Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RTL8812au driver werkt niet in Ubuntu 19.10 howto  (gelezen 3708 keer)

Joshua Orbit

  • Gast
RTL8812au driver werkt niet in Ubuntu 19.10 howto
« Gepost op: 2019/12/02, 16:14:51 »
Met Ubuntu 18.04.3 werkte mijn WiFi dongle perfect, ook in 19.04 ; echter door op te waarderen naar 19.10 bleek dat de 'extra stuurprogramma's'  de dongle wel oppikt maar geen werking meer van de dongle; blijft 'dood' zelfs de inwendige LED brandt niet.

Dit bleek een bug te zijn gemeld op LP (#184502) maar er is natuurlijk een Ubuntu-manier om het toch terug werkend te krijgen:

Open een terminal (Ctrl +alt + t)
sudo apt install git dkms
git clone https://github.com/aircrack-ng/rtl8812au.git
cd rtl8812au
sudo ./dkms-install.sh


lijn per lijn in te geven: in dit geval gaat het over de RTL8812au driver ; deze truc werkt ook voor  rtl8814au, en rtl8821au drivers. Je moet wel in de terminal 2 lijnen veranderen naar de driver die je nodig zou hebben. De terminal is langdurig bezig met de laatste lijn die je invoert: ongeveer 2 minuten werktijd nodig.

Na de installatie een reboot geven; sommige experten zeggen me dat 2 x rebooten noodzakelijk kan zijn, in mijn geval niet maar volledigheidshalve zeg ik het toch maar.
EDIT: De experten leggen uit dat de driver verder uitpakt na een 1e reboot, wat mogelijk een falen in werking kan opleveren; vandaar het advies om 2x te rebooten. Ook een verse installatie van Ubuntu is pas 'goed werkend' na een 2e of zelfs 3e reboot: ook daar moeten pakketten zich settelen voor dat ze goed werken. Dit ter informatie, zodat je geen denkfout zou maken als je de tip toepast.


Enjoy Ubuntu !!!!


Tags: wifi dongle RTL driver howto, rtl8812au werkt niet , extra stuurprogramma's geen werking RTL driver , howto rtl8812au, rtl8814au, rtl8821au, howto
« Laatst bewerkt op: 2019/12/03, 09:59:33 door Joshua Orbit »

Re: RTL8812au driver werkt niet in Ubuntu 19.10 howto
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/02, 16:23:27 »
Mooi Joshua!!

Volgens mij lijkt dit op hoe je mij en wat anderen ook al op weg hebt geholpen met de maxxter rtl8192eu wifi destijds. Werkt nog steeds prima.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

  • Gast
Re: RTL8812au driver werkt niet in Ubuntu 19.10 howto
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/02, 16:36:06 »
Mooi Joshua!!

Volgens mij lijkt dit op hoe je mij en wat anderen ook al op weg hebt geholpen met de maxxter rtl8192eu wifi destijds. Werkt nog steeds prima.

Graag gedaan partyrabbit. Ik denk dat de 32 bits periode langzaam gaat verdwijnen in de drivers, als dat de opmerking was van een Canonical engineer.  64 bits drivers worden nu gelost voor de RTL - series drivers . Maar dat is nog hypermodern.

Kleine noot: ook voor de iwlwifi driver van Intel gaat een 64 bits versie komen, als de 32 bits té veel invallende snelheden vertoont, én in signaalsterkte abnormaal onstabiel is. Ook daar zal met de LTS die komt rekening gehouden worden. Ik ben maar overgestapt naar Broadcom mini Pci en dat werkt prima 100% goed. Dus soms moet je wel even upgraden, ipv te bidden en smeken lol .
« Laatst bewerkt op: 2019/12/02, 22:20:23 door Joshua Orbit »