Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanpassen Grub 1.97  (gelezen 1339 keer)

Aanpassen Grub 1.97
« Gepost op: 2009/11/27, 10:43:30 »
L.S.

Na een recente Ubdate heb ik nu twee kernel-vermeldingen in mijn Grub staan. Graag heb ik dat weer teruggebracht tot één vermelding. Omdat menu.lst niet meer bruikbaar is en Grub.cfg niet bewerkt mag worden, ben ik op zoek naar een manier. Wie heeft een (veilige) methode voorhanden?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/27, 10:49:50 »
Normaal gesproken is het juist beter om twee kernels bij de hand te hebben, als er dan met de nieuwste kernel iets gebeurt of niet werkt kan je altijd gemakkelijk teruggaan naar je vorige goed werkende kernel. Mijn advies dienaangaande is dus: laten staan die twee kernels. De meeste mensen hier doen dat zo.  ;) ;)

ps. Die twee kernel-vermeldingen zijn toch niet -generic en -save mode, want dat is ook weer normaal hoor.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 10:51:56 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/27, 10:53:31 »
En als de nieuwe kernel goed functioneert, kun je via Synaptic de oude weghalen. Grub past zich dan feilloos aan!

Offline Mark81

  • Lid
Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/27, 10:57:30 »
Wil je ze toch weghalen, doe dan:

1) in Synaptic de volgende pakketten verwijderen:
   - linux-headers-2.6.31-x
   - linux-headers-2.6.31-x-generic
   - linux-image-2.6.31-x-generic

(zorg dat je de nieuwste headers laat staan!)

2) ga naar een terminal en run: sudo update-grub

Nu zijn ze verwijderd van je schijf en uit het menu!

Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/27, 11:27:29 »
Dank allemaal; het is gelukt. Omdat de laatste versie stabiel was heb ik het zaakje maar opgeschoond; ik houd van een sober en overzichtelijk menu.

Nog iemand een idee hoe ik het menu (dulaboot) in Windows aanpas? Ik heb ooit daar een WUBI (of zoiets) installatie gedaan en nu zit ik met een menu, waarin vooral de 25 seconden me mateloos irriteren.

gegroet,
mrt

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Mark81

  • Lid
Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/27, 12:49:07 »
Welke windows heb je?

Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/27, 13:15:34 »
win XP en op een andere machine met het zelfde euvel Vista
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Mark81

  • Lid
Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/27, 13:29:36 »
misschien kun je de volgende dingen proberen:

Windows XP) Ga naar het Control Panel en dan naar System. (ik heb een engelstalige XP hier, maar in het nederlands is het iets van Configuratiescherm en dan Systeem). Ga daar naar het tabblad Geavanceerd en klik op de derde mogelijkheid, iets van Opstartbeheer. Daar kun je de opstartmogelijkheden (welke systemen, tijd en dergelijke) instellen.

Windows Vista) Ga wederom naar het Control panel. Kies dan voor System and Security. Daarna ga je naar System (wederom, dit is allemaal in het engels, maar ik denk dat je, mocht je een NL-se versie hebben, er ook wel uitkomt). Bij System heb je aan de linkerkant 4 mogelijkheden, kies voor Advanced System Settings (de 4e mogelijkheid). Daarna kies je in het nieuw geopende scherm voor Settings onder Startup and Recovery. ook daar kun je dan weer opstartmogelijkheden aanpassen.

Succes!

Re: Aanpassen Grub 1.97
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/27, 16:51:34 »
Dank je Mark, beide machines weer op orde en ik heb weer wat geleerd.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.