Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multiboot opzetten  (gelezen 2468 keer)

Offline Brononi

  • Lid
Multiboot opzetten
« Gepost op: 2008/10/07, 12:02:00 »
Hey,

Ik zou willen een nieuwe machine installeren die me toelaat meerdere OS te booten. Het idee is om een windowsXP, een vista, linux (ubuntu), linux servers (cacti, ebox...) te kunnen starten. Dit is voornamelijk meer om zaken te kunnen testen en zo.

Nu vroeg ik me af hoe ik dit het best kan doen?
- Installeer ik eerst bv xp, daarna vista, dan ubuntu...
- Of gebruik ik speciale 'boot-soft' om dit te verwezenlijken?
- Of...

Multiboot opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/07, 12:08:16 »
Hoi,

Ik heb net de specs van de nieuwe PC gezien, maar volgens mij zou je ook een deel van de test OS-en in een virtuele machine kunnen installeren. Dat scheelt heel wat gedoe met de bootloader.

Ciao

Jan

Offline Brononi

  • Lid
Multiboot opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/07, 12:15:32 »
Had ik ook al aan gedacht. Maar ben/was er nog niet van overtuigd.


Wat draai je dan bovenaan hé, vista,xp,linux...
(hier gaat natuurlijk iedereen zeggen ubuntu? :p )


En nemen jullie dan speciale software voor het virtueel machientje? Maw wat is het best? :$

Multiboot opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/07, 20:16:52 »
Qua volgorde zal XP/Vista voor moeten gaan. Beiden willen graag op de primaire partitie van de eerste harde schijf staan. Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij kun je Vista wel naast XP zetten. Ubuntu en andere Linux distro's zijn minder kieskeurig en die kun je op andere partities plaatsen. De bootloader van Ubuntu herkent de Windows installaties wel en zo zijn ze alledrie toegankelijk.

Voor virtualisatie ben ik best te spreken over VirtualBox. Qua snelheid is het iets beter dan bijvoorbeeld VMware Server (gratis, maar geen open source). Het is mogelijk om met Qemu en Xen aan de slag te gaan, maar dat vind ik op dit moment niet gebruikersvriendelijk genoeg.

Met VMware Workstation heb ik de beste ervaringen, maar dat komt ook vanwege de uitgebreide mogelijkheden die het programma biedt. Helaas is het niet gratis.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Multiboot opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/07, 23:49:45 »
Meervoudig opstartbaar, met meerdere Linuxen, doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Tip: als je het Grubmenu van openSUSE als "moeder-Grubmenu" gebruikt, dan heb je het minste onderhoud: dat is namelijk een verwijsmenu, zodat je niet telkens de kernel-opstartregels handmatig hoeft aan te passen na kernel-updates.

Offline Ramana

  • Lid
Multiboot opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 08:14:43 »
Een onafhankelijk bootloaders is ook een optie:  installeer Windows op de gebruikelijke wijze (drink intussen een kopje koffie) en installeer linux met de eigen bootloader in de eigen partitie, dus niet in MBR (= optie in installatieprogramma).

Als bootloader is GAG ideaal: zit geheel in MBR (ook setup) en is als boot-cd beschikbaar. Dus met boot-CD opstarten, GAG in MBR installeren en instellen. Groot voordeel: mocht er iets fout gaan is GAG altijd weer te herstellen. Dus met GAG maakt de volgorde van installeren ook niets meer uit. Windows overschrijft MBR, maar met de GAG-boot-cd zet je de bootloeader zo weer terug.  

http://gag.sourceforge.net/

HandigeHarry

  • Gast
Multiboot opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/12, 22:57:47 »
Kan je dus met gag ook een complete install van ubuntu op een 2e hdd bewerkstelligen?

Multiboot opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/12, 23:17:25 »
Leuk dat gag,heb de hele middag zitten stoeien met virtualbox 2.0 (zonder succes),maar als ik het goed begrijp moet ik dan windows opnieuw installeren voordat ik gag kan gaan gebruiken?Heb momenteel dualboot winxp met xubuntu 8.10 beta.
Kubuntu 20.04

HandigeHarry

  • Gast
Multiboot opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/12, 23:31:27 »
ik weet het ook niet precies, maar wil zo graag ubuntu verkennen maar wel op een veilige manier.
dat gag leek/lijkt me de ideale oplossing om ubuntu echt apart op een 2e hdd te hebben maar ik lees er op het forum nog niet veel over, misschien te onbekend proggie?

Multiboot opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/12, 23:34:15 »
Ik zie er een beetje tegenop om windows er weer helemaal opnieuw op te moeten zetten,gaat weer erg veel tijd kosten.Kan ook wel zonder die windows maar mijn man niet,dus....:(
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Multiboot opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/12, 23:36:46 »
Tja, verkennen, daar heb je de LiveCD voor.... behoorlijk slome werking, maar hij doet het wel, allemaal...

Overigens vind ik het gebruik van het woordje "veilig", een beetje grappig... Windows gebruiken is veel riskanter dan Ubuntu gebruiken, hoor...  :-)
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline Brononi

  • Lid
Multiboot opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/13, 09:18:01 »
Citaat van: Brononi
Wat draai je dan bovenaan hé, vista,xp,linux...
(hier gaat natuurlijk iedereen zeggen ubuntu? :p )

En nemen jullie dan speciale software voor het virtueel machientje? Maw wat is het best? :$
De kogel is door de kerk...
Ik ga een multiboot draaien, dus MS Vista met daarnaast Kubuntu. En onder deze versie dan virtual box met bijpassend OS (MS boot = MS virtual, Linux boot = linux virtual).

Op de machine was reeds MS Vista preinstalled (nam natuurlijk de volledige HD in). Ik probeerde met Kubuntu de disk te resizen, te installeren en te rebooten. Linux geen probleem, maar Vista was niet gelukkig met zijn geresizedde disk. Daar de pc nog vrij clean was, ben ik terug vanop nul begonnen, en dit maal vanaf het begin met de juiste partities, en alles draait zoals gehoopt (althans boot gedeelte en zo).