Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot op twee hdd's  (gelezen 1578 keer)

Offline doom71

  • Lid
Dual boot op twee hdd's
« Gepost op: 2013/11/16, 16:59:05 »
Hallo allemaal,

Ik zoek me al een paar dagen suf naar een antwoord op mijn vraag: ik wil windows 7 en ubuntu 13.10 dual boot installeren. Ik heb hiervoor twee hdd's in mijn pc. Het is de bedoeling dat windows  op de eerste schijf komt en ubuntu op de tweede. De bootloader die ik wil gebruiken is die van windows. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat bij de installatie van ubuntu (windows is al geïnstalleerd) er niet een overzicht van de schijven komt zoals ik dat gewend ben. Er staat een lijst die begint met /dev/mapr/***** Voor de bootloader wordt standaard sda geselecteerd. sdb zoals ik verwacht te zien als tweede schijf wordt niet getoond.

Mijn vraag: kan ik deze fakeraid optie uitschakelen bij de installatie en zo niet, welke schijf moet ik gebruiken voor mijn ubuntu installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/16, 17:44:31 »
De aangeraden tweevoudige opstart is altijd: beide besturingssystemen *op dezelfde fysieke harde schijf*. Makkelijk, eenvoudiger, minder complex. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Je gebruikt dan de opstartlader van Ubuntu, voor het opstarten van zowel Windows als Ubuntu.

Wat jij wil, lijkt eenvoudiger maar is juist gecompliceerder. Je moet dan namelijk telkens in het BIOS de opstartvolgorde *van de harde schijven* wijzigen...

Offline doom71

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/16, 18:07:05 »
Dat het makkelijker is om op dezelfde schijf te doen snap ik. Dit is echter niet wat ik wil. Ik knoei nog wel eens wat, dus wil ik een 'makkelijke' manier hebben om mijn geknoei te herstellen. Waar het mij om gaat is dat ik niet zeker ben op welke schijf ik ubuntu moet installeren omdat die fakeraid zo onduidelijk is. De keuze voor opstarten doe ik via de bootloader van windows die ik aanpas via easybcd. In het verleden heeft dit ook gewoon goed gewerkt. Nu loop ik tegen die fakeraid aan.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/17, 00:52:16 »
Welke optie heb je gekozen tijdens de installatie, welke opties waren er eigenlijk om te installeren?
Als er bij die opties alleen iets staat over installeren IN Windows of NAAST Windows en er staat een optie waar LVM vermeld staat, dan heb je reeds 4 partities op die HD en kan je dus niet zomaar installeren. De meesten die dit zien kiezen voor installeren naast windows en vinken de LVM optie aan. En daar krijg je dan die raid vandaan denk ik.

Ik kies altijd "iets anders" dan kan ik zelf kiezen wat ik doe met de partities en HD's en waar ik wil installeren.
Ik start op voorhand eerst gParted en maak mijn partities daarmee aan. Zeker als ik een Extended partitie wil aanmaken. Doe dit NOOIT vanuit Windows omdat die Dinamic Drives gebruikt en dat is heel anders dan hoe Linux de Extended partitie ziet.
Tijdens de installatie dubbelklik ik op de partitie waar ik ubuntu op wil zetten stel die dan opnieuw in. Dan klik ik op "Nu installeren".

Heb zelf 2 HD's en op beide staan verschillende versies van Ubuntu. En van beide kan ik gelijk welke installatie die op beide staat opstarten via het BIOS-bootmenu.

Kijk ook hier even naar:
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/installatie-elemetaryos-naast-ubuntu-12-04-en-windows7-koppelpunt/msg890099/#msg890099
Voor Grub kies je voor de tweede schijf, dus de schijf waar je ubuntu zal op zetten. Zo kan je ook vanuit het Biosbootmenu de tweede schijf kiezen en zowel Ubuntu als Windows kunnen opstarten.



Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline doom71

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/17, 09:59:52 »
Ik krijg bij de setup alle mogelijkheden die er te kiezen zijn. Daar gaat het ook niet om. Ik kan prima de beide os'en installeren door tijdens de installatie de andere schijf los te koppelen. Opstarten via het BIOS bootmenu lukt kan ook. Ik wil echter via het Windows bootmenu opstarten, zodat ik niet iedere keer op f11 hoef te drukken. De vraag is: hoe schakel ik de fakeraid uit tijdens de installatie, zodat ik bij installatie van Ubuntu gewoon de mogelijkheid krijg om te kiezen voor sdb als schijf waarom zowel Ubuntu als ook de bootloader op kan installeren. Wanneer beide schijven aangesloten zijn krijg ik nu alleen de mogelijkheid om gebruik te maken van raid en dat wil ik niet.

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/17, 11:20:22 »
Ik krijg bij de setup alle mogelijkheden die er te kiezen zijn.
Welke zijn dat? Want als ik deze hyperlink check https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto geeft dat mij de indruk, dat je RAID hebt geconfigureerd in het BIOS.

Linux opstarten via het Windows bootmenu zou moeten kunnen via applicatie EasyBCD.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline doom71

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/17, 11:26:24 »
Dat is het vreemde: ik heb op dit moederbord geen raid optie. Bij de installatie van windows ziet hij ook gewoon twee losse schijven. Ga later even proberen een afbeelding in te voegen.

Offline doom71

  • Lid
Re: Dual boot op twee hdd's
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/17, 14:49:15 »
Heb het vraagstuk maar als volgt opgelost: beide os'en op een aparte schijf waarbij de andere schijf tijdens de installatie losgekoppeld is. Ubuntu schijf als eerste in de opstartlijst, grub update gedaan waarna de windows 7 bootloader herkend werd. Werkt goed, beide schijven starten netjes hun eigen os op. Blijft de vraag open: waarom moet ik verplicht softraid gebruiken bij de installaie van ubuntu en heb ik niet de keuze om gewoon lossen schijven te gebruiken wanneer er meer dan één schijf in het systeem gekoppeld is.