Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb_claim_interface error -6  (gelezen 1212 keer)

Offline edwin1001

  • Lid
usb_claim_interface error -6
« Gepost op: 2019/12/08, 16:27:11 »
Momenteel draai ik Ubuntu 18.04
Nu heb ik het prg rtl_433 hierop draaien. Op zich draait het prg goed.
Alleen bij het opstarten krijg ik de melding              usb_claim_interface error -6
Na de usb dongle eruit te halen en weer terug in de usb is het opgelost, maar steeds als ik rtl_433 wil draaien moet ik dit uitvoeren.
Dit geld voor elk prg die gebruik  maakt van de usb dongle.
In de blacklist staat het volgende

blacklist dvb_usb_rtl28xxu
blacklist rtl2832
blacklist rtl2830
blacklist dvd_usb_v2
blacklist dvd_core
blacklist dvd_usb_rtl2832u

Weet iemand een oplossing.  Op internet heb ik al  zoveel gezocht en geprobeerd, maar niets helpt.
Alvast bedankt voor de reactie

Joshua Orbit

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/08, 17:09:53 »
kijk eens hier ivm je foutmelding : deze komt voor als de rechten op je dongle fout staan (wat de melding veroorzaakt) .

Blijkbaar is het eerste antwoord 22 keer goed bevonden; dwz er hebben meer mensen last van gehad of nog hebben.

Vergeet niet om ook je blacklist leeg te maken ; je weet nooit wat je aan ubuntu zal koppelen later 2 jaren verder.

Offline edwin1001

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/08, 18:32:19 »
Oei,
Dit wordt te ingewikkeld allemaal. Daar snap ik helemaal niets van.
Vooral de Engelse taal.
De blacklist heb ik al eens leeg gemaakt, maar dit hielp ook niet.
Misschien een eenvoudigere site.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/08, 18:53:40 »
Inderdaad een stevige ingreep en geen echt gemakkelijke.

En het is ook maar een gok van me; ik zit niet aan je computer en vooral ..... je bestanden misschien.

Beste voorstel:

https://www.aliexpress.com/item/4000004913069.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.20c012a8pdnrZi&algo_pvid=ebb9a6c2-5f6a-4eda-add8-578cbc478e63&algo_expid=ebb9a6c2-5f6a-4eda-add8-578cbc478e63-7&btsid=8fa40321-b1eb-4470-b320-b874dd9b24ff&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_53

dit moet je dan toepassen om die superstick werkend te krijgen. 4 weken aan je deur afgegeven zonder importkosten.

Het moet aan je stick liggen ...... of reset die stick eens aan een Windows (gelijk welke versie vanaf 7) ; laat Windows maar even adresseren. En plug daarna terug aan je Linux: wie weet reset de rechten van die stick. Heb ik een keer gehad met een stukje hardware op Linux dat niet werkte: even aan Windows gehangen en geadresseerd terug in Linux en het werkte.

Edit: probeer anders indien geen Windows ... Zet de computer volledig uit en laat de stick ingeplugt/ Bios opstart eerst de USB stick/ tijdens het booten van ubuntu trek je de stick uit en bij de desktop pluggen : hij zou moeten werken normaal.
Nu reboot met stick en bidden en smeken dat het in orde is .... lol  (welkom bij Linux)

Technische verantwoording: elke hardware met Windows (!!!!) compatibel heeft een stukje 'ingangsgeheugen' waarop minicode geschreven wordt. Goed mogelijk dat de stick als ROOT is eigenaar gemaakt en daarom niet adresseerbaar met de foutcode tot gevolg. Maar reset op hardware is echt niet moeilijk: de Bios overschrijft met haar protocol een reset (.exe ) voor Ubuntu op de stick. 
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 19:27:21 door Joshua Orbit »

Offline edwin1001

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/08, 20:40:32 »
Het is rtlsdr dongle
Ik heb er meerdere, en ze hebben het allemaal
Het probleem zit dus ergens in de software

Offline EvC

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/08, 21:31:09 »
SDR = Software-defined radio.

Wellicht heb je bij dit forum een grotere kans op een antwoord. Ook daar zijn er Linux-gebruikers.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/08, 22:08:27 »
Het is rtlsdr dongle
Ik heb er meerdere, en ze hebben het allemaal
Het probleem zit dus ergens in de software

Even via de Terminal getest: je kan de rechten van de dongle (!!) niet of zeer moeilijk wijzigen . Dus het is wel degelijk mijn eerste link dat je moet klikken ivm een aankoop van een juiste stick.

Offline edwin1001

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/09, 18:19:49 »
Bedankt voor de info.
Ik hou het dan maar simpel. Als ik de rtlsdr dongle wil gebruiken haal ik deze uit de usb, en daarna weer terug in de usb.
Dan werkt hij wel.
Hiervoor had ik Ubuntu 16.04. Maar door een zware crash kreeg ik met geen mogelijkheid de pc weer aan de praat.
Na een paar weken proberen om alles te redden ( wat niet gelukt is ) had ik maar besloten om een schone Ubuntu erop te zetten.
Alle nodige software terug erop gezet, en toen begon de     usb_claim_interface error -6    storing in beeld te komen.
Bij Ubuntu 16.04 had ik hier geen problemen mee.
Zoals gezegd hou ik het dan maar simpel om een hoop ellende te besparen.
Tot bedankt voor alle info.
73 PD2EDS

Joshua Orbit

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/09, 18:29:00 »
Dat protocol zal alleen nog voor admin's bereikbaar zijn met een juiste methode: betaal Canonical service en je weet dat lol.

Maar met terminal en rechten rommelen ...... vooral als het misloopt met oa je keyboard of muis .... te mijden inderdaad.

Maar ergens ook: als je afsluit trek hem dan los ook , als je openklapt insteken en booten (ik zou zelfs durven de Bios opstartvolgorde zetten op expliciet eerst booten van USB stick ; maar dat is mijn nerdsgehalte)

nahjo

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/09, 18:41:10 »
Bij Ubuntu 16.04 had ik hier geen problemen mee.
Je kan altijd nog eens een testje doen door de kernelversie van de 16.04 te installeren en daarmee opstarten.
Het is mogelijk dat nou net de kernelversie die 18.04 heeft geïnstalleerd wat problemen geeft met libusb etc.
Gewoon wat gedachten wat je nog een keertje zou kunnen proberen  ^-^

Offline edwin1001

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/09, 18:42:08 »
Bedankt Joshua, Nahjo
Ik wil niet al te veel meer rommelen in de software of in Terminal.
Ben al lang blij dat ik Linux weer aan de praat heb.  Ik heb behoorlijk afgezien met de crash.
Uit nood heb ik 2e pc aangeschaft met windows 10
Linux vind ik perfect om mee te werken. De windows pc staat hier nu maar voor eventueel noodgeval.
Dan kan ik toch iets doen.
Tot zover.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/10, 19:18:27 door edwin1001 »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/09, 21:06:35 »
Bedankt Joshua, Nahjo
Ik wil niet al te veel meer rommelen in de software of in Terminal.
Ben al lang blij dat ik Linux weer aan de praat heb.  Ik heb behoorlijk afgezien met de crash.
Uit nood heb ik 2e pc aangeschaft met windows 10, omdat ik een eigen bedrijf heb en niets meer kon doen.
Alle bestanden die ik nodig heb staan op 3 verschillende locaties, dus dat was geen probleem.
Linux vind ik perfect om mee te werken. De windows pc staat hier nu maar voor eventueel noodgeval.
Dan kan ik toch iets doen.
Tot zover.

Nadeel van howto's en crash-handleidingen online te zetten of te delen is dat met die methode het héél makkelijk is om je bestanden te roven enerzijds, en anderzijds biedt een wolkje kopen de ideale uitweg voor backups en vertrouwensdata. Lees eerst goed de privacy van het bedrijf voor je klik een wolk hebt !! Er is namelijk wel wat gevaar voor de bodemprijsfilosofie , of oplichters. Maar daarom zet ik veel van mijn handleidingen niet online als wel in mijn cloud.

Offline edwin1001

  • Lid
Re: usb_claim_interface error -6
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/10, 19:19:18 »
Bedankt Joshua, Nahjo
Ik wil niet al te veel meer rommelen in de software of in Terminal.
Ben al lang blij dat ik Linux weer aan de praat heb.  Ik heb behoorlijk afgezien met de crash.
Uit nood heb ik 2e pc aangeschaft met windows 10
Linux vind ik perfect om mee te werken. De windows pc staat hier nu maar voor eventueel noodgeval.
Dan kan ik toch iets doen.
Tot zover.

Nadeel van howto's en crash-handleidingen online te zetten of te delen is dat met die methode het héél makkelijk is om je bestanden te roven enerzijds, en anderzijds biedt een wolkje kopen de ideale uitweg voor backups en vertrouwensdata. Lees eerst goed de privacy van het bedrijf voor je klik een wolk hebt !! Er is namelijk wel wat gevaar voor de bodemprijsfilosofie , of oplichters. Maar daarom zet ik veel van mijn handleidingen niet online als wel in mijn cloud.