Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop Scherm helemaal Zwart  (gelezen 9938 keer)

Offline ryan95

  • Lid
Laptop Scherm helemaal Zwart
« Gepost op: 2009/06/13, 10:50:30 »
Onze laptop is helaas gestorven maar we denken dat hij nog aan de praat kan komen.
We hebben een Fujitsu Siemens Amilo en bij het opstarten van de laptop horen we dat hij draait maar op het scherm zien we niks.
Na een extern scherm aangesloten te hebben werkt dit nog niet.
Weet iemand een oplossing?

Of waar de CMOS in deze laptop kan zitten?

Gegroet
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/13, 10:53:09 »
Terugbrengen naar de fabrikant indien er nog garantie op zit.

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/13, 10:56:38 »
Dit is helaas niet mogelijk omdat de garantie al is verlopen. :(
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/13, 11:14:06 »
Zit er een reset knopje onder op? Bij mijn oude asus kon ik daarmee weer opstarten. Die had een beetje dezelfde symptomen. ( als het erop zit is het een klein gaatje waar je net een paperclip in kan steken)

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/13, 11:21:38 »
Jammer genoeg is er geen reset knopje onder of ergens anders op de laptop te vinden :(
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/13, 11:28:41 »
Jammer genoeg is er geen reset knopje onder of ergens anders op de laptop te vinden :(
Tja je moet een afweging maken dan. Is het de moeite waard om hem door een profesional te laten repareren? Of wil je zelf gaan hobbyen.

Ik ben geen laptop expert maar heb er al wel veel mee gestoeid.
Als basis kan je een paar dingen proberen :

- Geheugen eruit halen en kijken of hij dan opstart. ( al dan niet met foutmelding)
- Harddisk eruit halen en kijken of hij dan opstart. ( wederom zal je een foutmelding krijgen)
- Bij sommige laptops kan je gemakkelijk bij de cpu, deze kan ook losgeraakt zijn.

Let er wel op dat je geheugen niet zo maar vast moet pakken maar zeker statisch ontladen moet zijn. ( bij voorkeur gewoon geaard werken met een polsbandje) Statische elektriciteit is dodelijk voor apparatuur.

Mochten de bovenstaande dingen geen resultaat hebben dan moet je hem verder open maken.
Dit is vaak al een helse klus, en als je niet erg bedreven hierin bent zal ik het je afraden.
Maar eenmaal open kun je een aantal basis dingen doen :
Schoonmaken, er zal veel stof in zitten.
Alle stekkertjes en connectoren controleren. ( voor zover ze erin zitten ) Deze kunnen los gegaan zijn.
Bios resetten ( misschien zit er een batterij in die je los kan halen anders wordt het al lastiger)


Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/13, 11:32:01 »
Hij ligt al helemaal uit elkaar en we hebben er nu een nieuwe batterij inzitten.
Het lijkt een probleem met de videokaart aangezien we hem wel aan horen gaan en de normale lichtjes branden.
Alleen het scherm geeft geen teken van leven. :(
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/13, 11:54:58 »
Hij ligt al helemaal uit elkaar en we hebben er nu een nieuwe batterij inzitten.
Het lijkt een probleem met de videokaart aangezien we hem wel aan horen gaan en de normale lichtjes branden.
Alleen het scherm geeft geen teken van leven. :(

En als je er een extern scherm aanhangt? Wat doet deze? Standby ?
Vergeet dan ook niet de toetsen combinatie te proberen om je externe scherm in te schakelen.
( meestal de Fn toets in combinatie met F4 ofzo)

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/13, 12:00:29 »
Ik heb gisteren geprobeerd met een extern beeldscherm, dit beeldscherm blijft na Fn + F5 in standby hangen.
Mijn vader zet hem nu weer in elkaar en schreeuwt net dat bij de F3 toets een blauw beeldschermpje staat.
Hij denkt dus met Fn en F3 het externe beeldscherm te laten werken, eerst maar even de boel weer in elkaar zetten.
Aangezien we zelfs het beeldscherm eraf hebben gekregen :P
Ik laat zo werken of het externe scherm met Fn + F3 of een andere functie toets gaat functioneren.
Hartelijk dank.
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/13, 12:02:11 »
Hij ligt al helemaal uit elkaar en we hebben er nu een nieuwe batterij inzitten.
Het lijkt een probleem met de videokaart aangezien we hem wel aan horen gaan en de normale lichtjes branden.
Alleen het scherm geeft geen teken van leven. :(
Ik had het zelfde probleem met mijn netbook. Oplossing: Een nieuwe BIOS flitsen.
Wellicht kan je bij de fabrikant een nieuwe versie downloaden van de BIOS, met eventueel instructies hoe je dat moet doen voor jou laptop. Altijd het proberen waard.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/13, 12:03:00 »
Hij ligt al helemaal uit elkaar en we hebben er nu een nieuwe batterij inzitten.
Het lijkt een probleem met de videokaart aangezien we hem wel aan horen gaan en de normale lichtjes branden.
Alleen het scherm geeft geen teken van leven. :(
Ik had het zelfde probleem met mijn netbook. Oplossing: Een nieuwe BIOS flitsen.
Wellicht kan je bij de fabrikant een nieuwe versie downloaden van de BIOS, met eventueel instructies hoe je dat moet doen voor jou laptop. Altijd het proberen waard.  :)
Zonder beeldscherm wordt dat wel een beetje blind varen

Offline jannes

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/13, 12:04:07 »
Heb hetzelfde probleem met mijn desktop...
Heb sinds gisteren ubuntu 9.04op mijn desktop geinstalleerd.
Ik wou Enemy-territory installeren maar moest hiervoor eerst bij hardware-drivers iets voor mijn Nvidia grafische kaart activeren. ik doe dit en reboot mijn pc. Hij start volledig op enkel de muis en een zwart scherm kan ik nog zien. Weten jullie toevallig geen oplossing?

Zou installatie ongedaan maken via terminal venster een mogelijkheid kunnen zijn?


CTRL+ALT+F1 werkt...

thanx

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/13, 12:06:21 »
@Jannes:

Voor dit probleem moet u een ander onderwerp aanmaken want dit heeft niks met mijn probleem te maken.
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/13, 12:17:34 »
Heb hetzelfde probleem met mijn desktop...
Heb sinds gisteren ubuntu 9.04op mijn desktop geinstalleerd.
Ik wou Enemy-territory installeren maar moest hiervoor eerst bij hardware-drivers iets voor mijn Nvidia grafische kaart activeren. ik doe dit en reboot mijn pc. Hij start volledig op enkel de muis en een zwart scherm kan ik nog zien. Weten jullie toevallig geen oplossing?

Zou installatie ongedaan maken via terminal venster een mogelijkheid kunnen zijn?


CTRL+ALT+F1 werkt...

thanx
Het probleem van Ryan is heel anders, zijn scherm doet het helemaal niet...

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/13, 12:57:44 »
We hebben de laptop weer helemaal in elkaar staan en op een extern scherm aangesloten.
Wanneer we Fn + F3 drukken gebeurt er niks. Het lijkt erop dat de videokaart gewoon weg stuk is.
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Offline ryan95

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/13, 13:13:05 »
De hele laptop kan volgens mij niks meer mee gebeuren aangezien er geen nieuwe videokaart in kan :(
We hebben gisteravond al een gloednieuwe laptop gekocht. Lekker snel ding waarop ik nu typ ;)
Nou, ik hoop dat onze laptop een gelukkig bestaan heeft in de laptop hemel, Rest in Peace :'(
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/13, 13:37:44 »
Zet hem op marktplaats. Altijd een gek die er nog iets voor overheeft ;)
Wel zonder harddisk verkopen. Daar zou nog wel eens wat info op kunnen staan

Re: Laptop Scherm helemaal Zwart
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/13, 20:54:29 »
Hij ligt al helemaal uit elkaar en we hebben er nu een nieuwe batterij inzitten.
Het lijkt een probleem met de videokaart aangezien we hem wel aan horen gaan en de normale lichtjes branden.
Alleen het scherm geeft geen teken van leven. :(
Ik had het zelfde probleem met mijn netbook. Oplossing: Een nieuwe BIOS flitsen.
Wellicht kan je bij de fabrikant een nieuwe versie downloaden van de BIOS, met eventueel instructies hoe je dat moet doen voor jou laptop. Altijd het proberen waard.  :)
Zonder beeldscherm wordt dat wel een beetje blind varen
Gewoon via een toetsencombinatie. Ik had mijn nieuwe BIOS op een USB stick gezet, netbook aan gezet en tegelijk de toetsen combinatie in gedrukt. Helemaal geen scherm nodig gehad. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.