Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag  (gelezen 3240 keer)

Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Gepost op: 2012/09/28, 11:23:54 »
Ik heb Voayger 12.04.1draaien. Onderaan heb ik de dock toegevoegd (AWN). Wanneer ik in de dock op het FF icoon klik, duurt het ruim 8 seconden om op te starten. Voor Thunderbird duurt het zelfs 16 seconden.
Heeft iemand een verklaring hiervoor en kan het eventueel versneld worden?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline HM63

  • Lid
Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/28, 11:52:27 »
Firefox van Voyager is gepimpt met allerlei add-ons, thema's en andere extra's en die moeten allemaal geladen worden.
Dus strippen die handel!

Groet.

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/28, 12:07:11 »
Ik heb ze al bijna allemaal gesloopt maar toch blijft het probleem.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/28, 13:27:17 »
Firefox van Voyager is gepimpt met allerlei add-ons, thema's en andere extra's en die moeten allemaal geladen worden.
Dus strippen die handel!

Groet.

Ja, dat is ook echt het probleem. Hier op Ubuntu Unity en zelfs op extreme lichtgewicht Bodhi Linux duur het ook zo'n 8 seconden voordat FF is opgestart dus dat ligt gewoon aan FF zelf.

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/28, 16:36:27 »
Ik heb Voayger 12.04.1draaien. Onderaan heb ik de dock toegevoegd (AWN).
Zelfde opstelling hier. Firefox start in een seconde of 5, Thunderbird in pakweg 7 seconden. Dit met een paar jaar oud ssd-schijfje (dus niet de allersnelste). Starten andere programma's wel zoals het hoort?
Heb je in FF misschien 120 tabs open staan als je 'm laadt? Is je inbox van Thunderbird misschien gigagroot?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/28, 18:40:23 »
Ik gebruik Xubuntu + Cairo-dock, ik denk ongeveer vergelijkbaar qua systeembelasting als Voayger 12.04. Met een stopwatch gemeten, Firefox  15.0.1 start in 2 s op..  ik moet er wel bij zeggen, ik heb geen bladwijzers in Firefox, misschien is er een verband met het aantal bladwijzers en de trage opstart.

Offline HM63

  • Lid
Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/28, 19:19:02 »
Ik draai op dit moment 12.04.1 met Gnome shell, het bladwijzerbalkje zit goed vol, desondanks staat FF geladen en wel binnen +/- 2 seconden (add-on: simple adblock)

@koffieboon:
Ik heb destijds ook met Voyager 12.04 gewerkt en het erbij geinstalleerde Chromium was ook traag met opstarten - miisschien ligt de traagheid niet aan de browsers (?)

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/28, 20:17:22 »
Ik gebruik Xubuntu + Cairo-dock, ik denk ongeveer vergelijkbaar qua systeembelasting als Voayger 12.04. Met een stopwatch gemeten, Firefox  15.0.1 start in 2 s op..  ik moet er wel bij zeggen, ik heb geen bladwijzers in Firefox, misschien is er een verband met het aantal bladwijzers en de trage opstart.


Bij een koude of een warme start? Want bij een koude start doet FF er hier zeer lang over maar bij een warme start zo'n 3-4 seconden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/28, 20:22:41 »
Ik gebruik Xubuntu + Cairo-dock, ik denk ongeveer vergelijkbaar qua systeembelasting als Voayger 12.04. Met een stopwatch gemeten, Firefox  15.0.1 start in 2 s op..  ik moet er wel bij zeggen, ik heb geen bladwijzers in Firefox, misschien is er een verband met het aantal bladwijzers en de trage opstart.


Bij een koude of een warme start? Want bij een koude start doet FF er hier zeer lang over maar bij een warme start zo'n 3-4 seconden.
Ik heb gemeten met een koude start, met een warme start minder dan 2 s. Ik heb met Ubuntu ook nooit problemen gehad met een trage Firefox.

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/29, 09:55:17 »
Ik herinner me nog met het testen van Voyager, dat FF niet abnormaal trager opstartte dan dat het geval was in Kubuntu of Ubuntu.
Thunderbird start wat trager dan gewoonlijk, maar dat kan liggen aan een redelijk volle inbox (doorladen van Thunderbird).
Die add-ons van Voyager in FF zijn echt wel goed uitgekozen hoor, bij warme start amper 2 seconden om te laden en dit met 6 dingen in de tabbladen. Koude start is met FF op alle systemen eerder traag (je zit snel aan 8 seconden of meer).

Heb je dat probleem met enkel de Mozilla-producten of heb je nog applicaties die trager starten dan gewoonlijk ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/29, 10:04:02 »
Ik heb het idee dat het inderdaad alleen met Mozilla producten is.
Echter, er is volgens mij meer aan de hand.
Soms start de laptop niet goed op. Blijf ik een zwart scherm zien. Ik kan dan enkel nog de laptop uitschakelen via de aan/uit knop.
Ik krijg ook soms de mededeling bij het opstarten: "mmioadress already in use"
De computer start dan wel door maar het duurt lang.
Als ik in de browser een zoekopdracht intyp, zit er ook soms een enorme vertraging op. Soms duurt het 4-5 seconden vooraleer de getypte letters verschijnen.
Ik had mijn goed draaiende "Voyager" er beter niet af gegooid  :(
Enfin, ik ben de ISO opnieuw aan het binnenhalen en zal een herinstallatie doen.
De laptop waar ik het op installeer is een Aspire one 722. Een vrij recent model met 4 GB RAM. Daar zal het dus niet aan gelegen zijn.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/29, 10:11:04 »
Ik heb het idee dat het inderdaad alleen met Mozilla producten is.
Echter, er is volgens mij meer aan de hand.
Soms start de laptop niet goed op. Blijf ik een zwart scherm zien. Ik kan dan enkel nog de laptop uitschakelen via de aan/uit knop.
Ik krijg ook soms de mededeling bij het opstarten: "mmioadress already in use"
De computer start dan wel door maar het duurt lang.
Als ik in de browser een zoekopdracht intyp, zit er ook soms een enorme vertraging op. Soms duurt het 4-5 seconden vooraleer de getypte letters verschijnen.
Ik had mijn goed draaiende "Voyager" er beter niet af gegooid  :(
Enfin, ik ben de ISO opnieuw aan het binnenhalen en zal een herinstallatie doen.
De laptop waar ik het op installeer is een Aspire one 722. Een vrij recent model met 4 GB RAM. Daar zal het dus niet aan gelegen zijn.

Dat lijkt me ook het  beste om met een schone lei te herbeginnen.
Zeker als je met de opstart al wat problemen ervaart. :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/29, 10:21:55 »
Ik probeer vanop de USB-stick nu te installeren en als ik de optie "Install Voyager" kies, krijg ik nadat ik de TAB-toets ingedrukt heb om mijn keuze te maken, de volgende mededeling:
> /casper/vmlinuz initrd=/casper/initrd.lz file=/cdrom/preseed/xubuntu.seed boot = casper only-ubiquity quiet splash
Heb er dus geen flauw idee van wat dit mag betekenen. De installatie gaat in ieder geval niet verder...
Iemand tips?
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/29, 10:24:51 »
Heb je Unetbootin gebruikt of vanuit een Ubuntu-installatie een opstartschijf gemaakt ? (De laatste werkt feilloos: het is per slot van rekening een gepimpte Xubuntu ;) )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/29, 10:29:57 »
Ja, dat klopt, ik heb het via Unetbootin gedaan. Tijdens het wegschrijven naar de USB-stick blijft hij een tijdje hangen op 45% (enkele minuten) en dan schrijft hij plots verder.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 10:32:59 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/29, 10:35:09 »
Dat 'hangen' is meestal het schrijven van de bootloader.
Mocht je nog een Ubuntu-installatie hebben, maak dan een opstartschijf aan; dat werkt goed.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/29, 10:38:32 »
Ik heb op die laptop enkel de mogelijkheid om via USB-stick te installeren.
Dit bericht typ ik vanop mijn desktop PC met Linux.
Kan je me even duidelijk maken hoe ik dergelijk opstartschijf kan maken?
Nog een klein detail: ik had via Gparted eerst mijn USB-stick geformatteerd in FAT32 formaat vooraleer de ISO erop weg te schrijven met Unetbootin.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/29, 12:10:20 »
Typ in de dash (ik ga er vanuit dat je Ubuntu gebruikt) 'startup' en klik op opstartschijf aanmaken. ('opstarte in de dash geeft hetzelfde resultaat, alsook 'USB')
Vervolgens blader je naar je ISO en selecteer je je USB-stick (sdb of iets dergelijks) mocht er een foutmelding komen dan dien je eerst je USB-stick te wissen alvorens je ISO erop te zetten.

Even geduldig wachten, en wachtwoord ingeven om de bootloader weg te schrijven. Dit duurt allemaal ongeveer 5 minuten in het totaal.

Booten en je stick kiezen om op te starten.

Let op: sommige sticks kunnen een héél slechte read-write hebben, dus kies bij voorkeur een 'snelle' stick.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstarten Firefox en Thunderbird in Voayger traag
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/29, 23:28:43 »
Installatie wil maar niet lukken. De installatie zelf gaat tergend traag en bij het rebooten wil de laptop niet doorstarten. Heb in de BIOS al bijna alle boot-opties doorlopen
Ik krijg de volgende mededeling:" Check cable connection. PXE-MOF: exiting Intel PXE ROM"
En verder een knipperende cursor  >:(
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 00:23:01 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce