Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren NAS schijf  (gelezen 767 keer)

Installeren NAS schijf
« Gepost op: 2022/01/17, 13:18:46 »
Voor externe gegevensopslag en ook raadpleging daarvan buiten mijn huis heb ik een NAS-schijf gekocht. Het is de QNAP TS-130

Nu moet ik een driver installeren. Mijn Ubuntuversie is 20.04 lts. Is dat nu een 64 bit of een 32 bit versie? Welke van de twee drivers heb ik nodig?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Installeren NAS schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/17, 13:21:23 »
Voor externe gegevensopslag en ook raadpleging daarvan buiten mijn huis heb ik een NAS-schijf gekocht. Het is de QNAP TS-130

Nu moet ik een driver installeren. Mijn Ubuntuversie is 20.04 lts. Is dat nu een 64 bit of een 32 bit versie? Welke van de twee drivers heb ik nodig? Zag in het systeem al 64-bit staan.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Installeren NAS schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/17, 13:24:13 »
Voor externe gegevensopslag en ook raadpleging daarvan buiten mijn huis heb ik een NAS-schijf gekocht. Het is de QNAP TS-130

Nu moet ik een driver installeren. Mijn Ubuntuversie is 20.04 lts. Is dat nu een 64 bit of een 32 bit versie? Welke van de twee drivers heb ik nodig? Zag in het systeem al 64-bit staan. Na het downloaden van de 64-bit driver van Ubuntu kreeg ik de melding : Installeren van bestand mislukt : niet ondersteund. Wat nu?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installeren NAS schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/17, 16:03:03 »
Voor externe gegevensopslag en ook raadpleging daarvan buiten mijn huis heb ik een NAS-schijf gekocht. Het is de QNAP TS-130
Nu moet ik een driver installeren. Mijn Ubuntuversie is 20.04 lts. Is dat nu een 64 bit of een 32 bit versie? Welke van de twee drivers heb ik nodig?
Je moet helemaal geen driver installeren om die QNAP te kunnen gebruiken. Hij werkt immers via het netwerk met bekende netwerkprotocols. Je surft ernaar toe met je webbrowser om de QNAP te configureren. De meegeleverde software dient voor Windows om een QNAP in het netwerk te kunnen opsporen, maar je kunt er ook aan zonder dat. Wellicht is de QNAP ook meteen bruikbaar zonder configuratie, als de harde schijven al geformatteerd en ingedeeld zijn voor RAID. Dan zijn normaal de protocols SAMBA (Windows netwerkshares) en NFS (Linux netwerkshare) beschikbaar. Ubuntu spreekt beide "talen".


Om te kunnen zien of je een 64-bit dan wel een 32-bit versie van Ubuntu draait, kun je een terminal openen en daarin typen:
uname -a
Als je ergens in het antwoord x86_64 ziet staan, heb je een 64-bit systeem. Zoniet is het 32-bit. De huidige versie van Ubuntu is overigens niet meer verkrijgbaar in 32-bit.