Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Paar vraagjes met betrekking instalatie.  (gelezen 2109 keer)

[OPGELOST] Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Gepost op: 2011/07/17, 22:29:18 »
Hallo. Nieuw hier.

Een tijdje terug heeft een voor mij belangerijke computer het begeven. Althans hij wil niet meer opstarten wegens beschadigde bestanden. Nu vind ik dit een goed moment om Ubuntu te instaleren zodat ik hopelijk toch weer bij mijn personlijke bestanden kan. (Ubuntu al gedownload nu alleen nog aan CD's zien komen om Ubuntu daar op te branden)

Na het doorlezen van de web pagina hoe Ubuntu te instaleren op de computer, zit ik met een paar vragen. Oke misschien domme vragen maar ik ben een leek wat betreft besturings programma's ;-). Het is allemaal nieuw voor mij.

1) Is het nog steeds mogelijk om Ubuntu naast Windows te installeren ondanks dat windows niet meer wil opstarten?

2)Bij het hoofdstuk Profiel.
Bij de afbeelding van Wie Bent U? zie ik ook staan dat ik moet opgeven "Naam voor uw computer:"
Is dit de naam die de computer al standaard heeft of kan ik een nieuwe naam opgeven?

3)Bij het hoofdstuk optioneel staat dat ik accounts kan importeren.
Kan ik de Microsoft Windows SP professional accounts importeren ondank dat windows beschadigde bestanden heeft?

Bij voorbaat dank
Hein
« Laatst bewerkt op: 2011/07/29, 15:23:39 door Brumm3l »

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/17, 22:46:03 »
Als je Ubuntu enkel gaat gebruiken om bestanden te redden, kun je toch net zo goed een live-sessie draaien om de bestanden op bijvoorbeeld een usb-stick te zetten? Dan hoef je Ubuntu niet te installeren (hetgeen overigens prima naast Windows kan, zolang de Windows-partitie maar niet is beschadigd).

Als computernaam kun je invullen wat je wilt. Een computer heeft niet een "naam", het OS geeft de computer een naam om zich te identificeren met andere computers in een netwerk. Ik zou het gewoon de standaardwaarde laten.

Je kunt zeker bestanden importeren, echter je rept over beschadigde bestanden, welke bestanden zijn dan beschadigd? Als de computer er niet meer door opstart, zullen het zeker niet louter beschadigde gebruikersbestanden zijn, aangezien die niet nodig zijn voor het bootproces. Je kunt het importeren altijd proberen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/17, 22:49:00 »
1. ja (onder voorbehoud)
2. beide.
3. ja (onder voorbehoud)

onder voorbehoud: Windows mag niet zo ver beschadigd zijn, dat Ubuntu het niet meer kan herkennen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/17, 23:22:41 »
Invoeren van gebruikersaccounts vanuit Windows zou ik niet doen, nu de boel mogelijk beschadigd is. Overigens doe ik zo'n invoer überhaupt nooit. Ik bouw de boel liever "schoon" op in Linux.

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/18, 07:02:25 »
Mee eens, Pjotr. Je kunt natuurlijk wel de verschillende gebruikersnamen op identiek dezelfde manier schrijven.
Verder zie ik er het nut  niet helemaal van in.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/18, 08:21:47 »
Bedankt voor de antwoorden. Deze helpen zeker.
Over de beschadigde bestanden. Wat ik heb kunnen achterhalen gaat het minimaal om 1 driver bestand. Maar het kunnen er meer zijn.

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/18, 18:08:15 »
Voor de Windowsproblemen: http://www.windowsonline.nl/ en vraag je vraag aan: renevanh (een vriend van me en hij is dacht ik nu moderator)

Kort door de bocht: cd branden met jouw Ubuntu-versie en die booten op je defecte computer. Check je instellingen van de BIOS eerst ivm bootvolgorde.
Kies "uitproberen" en laat Ubuntu maar even doen; bij de desktop kan je vervolgens browsen in je Windowsbestanden.
Stel nu als eerste ding je bestanden veilig m.b.v. een externe usb-schijf of mem-stick.

Wanneer dat gedaan is kan je eventueel de tips van het andere forum uitproberen, of gewoon gaan voor een nieuwe Windowsinstallatie (persoonlijk lijkt me dat de beste keuze). Doe meteen alle updates.

In een latere fase kan je de optie nemen om Ubuntu dualboot te zetten naast je herstelde/ opnieuw geïnstalleerde Windows.

[ Met het uitproberen van Ubuntu, kan je ineens kijken of al je hardware goed werkt met Ubuntu; het werkt allemaal wat trager (doordat er niets geïnstalleerd is) maar uiteindelijk is het een goede test of je Ubuntu kan draaien op je hardware. ]

Let ook op de versies van Ubuntu; er is de LTS-versie (nog lang ondersteund, tot 3 jaar) en er zijn tussenversies (waaronder de nieuwe 11.04, 18mnd ondersteund); kies voor dat wat je het meeste aanspreekt. Een LTS-versie is superstabiel, de nieuwe tussenversie heeft de nieuwe kernel en Unity.

wat meer info: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-oudere-LTS-versie-10.04-of-de-ni  (rechtse kolom)

Succes !
« Laatst bewerkt op: 2011/07/19, 12:28:50 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/25, 14:02:42 »
Oke, Ubuntu gedownload en op CD gebrand (met Nero).
Bios gecontroleerd op boot volgorde. Klopt eerst booten van CD.
Helaas bij het opstarten van de computer met de CD in de CD rom gebeurt er niets.
Hij geeft wel aan dat hij als eerste moet booten van de CD rom maar dit doet hij niet, en start op van harde schijf wat dus niet gaat vanwege het beschadigde bestand.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Bij voorbaat dank.
Hein

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/25, 14:40:47 »
Is je Cd als ISO (image) gebrand ? Dan MOET hij bootbaar zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/25, 15:19:39 »
Is je Cd als ISO (image) gebrand ? Dan MOET hij bootbaar zijn.

+1

In Nero zit een speciale functie voor het branden van iso's (beeldbestanden oftewel images). Die functie moet je gebruiken.

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/25, 16:02:43 »
Dank U.
Dan heb ik het vermoeden dat ik iets verkeerds gegaan is met branden. :-[

Hein

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/26, 10:31:01 »
Nieuwe CD gebrand. Deze werkt nu wel. :)
Later vandaag hoop ik Ubuntu op mijn computer te installeren. Even nog een beetje uitvogelen hoe groot ik de partie zal maken.
Wil in ieder geval een ieder bedanken die me geholpen heeft.

Hein

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/26, 10:34:33 »
Kies bij het booten voor 'uitproberen van ubuntu' en werk na afronding met Gparted; zo kan je met je disk doen wat je wenst. Let wel op met wat je doet; als je niet zeker bent van iets VRAAG HET DAN EERST !

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/26, 10:41:05 »
Als je de LiveCD start kan je vandaarop EERST je bestanden redden. Gebruik daarvoor Alt+F2. Er opent zich een vensterje. Tik daarin:
gksudo nautilusHet bestandsbeheer opent zich in de root map. Daar klik je dan in de linkerkolom op de windows schijf. (of klik op bestandssysteem als je die niet ziet staan).
Nu kan je je bestanden backuppen.

Als je windows er niet meer wil op laten of zelfs niet meer wil installeren kan je eventueel ubuntu de gehele schijf laten gebruiken.
Met eventueel een grote aparte partitie voor de DATA.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/26, 16:49:43 »
Kies bij het booten voor 'uitproberen van ubuntu' en werk na afronding met Gparted; zo kan je met je disk doen wat je wenst. Let wel op met wat je doet; als je niet zeker bent van iets VRAAG HET DAN EERST !

Succes !
Dank je.
Meteen maar mijn eerste vraag dan. Wat is Gparted?

Ik zit er steeds meer over te denken om windows er af te gooien, deze werkt echt niet meer en ik ben niet in de mogelijkheid om het te repareren, en Ubuntu er op te zetten. Betekent wel dat ik eerst even een externe opslag moet aanschaffen om een back up te kunnen maken.

Reken er maar op dat ik meer vragen zal stellen? =D 

Offline joop13

  • Lid
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/26, 16:59:55 »
Gparted is het programma waarmee je partities kunt beheren en aanmaken. Het staat (soms) in Systeem-->Beheer--> Gparted. En in ieder geval staat het op de live-CD op die plek. Daarmee kun je de windows-partitie verkleinen zodat je ruimte krijgt voor Ubuntu. Door kleurverschil wordt in Gparted aangegeven welk deel van een partitie gebruikt wordt en welk deel nog vrij is.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline heir4c

  • Lid
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/26, 18:38:10 »
Ter info:
Van op de LiveCD kan je ook kijken hoe je partities ingedeeld zijn op dit moment. (Ofwel met gParted kan je dit zien) maar ook met een commando.
Open een terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of toetscombinatie: Ctrl+Alt+T) en tik in:
sudo fdisk -l(de -l is een kleine L)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/29, 09:43:55 »
Na een back up gemaakt te hebben, heb ik besloten om Windows XP te vervangen door Ubuntu en ook om Windows XP niet meer op de computer te instaleren.
Hoe kan ik nu het best Ubuntu instaleren. Gewoon de CD erin, op instaleren klikken en Ubuntu zijn werk laten doen of toch op een andere manier?
En kan ik alle hardware zoals printer en scanner aangesloten laten op de computer?

Hein

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/29, 09:48:30 »
Dat is eigenlijk de makkelijkste methode; kies voor schijf wissen en vervolgens Ubuntu op de hele schijf zetten (de installer wijst zichzelf uit, maar LEES goed wat op je scherm staat) .

Dus: schijf erin/ booten/ kies 'installeren' en vervolgens ubuntu op de ganse schijf zetten/ na ongeveer een half uurtje werk heb je je OS paraat; neem dan nog deze site ter harte: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen het zijn nuttige tips om een installatie mooi af te ronden.


Succes !
« Laatst bewerkt op: 2011/07/29, 09:51:30 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/29, 11:15:21 »
Dank voor de snelle reactie.
Straks na het werk ga ik rustig en op mijn gemak zonder te haasten de boel instaleren.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Paar vraagjes met betrekking instalatie.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/29, 12:06:53 »
Dan neem ik aan dat het 'probleem' in dit draadje is opgelost. Ik heb de topic titel daarom voor je aangepast.

Mocht je tijdens de installtie nog ergens tegenaan lopen, aarzel dan niet om verder te vragen!