Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help voor absolute beginner Speedtouch modem  (gelezen 1454 keer)

help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Gepost op: 2006/11/16, 11:49:09 »
hallo,

ik heb de zoekoptie es gebruikt, maar zonder resultaat. Ik heb sinds gisteren ubuntu op mijn bescheiden laptop staan. Ik heb een internet verbinding bij Belgacom ADSL via een speedtouch modem. Nu heb ik ondertussen wel gezien dat ubuntu die modem erkent (zowel bij device manager als in de terminal onder lsusb), maar het probleem is dat ik er geen idee van heb hoe in te bellen (dial-up dus) om op internet te geraken.

Ik heb geprobeerd bij system/admin/networking en dan ethernet en modem, maar zonder resultaat.

Kan iemand me daarbij helpen?

hartelijk bedankt alvast (en excuus als deze de zoveeeeeeeeelste beginnersvraag is).
(oh ja, tis de dapper versie van ubuntu)

Offline Dave

  • Lid
help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/16, 14:18:25 »
je modem configureren als dat nog niet gebeurd is.
staat in de gebruiksaanwijzing welk ipadres je moet hebben meestal iets van 10.0.0.138 (in de browser dus)
voor ubuntu is het enkel de netwerk kaart instellen als dat al niet automatisch gebeurd.

Offline eendje

  • Lid
help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/16, 14:39:19 »
Ik heb ook even op het forum gezocht, want dit probleem is al vaker voorgekomen. De mensen in onderstaand draadje hebben een andere router/moden gekocht:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4688

Als je bovenstaande oplossing gebruikt moet de laptop wel een netwerkaansluiting hebben (hebben ze meestal wel).


Als alternatief... Hierondr een link naar een beschrijving om speedtouch modems onder Ubuntu aan de praat te krijgen.

http://linux-usb.sourceforge.net/SpeedTouch/ubuntu/index.html
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Firebird

  • Gast
help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/16, 15:10:53 »
De speedtouch modems zijn een van de best ondersteunde ADSL-modems in linux afaik - ik heb er zelf een gekocht, speciaal voor linux. Zie de tweede link van eendje.

Gast

  • Gast
help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/16, 15:47:54 »
Hoi pietermeurs,

Een vriend van mij heeft een Speedtouch modem van zijn internetprovider HetNet (nederlandse provider van nationale telecombedrijf KPN) en ik heb de Ubuntu- en internetinstallatie op zijn PC gedaan.

Heb eerst de internetsite van HetNet goed doorgenomen, enige zaken over modem enzo uitgeprint. Daarna de technische helpdesk gebeld en daar vertelden ze me stap-voor-stap wat ik moest doen

Wel na enig aandringen want ze gaan er van uit dat je alles met de bijgeleverde WINDOWS-cd installeert, dus je moet er wel bij vertellen dat die niet werkt op Linux...

Ik kreeg een webadres (zoals Dave aangeeft iets als 10.0.0.138) dat ik heb ingetypt in Firefox. Op de pagina die verscheen kon ik de (wachtwoord) instellingen van mijn modem wijzigen,

Succes!

Groeten, Basic

wr19026

  • Gast
help voor absolute beginner Speedtouch modem
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/16, 16:23:50 »
Heb nu een aantal SpeedTouch modems ge