Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie op compaq computer  (gelezen 1602 keer)

Offline hvb

  • Lid
installatie op compaq computer
« Gepost op: 2007/08/26, 14:33:06 »
Ik heb op een oude Compaq computer (met windows 2000) ubuntu 7.04 geïnstalleerd. Met de nodige problemen (/ van 2 gb was veel te klein, maar ja de harde schijf was maar 10 gb) is me dat tot mijn eigen verbazing gelukt.
Het "probleem" dat overblijft is dat bij het starten ongeveer 10 seconden lang eerst het  opstartscherm van compaq verschijnt, waarna grub het overneemt. Het opstarten gaat in zijn geheel sneller dan bij mijn dualboot  op een andere computer.
Wie weet  hoe ik "compaq" kan verwijderen?

vrgr

Hans


Offline hvb

  • Lid
installatie op compaq computer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/26, 15:02:04 »
Citaat van: pjotr123
Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/138124#p138124
Pjotr

Je hebt het daar over verborgen partities, die je vernietigd. Ik kan in de bios komen maar daarna sta ik met de handen in de zakken als amateur. Het probleem is uiteraard niet van levensbelang maar misschien kun je enkele aanwijzingen geven wat ik in de bios moet doen.

bedankt,

Hans

Guus

  • Gast
installatie op compaq computer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/26, 15:17:21 »
hmm

dit klinkt als een Intel Boot Agent die ik hier op een andere laptop heb. Voor ozver ik weet is het platformonafhankelijk (Windows/Linux maakt niks uit) en is het niet uit te schakelen

Offline hvb

  • Lid
installatie op compaq computer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/26, 16:20:13 »
Pjotr

Je hebt het ook over het vervangen van de harde schijf, en gezien de grootte die er nu opzit (10gb) overweeg ik dat sterk. Zo krijg ik een up-to-date computer die nog jaren meegaat en kan ik er misschien iemand een plezier mee doen.
Betekent de vervanging van de harde schijf dat ik van "compaq" af ben?

Hans

steven

  • Gast
installatie op compaq computer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/26, 17:03:42 »
Citaat van: hvb
Ik heb op een oude Compaq computer (met windows 2000) ubuntu 7.04 geïnstalleerd. Met de nodige problemen (/ van 2 gb was veel te klein, maar ja de harde schijf was maar 10 gb) is me dat tot mijn eigen verbazing gelukt.
Het "probleem" dat overblijft is dat bij het starten ongeveer 10 seconden lang eerst het  opstartscherm van compaq verschijnt, waarna grub het overneemt. Het opstarten gaat in zijn geheel sneller dan bij mijn dualboot  op een andere computer.
Wie weet  hoe ik "compaq" kan verwijderen?
Ik heb een pentium 3 compaq
Ik heb een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad.
Ik had een schijf van 10 gig waar ik ubuntu op installeerde.
Bij het opstarten bleef dat compaq scherm een tijdje staan voordat de pc doorstarte.(dit gebeurde ook bij andere besturingssystemen die ik erop installeerde)
Ik heb een andere schijf erin gedaan(ook 10gig) ,die wel vlug doorstarte. (na ongeveer 3 sec),
Dus het kan aan de schijf liggen (kijk is naar de jumper instelling) .
Misschien is dit bij jou ook het geval ,of is het een ander probleem.

Offline hvb

  • Lid
installatie op compaq computer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/26, 17:20:58 »
Steven

Ik heb ook een pentium 3 op die oude computer (667 mhz, 256 mb ram) maar ik denk toch dat het probleem in de bios zit. Mocht ik tzt een andere schijf erop zetten dan zie ik wel wat er gebeurt.

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie op compaq computer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/26, 18:27:25 »
Je kunt eerst de harde schijf volledig kaalslaan met de Gparted LiveCD en dan alles opnieuw installeren:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Offline hvb

  • Lid
installatie op compaq computer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/26, 19:36:04 »
Pjotr

Nou wordt het ingewikkeld voor deze jongen.

1. Ik weet nog steeds niet waar programma's in ubuntu opgeslagen worden. Ik vraag dit vooral om eventueel programma's op een andere computer te installeren die niet op internet is aangesloten.
2. Op mijn dualboot computer had ik gparted al gedownload (via synaptic: is dit dan geen iso-bestand?), maar ik kan het nergens vinden. Wat kan ik hiermee doen en op welke computer.
3. Ondertussen heb ik het iso bestand gedownload, maar mijn cd-brander voldoet op de één of andere manier niet aan de eisen voor branden naar schijf. Dat hoop ik later te doen op mijn windows computer ( waar ik ook de ubuntu-cd heb gebrand).
4. Is het mogelijk om het iso bestand naar een usb stick te "branden", vind ik veel makkelijker om mee te werken. Ik heb al genoeg cd-r(w)'s meegemaakt die niet "gepakt" werden, vandaar die afkeer.
5. Hoe zit het nou met een nieuwe harde schijf, ben ik dan van "compaq" af?


lees deze vragen rustig door, er is vooral geen haast bij op deze mooie zondagavond
 
alvast bedankt

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie op compaq computer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/26, 20:05:04 »
- brand 'm op een CD-R en niet op CD-RW: sommige PC's starten alleen op van CD-R.
- PC opstarten vanaf Gparted LiveCD
- alles kaalslaan, alle partities vernietigen, dus ook de "BIOS-partitie" van Compaq
- Ubuntu CD erin en installeren maar.

Offline Tico

  • Lid
installatie op compaq computer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/27, 09:30:07 »
Dat "COMPAQ" is je bios-partitie, vervang die schijf en je verwijdert je BIOS. Gaat ie dan nog wel opstarten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie op compaq computer
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/27, 09:33:48 »
Citaat van: tico
Dat "COMPAQ" is je bios-partitie, vervang die schijf en je verwijdert je BIOS. Gaat ie dan nog wel opstarten? Ik denk het niet, daar kun je alleen door proberen achter komen lijkt me. Leen een oude schijf van iemand anders en probeer het uit.
Op de "BIOS"-partitie staan alleen de *instrumenten* om de BIOS-instellingen te veranderen. De BIOS-instellingen zelf zitten gewoon in de EEPROM-chip op het moederbord.

Enig resultaat van het vernietigen van die partitie is, dat je de bestaande BIOS-instellingen niet meer kunt wijzigen. Maar als ze toch al goed staan....

Ik heb al diverse Compaqs zo behandeld; geen probleem hoor.