Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met een lege harde schijf geen last van uefi?  (gelezen 1149 keer)

Offline Henk14

  • Lid
Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Gepost op: 2018/02/07, 21:07:36 »
Ik heb vandaag een pc met windows10 geupdated, die sinds april vorig jaar niet meer was geupdated. Na bijna 5 (!) uur waren alle updates binnen (dacht ik), maar toen waren er toch nog enkele updates die moesten worden geïnstalleerd. En daar ging het fout. Ik kreeg een foutmelding en één update was niet te installeren. Ik ben nu helemaal klaar met Windows en wil alleen nog maar Ubuntu mate of Lubuntu op mijn harde schijf en geen dualboot meer (wat hier eerst de bedoeling was).  Deze pc heeft nog een ouderwetse bios, dus de dualboot zou niet zo moeilijk zijn geweest. Maar een volgende pc zal waarschijnlijk wel een uefi hebben en is (voor mij) veel moeilijker aan te passen. Ik vraag mij af als ik de harde schijf helemaal wis met dban (ik heb dan een lege harde schijf), heb ik dan nog last van de (voor mij) moeilijke aanpassingen in de uefi?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/08, 11:52:22 »
Bij een standaard secureboot UEFI/GPT systeem MOET met een secureboot UEFI compatible OS worden geïnstalleerd.
Daarna staan de UEFI gegevens op de voorheen lege harddisk.
Je kunt daar alleen omheen door voor de installatie eerst de instellingen in het UEFI BIOS te wijzigen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/08, 13:11:06 »
https://sites.google.com/site/computertip/
Veel info voordat je gaat installeren.
Uefi vind je dacht ik hier ook.
Ook met google vind je veel info over uefi.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/08, 16:53:31 »
Dank je wel DeBaas voor je antwoord.

Je antwoord roept wel de volgende vraag op. Is er een Linux distro die secureboot UEFI compatible is?  Dan hoef ik dus niets aan te passen? Ik heb ooit geprobeerd de BIOS aan te passen, maar dat is hogeschool werk. Ik kwam er niet uit. Het is andere koek dan een iso-bestand downloaden, een schijfje branden en in de dvd speler stoppen en een paar vragen beantwoorden.

Overigens was nadat ik de harde schijf had gewist met dban (duurde wel 4 uur en 50 minuten), de installatie zo voor elkaar. In minder dan een half uur stond Lubuntu 16.04 er op.  Nog een paar kleine aanpassingen en het draait als een tierelier.


Offline Henk14

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/08, 17:03:39 »
Dank je Jan11000.

Uiteraard had ik al gegoogeld, maar deze specifieke vraag kwam ik niet tegen, vandaar mijn vraag.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/09, 11:52:00 »
Schijf wissen zodat een operating system niks vind.
Star een ubuntu livecd/usb stick,
start gparted
kies rechts boven je schijf,
dan bovenin is een pulldown menu, genaamt MBR master boot record vernieuwen,
dan wordt je schijf gewist,
dan formatteren,
en je schijf is leeg en virusvrij.

Dit is een stuk sneller.
Wat jij gedaan hebt met dban is zodat nieman data terug kan halen.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Met een lege harde schijf geen last van uefi?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/09, 13:17:13 »
Dank voor je opmerkingen, jan 11000.

Weer wat geleerd. Toen ik Lubuntu installeerde kreeg ik niet de mogelijkheid te kiezen voor een dualboot. Logisch want er stond niets op de harde schijf. Ik kreeg de mogelijkheid: Wis schijf en installeer Lubuntu. Die heb ik gekozen en Lubuntu werd direct geïnstalleerd. Achteraf denk ik dat het wissen met dban misschien niet nodig was geweest en had de livecd vanzelf de schijf gewist. Wat ik gedaan heb is misschien een beetje over Groningen naar Maastricht, maar ik ben er ook gekomen.

Overigens ben ik er via het googlen er achter gekomen, dat in ieder geval Fedora en Ubuntu kunnen worden geïnstalleerd op een PC met een UEFI. Voorlopig ben ik zeer tevreden met het resultaat op deze PC. Lubuntu "vliegt". Bovendien werk ik al met Lubuntu sinds januari 2014 en ik vind het een heerlijk eenvoudig systeem, dat met de extra programma's  Thunderbird en Shotwell helemaal aan mijn wensen voldoet.