Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mark Shuttleworth over Unity  (gelezen 8674 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mark Shuttleworth over Unity
« Gepost op: 2011/05/03, 18:30:17 »
Interessant vraaggesprek met Mark Shuttleworth over Unity:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/shuttleworth-on-ubuntu-1104-linux-unity/8780

Paar dingen die me opvallen:

- dit deel:
Citaat
Is Unity too simple for power users? Yes, it is. But, as Shuttleworth tells us that’s by design. If you don’t like simple, consumer-oriented desktops, you’ll want to look at another Linux distribution because that’s exactly where Ubuntu is now and will continue to go.

- Shuttleworth noemt wel Kubuntu en zelfs de m.i. vreselijke Lubuntu als alternatief, maar niet.... Xubuntu. Vreemd, want die laatste ligt het dichtste aan tegen Gnome en biedt een gebruikerservaring die het meest lijkt op Gnome 2.


Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/03, 19:12:21 »
Wat is er vreselijk aan LXDE (Lubuntu) ? Snap ik niet hoor vind het een stuk beter dan Xubuntu. ???
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/03, 19:30:43 »
Ik draai wel eens Mint LXDE op een oud laptopje, en die vind ik helemaal niet zo verkeerd, hoor.
Er zal wel een heroriëntatie gaan plaatsvinden van GUI- en zelfs distrogebruikers, vewacht ik zo. Och, zo ziet de mensch ook eens wat anders.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/03, 19:39:37 »
Ik draai wel eens Mint LXDE op een oud laptopje, en die vind ik helemaal niet zo verkeerd, hoor.

Mint LXDE vind ik ook prima, want die is goed afgewerkt, zonder rafels en ruige kanten. Ik heb niks tegen LXDE, integendeel: http://sites.google.com/site/computertip/mint

Maar Lubuntu vind ik een half afgewerkte rammelbak. Daarom verbaast het me zo, dat Mark Shuttleworth het in 't vraaggesprek wel heeft over Lubuntu, maar niet over Xubuntu....

DarkEra

  • Gast
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/03, 19:45:14 »
Hij zal het over Lubuntu hebben omdat er met de 11.04 versie schijnbaar veel vooruitgang is geboekt, zodanig dat Lubuntu straks eventueel officieël erkend gaat worden door Canonical.

Citaat
"Thanks for the great work and progress of Lubuntu in the past 2 years. The fact that you are now 100% in the archive, and using PPA's and other tools effectively, makes it possible for us to consider recognising Lubuntu as an official part of the project. ... From my perspective, I see no problem in providing Lubuntu with the means to book sessions at UDS, and for us to call attention to Lubuntu in the project release notes. ... Our goal with Ubuntu is to ensure that the archive contains the full richness of free software. LXDE is definitely part of that, and with the other desktop environments making greater demands on PC resources, LXDE has a continued role to play."

http://lubuntu.net/blog/mark-shuttleworth-says-thank-you-lubuntu-community

Offline Tom

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/03, 19:51:44 »
En Xubuntu is al officiél aan erkent.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/03, 19:58:41 »
Maar niet officieël ondersteund zover ik begrepen heb.

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/03, 20:02:19 »
Maar niet officieël ondersteund zover ik begrepen heb.

Alleen Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu en server als ik het goed heb.

Offline Tom

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/03, 20:26:18 »
Waarom is er dan een LTS versie van ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/03, 20:29:21 »
Kan je ook vragen over Mint waarom daar een LTS versie van is....  :D


Offline Tom

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/03, 20:33:01 »
Jaja maar ik dacht altijd dat de Ubuntu,Kubuntu en Xubuntu daar zij uitkomen met een LTS versie dat ze officiel aan erkent waren ,tsja niet dus.
Weer wat geleerd.
Mint das voor Clem voor een groot deel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/03, 20:38:05 »
Wanda,

Het verschil zit 'm in Officieel erkend en Officieel ondersteund. Twee verschillende dingen dus. Ze kunnen een project Officieel erkennen maar dat wil dus nog niet zeggen dat ze het officieel ondersteunen.

Xubuntu is dus wel officieel erkend maar niet ondersteund.

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/03, 20:38:09 »
Maar niet officieël ondersteund zover ik begrepen heb.

Alleen Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu en server als ik het goed heb.

En binnenkort Lubuntu.

Ik vind LXDE zelf ook helemaal niks.
Ik snap ook niet waarom ie niet Bodhi noemde in het interview, want E17 is naast gebruiksvriendelijk voor nieuwelingen ook nog eens geschikt voor powerusers, al was het maar door het makkelijke multitasken.
Moet zeggen dat E17 zelfs lekkerder multi-tasked dan Kubuntu. Weet niet of ik nu Kubuntu zo just vind in het rijtje van powerusers, maar meer dan Unity wel.

@Wanda: Ubuntu en Kubuntu hebben een LTS ja, Xubuntu weet ik niet, maar Xubuntu wordt in ieder geval niet erkend door Canonical (behalve dan op de derivaten-pagina).

DarkEra

  • Gast
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/03, 20:39:46 »
Vistaus, lees m'n reactie erboven nog eens over Xubuntu.  ;)



Edit: Zo te zien hebben we het topic een heel andere richting doen in slaan dan waar het eigenlijk voor bedoeld was. Sorry Pjotr. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 20:41:23 door DarkEra »

Offline Tom

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/03, 21:07:35 »
Official status-hood beckons?

Lubuntu has long sought official sanction from the Ubuntu Project family to be classed as an official ‘derivative’ of Ubuntu, earning a place alongside Kubuntu and Xubuntu.

With such an accomplished release as Lubuntu 11.04 the hold out on acceptance remains disappointing if expected.

Thankfully the dedication and hard work of the Lubuntu development team is paying off.

Writing on the Ubuntu Technical board mailing list, Ubuntu founder Mark Shuttleworth was positive in response to Lubuntu’s progress during the last 2 years, adding: -

"The fact that you are now 100% in the archive, and using PPA’s and other tools effectively, makes it possible for us to consider recognising Lubuntu as an official part of the [Ubuntu] project. "

Van mij ook sorry ,maar door die bemerking van Pjotr over Lubuntu en waarom niet Xubuntu is het zo even geworden.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 21:09:30 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/03, 21:08:39 »
Maar Lubuntu vind ik een half afgewerkte rammelbak.
Vanavond heb ik even Lubuntu 10.04 in virtualbox gezet, het ziet er m.i. helemaal niet slecht uit, een hele voorruitgang t.o.v. het verleden !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/03, 21:29:59 »
Vistaus, lees m'n reactie erboven nog eens over Xubuntu.  ;)



Edit: Zo te zien hebben we het topic een heel andere richting doen in slaan dan waar het eigenlijk voor bedoeld was. Sorry Pjotr. :)

Sorry, ik haalde even erkend en ondersteund door de war ;)
Wat jij zegt boven mij klopt precies.

@Wanda: Ja, en het Lubuntu-team heeft dus een fout gemaakt daar want Xubuntu wordt NIET ondersteund door Canonical. Ze noemen Xubuntu waarschijnlijk alleen maar omdat het de 3e populaire *buntu-familie is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/03, 21:34:02 »
Wat zullen ze doen als gebruikers massaal Ubuntu laten vallen en Xubuntu of iets dergelijks nemen?
Zullen ze dan iets aan Unity doen?

ik sta er van te kijken dat hij zegt dat hij het beste van Windows en OSX heeft gebruikt.
Van wie hebben ze dan dat menu want dat is het ver weg het slechtste menu.
het menu in de boven balk is juist 1 van de dingen die ik bij OSX net niets vond.
De zij balk zoals dat bij Windows is, is wel goed maar Windows heeft dit toch beter gedaan.

ik heb het idee dat het nog haast werk is geweest en dat ze dingen maar half hebben gedaan omdat ze het op tijd af wilde hebben.
Daarnaast gaat hij er van uit dat straks op geen 1 systeem meer Gnome 2 te krijgen is en dat mensen dan toch naar een andere omgeving moeten kijken.
Hij gokt met deze omgeving op gebruikers uit Windows en OSX maar ik denk dat hij dan toch anders te werk moet gaan om die naar Linux te krijgen.
Ik weet niet of die op dit zitten te wachten en als ze Gnome 3 zien dan zien ze Unity denk ik niet meer staan.
Gnome 3 ziet er gewoon stukken beter uit.

Ik gebruik nu Unity en het bevalt mij nu wel maar als je ziet hoe lang het heeft geduurd om er aan te wennen en het zo in te richten dat ik het menu kan ontwijken, dan is het niet echt een fijn systeem.
Ik ga openbox nogmaals proberen.
Ik moet iets vinden om Gnome 2 te vervangen en tot nu toe is Xubuntu wel een goede vervanging maar ik wil kijken wat er mogelijk is.
Tevens spreekt mij Openbox wel aan.
Is eens wat anders en het is snel.

Voordeel van Linux, je kunt altijd kiezen.
  


Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/03, 21:39:15 »
@emiel: Dat klopt ook niet helemaal. Die Dash lijkt namelijk qua werking heel erg op het KDE-startmenu. Nee, niet om te promoten, maar ik bedoel alleen: volgens mij hebben ze het beste van Windows, OSX en andere Linux DE's gecombineerd.
Dat menu is inderdaad OSX.
Zijbalk is een soort van OSX-dock, maar IMHO beter.

Dat geen 1 systeem meer met GNOME 2 te krijgen is is een dikke vette leugen. Hoe kan hij nu weten wat er in de toekomst gaat gebeuren? KDE 3 wordt ook niet meer verder ontwikkeld, maar is wel door de community opgepakt en wordt nu ontwikkeld onder de naam 'Trinity'. Dus wie zegt dat dat niet met GNOME 2 ook gaat gebeuren?

Opzich zou je trouwens ook wel E17 een kans kunnen geven, als je wil tenminste ;)
Is ook anders, maar wel modern, ondersteunt compositing, is gebruiksvriendelijk, multi-tasking werkt erg lekker en het is retesnel, ook op oudere computers :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/03, 21:40:16 »
Xubuntu 10.04.2 heeft dus ook een punt versie zoals je ziet en is dus een LTS.
Als dus het Xubuntu team stopt is het by by Xubuntu idem voor Mint.
En dan gaat de heer Mark Shuttleworth de echte Ubuntu nog een beetje ingewikkelder en zwaarder maken.
Met misschien de hoop dat er meer Windows mensen gaan overstappen ... nou mooi niet.
Mijne gute wat een versnippering  in Linux land zeg.
Maar ja einde thema we willen Pjotr niet boos maken. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/03, 21:42:34 »
Wat zullen ze doen als gebruikers massaal Ubuntu laten vallen en Xubuntu of iets dergelijks nemen?
Zullen ze dan iets aan Unity doen?

Pech dan, lijkt me. Soms moet er gewoon verandering komen, en dat niet iedereen hierin wil meegaan, is maar normaal. Het is ook vaak dat ge alleen degenen het meeste hoort, die het niks vinden. De mensen die tevreden zijn gebruiken het gewoon en hoort ge in veel mindere mate. Dus ik weet nog niet of er echt massaal gebruikers weg zullen gaan.

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/03, 21:49:35 »
Nun +1

Goed, ik gebruik het dan wel niet full-time, maar het werkt wel erg fijn. Eigenlijk net zo fijn als KDE (al mis ik er wel de widgets) maar niet zo fijn als E17. Maar goed, ik vind het opzich prima werken met Unity dus ik zie er wel de meerwaarde van in :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/03, 21:58:13 »
@Vistaus, hij meld dat hij bij Windows heeft gekeken voor een aantal dingen.
Het lijkt ook op de Windows balk en met het geen wat hij er nu aan toe voegt zodat je kunt zien hoe ver je download is, is iets wat Windows ook gebruikt.
Ben je nu E17 aan het promoten  ;)

Ik geloof niet dat het zal lukken om met dit, Windows gebruikers te trekken.
Ik vind het en dat is mijn mening, een lelijk geheel.

@Nunslaughter, uit de negatieve reacties zou je zeggen dat ze het allemaal links zouden laten liggen maar uiteindelijk blijk dat velen het toch proberen.
Ik denk wel dat het iets kan worden, maar dan moeten ze afmaken waar ze aan begonnen zijn en het menu aanpassen naar iets wat werkt want dat is gewoon waardeloos.
Dat vind ik het grootste min punt. Er zijn gelukkig ook een hoog goede dingen en ik hoop dat ze het menu ook nog eens overwegen om het aan te passen en het fatsoenlijk te maken.
ik denk dat hij er op gokt dat ze wel blijven en niet snel over stappen.
Het is voor hem ook geen probleem als ze naar een andere Ubuntu versie gaan. het zal anders zijn als men massaal naar Suse of iets dergelijks gaan.

http://www.jupiterbroadcasting.com/7678/ubuntu-11-04-review/

Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/03, 22:19:09 »
@emiel: Die balk van hoe ver je download is is helemaal niet van Windows, want het Mac OSX-dock heeft dat ook.
Wie het van wie gejat heeft, zal me een worst wezen, maar Mac heeft het ook, dus het is niet persé van Windows afgekeken.

En haha, ja ga van KDE-promotie naar E17-promotie hè :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mark Shuttleworth over Unity
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/03, 22:20:08 »
Wanneer Unity de standaard wordt, dan komt er naast Kubuntu (KDE), Lubuntu (LXDE) en Xubuntu (XFCE) misschien ook een Gubuntu (Gnome) :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.