Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstart pc gedurende installatie  (gelezen 564 keer)

Offline Kirsten

  • Lid
Herstart pc gedurende installatie
« Gepost op: 2012/05/02, 19:05:18 »
Hallo allemaal,

Ik heb een pc met windows7. Voor een paar programma's die ik voor mijn bedrijf gebruik wil ik Windows behouden. Maar omdat ik ook Ubuntu wil gebruiken heb ik eerst een opstart USB gemaakt.

Opgestart via USB en dat ging op zich goed. Tot ik voor de optie Installeren naast Windows had gekozen. Mijn pc ging prompt opnieuw opstarten. Paar keer geprobeerd en iedere keer hetzelfde resultaat. Toen een installatieCD gebrand. Deze geeft precies hetzelfde euvel. Ik kom er niet zo goed uit. Wat gaat er nou mis?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Herstart pc gedurende installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/02, 20:47:20 »
Beste Kirsten,

Welkom hier, misschien moet je je probleem wat duidelijker omschrijven. Wat voor pc heb je, en welke ubuntu-versie wil je installeren?
Daarnaast, je start op via de usb stick (of cd, later). Als het goed is krijg je dan een keuzemenu. Kies daar eerst eens voor een live-sessie (ubuntu uitproberen zonder te installeren) want dan kan je zien of alle hardware wordt herkend. Heb je dat gedaan?
Vanuit die sessie, kan je evenzeer (icoontje op je bureaublad) de installatie starten. Dan wordt er van alles geladen, geef dat even geduld.

Je hebt het over opnieuw opstarten, start je pc dan opnieuw Windows op? Want een ander OS is nog niet geinstalleerd.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Kirsten

  • Lid
Re: Herstart pc gedurende installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/03, 10:25:57 »
Goedemorgen!

Mijn pc: een Acer van zo'n 3 jaar oud. Intel Core i3-2100 CPU @3,10GHz  4GB RAM, Intel HD Graphics Family
Er staat een OEM Windows op: MS Windows 7 Home Premium 64-bit

Ik heb vaker Ubuntu installaties uitgevoerd. Dat is al wat versies geleden. Daarom ging ik eerst via een live sessie kijken wat ik van deze versie vond. Heb wat rondgekeken en helemaal niks geks gezien.
Daarna ben ik gaan installeren. Eerst inderdaad vanuit de live-sessie. Inmiddels heb ik het op diverse manieren met zowel de usb als de cd geprobeerd. Iedere keer met hetzelfde resultaat. De installatie wordt keurig gestart. Vroeg in het installatieproces krijg je de vraag of je Ubuntu naast windows wilt installeren of Windows wilt vervangen. Ik wil Windows behouden, heb die optie aangeklikt en daarna op Verder geklikt. En dan gaat de pc opnieuw opstarten.

Ik wil graag Ubuntu naast Windows, omdat ik zakelijk gezien Windows nog voor wat programma's nodig heb. Windows staat er dus al op en ik wil nu Ubuntu dual-boot erbij zetten.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Herstart pc gedurende installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/03, 10:52:37 »
Ok, als ik het goed begrijp (ik vraag maar voor de zekerheid):

- Deze pc krijgt voor het eerst ubuntu voorgeschoteld,
- Bij poging tot installeren naast Windows start de pc opnieuw Windows op.

De opstart-usb/cd weet waarschijnlijk niet waar ubuntu te plaaatsen. Kan je in een live-sessie eens GParted starten, en een overzicht verkrijgen van hoe je harde schijf is ingedeeld? Maak een screenshot, en plaats het hier. Dat kan je bv. uploaden via http://imgur.com .
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Kirsten

  • Lid
Re: Herstart pc gedurende installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/03, 11:25:02 »
Hallo Asphyxia,

Inderdaad, deze pc krijgt voor het eerst Ubuntu voorgeschoteld.

Het lijkt erop dat je op het goede spoor zit. Ik heb in GParted zitten kijken en daar staan allemaal meldingen. De melding bij sda1/tm 3 is gelijk, namelijk deze melding:


Bij sda4 krijg ik deze melding:


Maar ik zie ook iets anders raars...en ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen. Er zitten verschillen in weergave van de partities tussen Gparted en Windows. De partitie die in GParted Acer heet is in GParted veel kleiner dan in Windows. Daarom ook een schermprint van de partities zoals die in Windows getoond worden.

Offline aartje

  • Lid
Re: Herstart pc gedurende installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/03, 11:47:15 »
Ik begrijp dat de vierde partitie een data-partitie is van ca.450 GB.
Ik zou eerst de data hierop op een extern medium zetten.
Daarna zou ik een live-systeem opstarten, fdisk opstarten en die partitie deleten.
Daarna zou ik van de dan overblijvende niet gebruikte ruimte een
extended partitie maken.
In die extended partitie zou ik de volgende logische partities maken:

1) een partitie van 20 GB, ext4 , dit wordt je root-partitie
2) een partitie van 6 GB, dit wordt je swap-partitie
3) een partitie van 20 GB, ext4,dit wordt je /home-partitie
4) een partitie van 200 GB, ntfs, dit wordt je /data_ntfs partitie
    Zowel bereikbaar door windows als door ubuntu
5) een partitie van de rest (ook 200 GB ?) ext4, dit wordt je /data_ext4 partitie
    Alleen bereikbaar door ubuntu

Bij het installeren moet je dan kiezen voor handmatige-partitie.

Als alles lukt kan je je oude data van je externe medium weer
terugzetten op /data_ntfs

Zo verander je zo weinig mogelijk aan de diskindeling van je
oude systeem en heb je zo weinig mogelijk risico om je
windows te verknallen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/04, 09:34:32 door aartje »