Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live cd en multimedia-ondersteuning (OPGELOST)  (gelezen 1186 keer)

Live cd en multimedia-ondersteuning (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/09/30, 12:48:08 »
Hoi,

Even een paar korte vragen over de multimediaondersteuning bij gebruik van de live-cd. Werkt deze dan? Bij mij niet namelijk. Kreeg wel de mogeljjkheid om een plug-in o.i.d. te downloaden, maar kon er verder niks mee (niet installeren of het filmpje kijken). Is dit bij iedereen zo en is dit niet mogelijk omdat je werkt met de live-cd en er dan niks te installeren valt (ook niet voor 1 sessie ofzo)? Misschien bestaat er een tijdelijke (simpele?) oplossing voor om tijdens live sesssies dit toch mogelijk te maken?

Gr Michael
« Laatst bewerkt op: 2010/10/04, 00:26:19 door Michael020 »

Offline jules--p

  • Lid
Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/30, 15:30:07 »
Met de media plugin weet ik het niet. Maar ik heb wel gewoon een programma geïnstalleerd en dat deed het wel.

Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/30, 17:43:37 »
Hoi Michael020,

Je zou 3 dingen kunnen doen om dit "probleem" op te lossen:

  • Je zou de live-CD kunnen overzetten met het programma "Opstartschijf aanmaken". Deze is te vinden in het menu op de live-CD, onder "Systeem > Beheer". Van daaruit start je Ubuntu op, en je installeert (in je live-sessie dus) het pakket "Ubuntu-restricted-extra's". Deze kun je opzoeken in het Ubuntu softwarecentrum, of via de commandolijn installeren. Ik ga ervan uit dat je redelijk nieuw bent met Ubuntu, en dus is optie 1 het meest voor de hand liggend voor jou
  • Je kunt eventueel ook Puppy Linux, Lucid Puppy of Legacy OS (voorheen bekend als TeenPup) op CD branden, en deze gebruiken om je media af te spelen. Werkt out-of-the-box, en deze distrootjes zijn, ondanks hun grootte, indrukwekkend functioneel en uitgebreid.
  • Ik bedenk me ineens dat de live-CD van Linux Mint (een afgeleide van Ubuntu, en dus ook behoorlijk onderling uitwisselbaar) alle multimedia-codecs ook al aan boord heeft. Dit zou je ook nog eens kunnen proberen. Eigenlijk is dit nog de meest voor de hand liggende optie, omdat Linux Mint een beetje hetzelfde is als Ubuntu, maar dan met wat aanpassingen.

Give it a try, zou ik willen zeggen. Succes!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/30, 17:48:35 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline walterav

  • Lid
Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/30, 21:27:10 »
Net als Marqeaux zou ik ook zeggen overweeg LinuxMint9 gnome CD, dat is Ubuntu 10.04 gebasseerd/compatible met daarin zo goed als alle multimedia codecs, tevens Flash en dat direct vanaf de liveCD!

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=52
« Laatst bewerkt op: 2010/09/30, 21:29:05 door walterav »

Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/01, 23:22:23 »
Het is niet echt een probleem, maar wou afgelopen week aan iemand linux/ubuntu laten zien en dan werken bepaalde dingen op site's niet (tijdens live cd sessie). Komt dan meteen zo gaar over op anderen, vandaar mijn vraag.

Voortaan zal ik een van de andere cd's gebruiken, zoals door jullie hierboven genoemd. Is de eerste indruk meteen goed (incl multimedia ondersteuning op de site's).

Thnx weer voor de antwoorden!

Michael

Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/01, 23:25:00 »
Nog wel een vraag na nogmaals doorlezen: wat is nou weer een opstartschijf in tegenstelling tot een live-cd?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/02, 19:26:00 »
Dat is een usb-stick waar de Ubuntu-iso op gezet word. Daarnaast kan je dan een bepaalde ruimte reserveren (zie afbeelding>muisaanwijzer) voor het opslaan van bestanden en ik denk dus ook voor het installeren van programma's.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Live cd en multimedia-ondersteuning
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/04, 00:19:00 »
Oke, met jullie aanwijzingen, uitleg en met even zoeken hier op het forum op "opstartschijf maken" en wat verder lezen in deze resultaten, is het me verder helemaal duidelijk geworden. Kort samengevat:  een andere live cd (andere distributie) of een (usb) opstartschijf gebruiken en dan moet het lukken.

Bedankt!