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/22, 09:48:31 »
Het makkelijkste lijkt me om de md5sum van je bestanden op te slaan, die kan je dan eenvoudig controleren om te zien of bestanden corrupt zijn geraakt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen en bestanden op corruptie checken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/22, 10:08:45 »
Met rsync en de "--dry-run --checksum" opties zou je automatisch CRC's kunnen maken van bron en bestemming. In de uitvoer van rsync zou je zien welke bestanden niet gelijk zijn.

Als je je backup met rsync maakt, heb je automatisch al voldoende zekerheid dat de backup getrouw is aan het origineel (althans, op het moment dat rsync de taak beƫindigd heeft). rsync controleert namelijk bij overdracht de integriteit van de kopie met een CRC check. Daaronder heb je ingebouwde foutcontrole van het systeem, die de integriteit van wat van en naar schijf gelezen en geschreven wordt, verzekert.

Re: mappen en bestanden op corruptie checken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/22, 14:50:46 »
Ik gebruik inderdaad (g)rsync. Mooi dat dit automatisch door de software gedaan wordt. Wist ik niet.
Een boek doet het altijd...