Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast Windows 7 installeren  (gelezen 7458 keer)

Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Gepost op: 2012/04/15, 18:49:29 »
Ik heb een paar weken geleden succesvol Ubuntu 11.10 kaal op de laptop geinstalleerd. Dat bevalt zo goed dat ik het op mijn vaste computer ook wil doen, maar dan naast mijn besturingssysteem Windows 7. Ik ben daar via dezelfde installatiecd als eerder op de laptop aan begonnen, maar loop steeds vast. Nu is mijn vaste computer net opnieuw samengesteld uit twee oudere systemen, maar wel met een 1Tb harde schijf. De eerste 500 Gb zijn door de leverancier ingedeeld in twee partities : 1 voor Windows 7 zelf en de andere voor de Data. Tijdens de installatie vanaf de probeerversie op de cd krijg ik maar twee opties : Windows 7 vervangen door Ubuntu en Installeren via een andere optie. De optie Installeren naast Windows 7 staat er niet bij, wat volgens mij wel standaard is. Bij de verdere installatie krijg ik te zien dat er al 4 partities zijn (het maximum aantal patities). De twee eerder genoemde, de vrije partitie (die ik eerder al in Windows 7 zelf snel heb laten formateren) en een kleine parties van 34 Mb. Later heb ik de laatste partitie vewijderd (maar niet opnieuw geformateerd) en een nieuwe partitie aangemaakt op de vrije partitie van 5 Gb als /
(basis). Daarna alles laten installeren. Dat lukte herhaaldelijk niet. Ik heb daarna een automatisch rapport laten maken (hoop dat dat gelukt en aangekomen is bij de developers!). Later zag ik bij een hernieuwde poging wel dat er wel een installatie van Ubuntu 11.10 is geinstalleerd naast Windows 7. Bij het opstarten krijg ik (echter) meteen Windows 7 en geen bootmenu. Hoe krijg ik dat bootmenu nou? Wat heb ik verkeerd gedaan? Wat moet ik doen om het goed te krijgen?
Bij voorbaat dank!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Conny

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/15, 19:06:57 »
Zie de onvolprezen howto van Pjotr:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
Is 5 Gb niet veel te weinig voor Ubuntu? Kan volgens mij helemaal niet...
Mijn 15 Gb partitie is al heel snel vol. En daarnaast heb je ruimte nodig voor de swap, 2 Gb. En in totaal maximaal 4 primaire partities tesamen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 19:09:47 door Conny »

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/15, 19:14:24 »
zal inderdaad aan de grootte liggen, 5gb is blijkbaar te klein voor ubuntu. op 10gb zou het sowiesow moeten lukken. meer is wel zo makkelijk als je nog dingen wil installeren.

succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/15, 20:04:49 »
Bedankt voor je reactie! 5 Gb is inderdaad erg weinig. De bedoeling was ook op 500 Gb. Op een of andere manier kom ik alleen niet op die vrije partitie terecht. Ik had trouwens eerst die partitie snel geformateerd in Windows 7. Was eerst ongeformateerd. Zal ik anders die partitie weer ongeformateerd maken? De partitie zie ik ineens trouwens ook niet meer terug in dat kl.. Windows! Wat doe ik nu daaraan?
Zie de onvolprezen howto van Pjotr:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
Is 5 Gb niet veel te weinig voor Ubuntu? Kan volgens mij helemaal niet...
Mijn 15 Gb partitie is al heel snel vol. En daarnaast heb je ruimte nodig voor de swap, 2 Gb. En in totaal maximaal 4 primaire partities tesamen.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/15, 20:05:20 »
Bedankt voor je reactie! 5 Gb is inderdaad erg weinig. De bedoeling was ook op 500 Gb. Op een of andere manier kom ik alleen niet op die vrije partitie terecht. Ik had trouwens eerst die partitie snel geformateerd in Windows 7. Was eerst ongeformateerd. Zal ik anders die partitie weer ongeformateerd maken? De partitie zie ik ineens trouwens ook niet meer terug in dat kl.. Windows! Wat doe ik nu daaraan?[
zal inderdaad aan de grootte liggen, 5gb is blijkbaar te klein voor ubuntu. op 10gb zou het sowiesow moeten lukken. meer is wel zo makkelijk als je nog dingen wil installeren.

succes!

dex
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/15, 20:37:02 »
Krijg naar een hernieuwde poging deze melding tijdens de installatie:
Installatieprogramma is vastgelopen. Het spijt ons, het installerporgramma is gecrasht. Na het sluiten van dit venster kunt u een foutmelding opsturen via het geintegreerde foutmeldingsprogramma. Dit zal informatie verzamelen over uw systeem en uw installatieproces. De gegevens worden verstuurd naar onze ¨bug tracker¨ en dit probleem zal zo spoedig mogelijk behandeld owrden door een ontwikkelaar.

?Hoelang duurt het dat je wat hoort van hun?

Na het opmaken van het rapport kreeg ik de volgende melding: The system log fropm your installation contains an error. The specific error commonly orrurs when there is an issue with the media from which you were burned the media at a high speed. Please try cleaning the media and or burning new media at a lower speed. In the event that you continue to encounter these errors it may be an issue with your CD / DVD drive.

Bedankt voor je reactie! 5 Gb is inderdaad erg weinig. De bedoeling was ook op 500 Gb. Op een of andere manier kom ik alleen niet op die vrije partitie terecht. Ik had trouwens eerst die partitie snel geformateerd in Windows 7. Was eerst ongeformateerd. Zal ik anders die partitie weer ongeformateerd maken? De partitie zie ik ineens trouwens ook niet meer terug in dat kl.. Windows! Wat doe ik nu daaraan?[
zal inderdaad aan de grootte liggen, 5gb is blijkbaar te klein voor ubuntu. op 10gb zou het sowiesow moeten lukken. meer is wel zo makkelijk als je nog dingen wil installeren.

succes!

dex
« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 20:41:52 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/15, 20:37:33 »
Krijg naar een hernieuwde poging deze melding tijdens de installatie:
Installatieprogramma is vastgelopen. Het spijt ons, het installerporgramma is gecrasht. Na het sluiten van dit venster kunt u een foutmelding opsturen via het geintegreerde foutmeldingsprogramma. Dit zal informatie verzamelen over uw systeem en uw installatieproces. De gegevens worden verstuurd naar onze ¨bug tracker¨ en dit probleem zal zo spoedig mogelijk behandeld owrden door een ontwikkelaar.

?Hoelang duurt het dat je wat hoort van hun?

Na het opmaken van het rapport kreeg ik de volgende melding: The system log fropm your installation contains an error. The specific error commonly orrurs when there is an issue with the media from which you were burned the media at a high speed. Please try cleaning the media and or burning new media at a lower speed. In the event that you continue to encounter these errors it may be an issue with your CD / DVD drive.

Zie de onvolprezen howto van Pjotr:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
Is 5 Gb niet veel te weinig voor Ubuntu? Kan volgens mij helemaal niet...
Mijn 15 Gb partitie is al heel snel vol. En daarnaast heb je ruimte nodig voor de swap, 2 Gb. En in totaal maximaal 4 primaire partities tesamen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 20:41:22 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/15, 21:16:59 »
Hallo Johan Joost,

Jouw reacties worden duidelijker als je niet steeds een citaat gebruikt en ook nog eens dubbel plaatst. ;)
Ik heb moeite om het topic te volgen.

Wat je in elk geval kunt doen is een gedeelte van de te gebruiken partitie leeg te maken en dit "unallocated" te laten. Ubuntu zal dan daar automatisch geinstalleerd worden.

Om dit te doen kun je gebruik maken van Gparted op de Live CD.

Ook krijg ik de indruk dat jouw Live CD niet helemaal goed is. Je zou deze even opnieuw kunnen branden op de laagst mogelijke snelheid.

Groet,
Frits.

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/15, 22:30:50 »
Hallo Frits,

Bedankt voor je reactie en excuus voor mijn dubbele plaatsingen en citaten. Niet mijn bedoeling natuurlijk om het onleesbaar te laten worden!

Ik ben nu aan het proberen om de live cd op een usbstick te krijgen. Wellicht dat het dan beter gaat. Hoewel de live cd die ik eerst gebruikt heb op mijn laptop tot een succesvol resultaat heeft geleid... Kan het ook zijn dat de dvd-writer van mijn toren niet helemaal zuiver is? Die computer heb ik namelijk gisteren net teruggekregen van een computerwinkel in een naburig dorp die twee oudere pc's heeft samengevoegd in een nieuwere behuizing. Ook is het zo dat Windows 7 op de toren ineens niet de partitie van 500 Gb meer herkend, terwijl dat eerst wel zo was. Ook nadat ik die partitie gisteren snel geformateerd had als NTFS. Had ik dat niet moeten doen misschien? Ziet Ubuntu tijdens de installatie een niet geformateerde partitie ook wel?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 22:33:51 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/15, 22:39:16 »
Probeer de Live CD nog eens op te starten en kijk dan met GParted naar je partities.

Je zou alles moeten zien. Even niet direct zaken gaan veranderen, maar een screenshot ervan hier even plaatsen dan kunnen we even meekijken naar de informatie van jouw schijven.

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/15, 22:58:12 »
Hallo Frits,

Bedankt voor je reactie! Ik zal dat gaan proberen, hoewel in eerdere instantie Gparted er niet op leek te staan... Toch vreemd als je je bedenkt dat dezelfde cd vorige week nog goed werkte op mijn laptop. Dit schrijven doe ik namelijk nu op de laptop onder Ubuntu 11.10!
Daarop heb ik het helemaal nu uitgebreid met zelfs Cairodock...
Wijziging / aanvulling bericht : hoe maak ik hier trouwens een screendunk? Wat mij betreft kunnen we ook afspreken dat ik mijn scherm even ¨deel¨...


« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 23:13:37 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/15, 23:20:44 »
Hmmm, denk dat je gelijk hebt. Je kunt in de live cd sessie via synaptic gparted installeren. Dan kun je bovenstaand doen.

Voor de screenshot heeft Ubuntu een programma aan boord en je kunt hier op het forum vinden hoe je deze kunt plaatsen. Zie onder het topic als je reageert bij Extra opties.

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/15, 23:25:56 »
Inmiddels had ik via de live cd wel gevonden... De partitie-indeling heb ik gezien. Heb alleen geprobeerd het te kopieren, wat niet lukte. Hoe kan ik trouwens een screendunkapp plaatsen op een cd? Een cd is immers readonly! Ubuntu staat immers nog steeds niet werkbaar op de toren. Zullen we anders afspreken dat ik mijn computer even met je ¨deel¨? Kun je live meekijken...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/15, 23:33:31 »
Gaat niet lukken. Zit nu op een tablet en ik ga zo slapen. Morgen vroeg weer op.

In de live cd kun je installeren wat je wilt. Na heropstart is echter alles weer weg.

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/15, 23:36:01 »
Ook ga ik even op dit forum kijken naar die screendunkapp. Anders eventueel op een later moment online? Ik ga ook zo slapen, moet ook vroeg op namelijk.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/15, 23:41:53 »
 Na het opmaken van het rapport kreeg ik de volgende melding: The system log fropm your installation contains an error. The specific error commonly orrurs when there is an issue with the media from which you were burned the media at a high speed. Please try cleaning the media and or burning new media at a lower speed. In the event that you continue to encounter these errors it may be an issue with your CD / DVD drive.

Deze info verwijst naar het volgende:

Deze foutmelding treedt vaak op,als de brandsnelheid te hoog is.
Probeer op een lagere snelheid de informatie op de CD/DVD te branden.

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/15, 23:43:27 »
Ik heb nu KSnapshot gevonden en ga nu een screendunk maken op de andere computer. Vervolgens probeer ik die daarna online te krijgen via Extra opties. Zie ik je reactie daarop wel tegemoet.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/15, 23:45:48 »
Bedankt voor je reactie. Ik zal ook proberen om de cd op een lagere snelheid te branden. Wellicht dat het dan ook is opgelost!

Na het opmaken van het rapport kreeg ik de volgende melding: The system log fropm your installation contains an error. The specific error commonly orrurs when there is an issue with the media from which you were burned the media at a high speed. Please try cleaning the media and or burning new media at a lower speed. In the event that you continue to encounter these errors it may be an issue with your CD / DVD drive.

Deze info verwijst naar het volgende:

Deze foutmelding treedt vaak op,als de brandsnelheid te hoog is.
Probeer op een lagere snelheid de informatie op de CD/DVD te branden.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/16, 06:06:02 »
mocht het nog niet gelukt zijn: een screenshot is gemakkelijk te maken door simpelweg in de dash (het grijze knopje linksbovenin) 'screenshot' te typen, zonder op enter te drukken. als het goed is kan je dan op het icoontje screenshot klikken en instellen over hoeveel seconden hij een afdruk maakt. De afdruk verschijnt volgens mij op je bureaublad, en zo niet, waarschijnlijk in je persoonlijke map.

Aangezien het om een pc gaat (geen laptop) ga ik ervan uit dat die bekabeld internet heeft, die zo goed als altijd herkend wordt.
Daarom kan je gewoon firefox starten in de live sessie en op dit forum geraken, om de screenshot te posten.

Succes!

dex.

PS: mocht de zoekterm 'screenshot' niet werken (wat ik me niet voor kan stellen), kun je natuurlijk ook 'schermafdruk' proberen.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/16, 09:25:10 »
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik -mede dankzij ook andere reacties in dit voortreffelijke forum- de installatiecd opnieuw gebrand op de computer zelf. Wel in Windows 7 ( :( :'( ) , helaas! Fenstern7 staat nu trouwens onderin het bootmenu. Dat lukte! Vervolgens via de rechter van de twee opties de optie Ubuntu 11.10 vervangen door Ubuntu 11.10 gekozen, daarna ging het als een zonnetje dat middenin de nacht op kwam! Daarbij heb ik alleen nog wel de Engelstalige versie gekozen en niet de Nederlandse. In Ubuntu zelf later de tijdweergave, etc. op Nederlands gezet. Dat lukte ook, alleen de menu's staan nog in Engels. In de talenlijst staat Nederlands als grijs (inactief) aangegeven. Dus weet iemand hier daar nog een oplossing voor? Door het late tijdstip nog niet de partitie-indeling gecheckt via GParted, dat ga ik vanavond nog doen. Verder lijkt het allemaal perfect te werken. De volgende stap is nog een app te vinden voor mijn Pinnacle-videobewerkings en rtv-kaart, anders ga ik daarvoor FensternXP ( ;) ) in de VirtualBox plaatsen voor die driver. In elk geval allemaal bedankt voor je reacties en wie weet hebben anderen ook nog iets aan deze oplossing totnutoe!
« Laatst bewerkt op: 2012/04/16, 09:45:44 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/16, 16:13:47 »
voor de taal:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Stel-alles-goed-in-op-Nederlands

pjotrs geweldige site :)
verder is het nuttig die pagina nog verder door te lezen, dit kan best nuttig zijn (uberhaupt om te weten).

succes!
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/21, 10:13:38 »
Iedereen die steeds op mijn berichten hier heeft gereageerd : Bedankt! Het is allemaal gelukt. Ik heb uiteindelijk vanaf de livecd opgestart en de partitie-indeling aangepast, nadat ik in Windows 7 alle gegevens op de Data-partitie naar een aparte Data-map op de Windowspartitie in Windows 7 zelf had verplaatst. De Datapartitie heb ik nu geformateerd naar de /home-partitie van Ubuntu. Verder heb ik (uiteraard) de /-bootpartitie van Ubuntu en een aparte partitie voor het wisselgeheugen aangemaakt. De laatste is een verdubbeling geworden van de ram die ik ik onboard heb (3 Gb), is dus nu 6 Gb.
De Windowsinstallatie heeft voor de computer een kleine ruimte gereserveerd om de computer dan te kunnen opstarten : kan dat trouwens ook daar zonder?
De schijfindelingsvolgorde is nu : SDAV1 , SDAV2 , SDAV3, SDAV4, SDAV6, SDAV5. De beide laatsten zijn respectievelijk voor het wisselgeheugen en daarna de /home . Dat kan geen kwaad volgens mij.
Alles draait nu als een zonnetje!
« Laatst bewerkt op: 2012/04/21, 10:17:42 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/21, 18:25:13 »
een aparte /home partitie was niet per se nodig geweest, maar is niet schadelijk, zolang alles maar goed aangewezen staat :).

het kleine deel voor windows om op te starten is waarschijnlijk de recovery partitie, die kan je maar beter laten staan.

veel plezier met deze ubuntu-installatie! :)

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/21, 20:36:49 »
Hallo Dex,

Een aparte Homedirectory is niet echt nodig voor Ubuntu, want het draait wel.  Vergeet alleen vooral niet dat bij latere updates van Ubuntu je eigen bestanden en programma´s dan niet bescherm worden, doordat dat de Ubuntu-update de Ubuntu-partitie gaat formateren.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu naast Windows 7 installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/21, 23:30:45 »
dat was ik idd vergeten te zeggen :)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken