Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 14 start niet door  (gelezen 811 keer)

ubuntu 14 start niet door
« Gepost op: 2015/09/19, 18:02:02 »
Plotseling is het gebeurd: Ubuntu 14.04 LTS start niet door op de Asus EEE 900A.
Ctrl+Alt+F3 geeft Terminal
login en paswoord werkt
commando startx eindigt met timeout error op ./Xauthority
Ctrl+Alt+F7 geeft inlogscherm voor Gastgebruiker, waarlangs ik via FireFox dit mailtje kon maken
In Terminal zie ik al mijn bestanden staan, maar kan er niet bij komen, omdat Uniity niet start.
Waar is dit gebeurd? Op Malta met een waardeloze WiFi, traag als poppenstront.
Tot 25 september kan ik niks doen, thuis zal ik wel een nieuwe installatie uitvoeren.
Maar nu kan ik zelfs mijn mail niet lezen. Er zijn hier ook geen computercafés...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/19, 19:56:04 »
http://askubuntu.com/questions/300682/what-represent-xauthority-file

Daar wordt geopperd dat de rechten op dat bestand misschien verkeerd staan (root als eigenaar). Je zou het een kans kunnen geven. Log in via de terminal (ctrl + alt + F3 is goed) met je normale account en doe:
sudo chown jouwnaam:jouwnaam /home/jouwnaam/.Xauthority om je normale gebruikersaccount weer eigenaar te maken van dat bestand. Uiteraard overal ipv "jouwnaam" je eigen loginnaam invullen ;)


Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/20, 10:03:56 »
http://askubuntu.com/questions/300682/what-represent-xauthority-file

Daar wordt geopperd dat de rechten op dat bestand misschien verkeerd staan (root als eigenaar). Je zou het een kans kunnen geven. Log in via de terminal (ctrl + alt + F3 is goed) met je normale account en doe:
sudo chown jouwnaam:jouwnaam /home/jouwnaam/.Xauthority om je normale gebruikersaccount weer eigenaar te maken van dat bestand. Uiteraard overal ipv "jouwnaam" je eigen loginnaam invullen ;)

Dat doet helemaal niks... Jammer!
Wat wel lukt is inloggen als gast, met Ctrl-Alt-F3 naar OS nivo, inloggen met eigen login en paswoord en dan niet startx maar unity.
Startx geeft de fout op ./Xauthority en unity start Xwindows op.
Dan Firefox starten, daarin LastPass aanbrengen en dan kan ik Ubuntu NL Forum zoeken. FireFox gebruikt Google daarvoor. Aangezien LastPass al draait word ik automatisch ingelogd bij Google.
Ubuntu NL Forum wordt met hulp van LastPass automatisch ingelogd.
Ik ben echter nog steeds niet ingelogd onder eigen login, dat zie ik aan de inhoud van Bestanden.
Google Mail kan ik nu gewoon gebruiken. Gelukkig staan al mijn  bestanden in de Cloud!

Maar de toestand waar mijn ASUS Eee 900A nu is lijkt op het verhaal, dat hier al eerder geweest is:
Login als Gebruiker, het scherm wordt even zwart en komt terug in de beginpositie. Je kan alleen werken als Gast (alle wijzigingen kwijt na afsluiten).
Hoe die toestand is ontstaan weet ik niet. Maar na de inlog op de WiFi van het hotel ging het mis.
Maar nogmaals: deze rare vertoning speelt ook anderen al parten sedert juni 2015. En een oplossing is nog steeds niet gevonden!

Oplossing: op reis een USB systeem meenemen, waarmee ik kan opstarten.   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/26, 12:50:32 »
Terug van Malta thuisgekomen.
USB stick met Ubuntu 14 in de Asus Eee 900A gestopt
Verse installatie.
Klaar...
Einde probleem!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/08, 12:58:49 »
Heden hetzelfde probleem weer!
Ik kan het systeem in komen met ctrl+alt+F3
startX doet het niet.
Maar nu helpt ook het starten van unity niet meer.
Reset button helpt ook niet.
X wil dus niet starten.
Bureaublad verschijnt met voor mij bekende snelkoppelingen.
Die werken allemaal op bestanden in de cloud en doen het goed.
Maar dolphin starten lukt ook niet.
Opnieuw Ubuntu 14 van de USB er op zetten werkt niet meer.
De LED van de USB knippert een paar keer maar de boot blijft uit.
Wat nu nog?
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/08, 14:31:03 »
Na ctrl+alt+F2 en daarna inloggen kan ik mij aanmelden als Gast.
Nu start X wel...
Nog wat anders geprobeerd: starten met USB stick WinXP.
Zelfde resultaat: wordt vier keer benaderd (flqshing LED) maar wordt niet geladen...
Het wordt een droevige toestand...

15 januari, een week verder
Omdat misschien de BIOS van de ASUS defect is heb ik een USB stick FAT32 geladen met 900A-ASUS-1001.ROM
ASUS gestart en met Alt+F2 om FLASH gevraagd.
De USB stick FLASH wordt regelmatig aangesproken (LED licht op) maar er gebeurt niks.
Drie USB poorten gecontroleerd: de muis werkt op alle poorten.
Tijden de BOOT POST (bootmode niet silent en hidden) worden de USB poorten gemeld.
De USB stick met Ubuntu 14.04 wordt ook aangesproken (LED) maar wordt niet geboot.
 


« Laatst bewerkt op: 2016/01/15, 10:46:07 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ubuntu 14 start niet door
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/17, 19:18:44 »
Nadat AUS NL heeft gezegd dat ze aan een PC van zes jaar oud niks meer deden, ben ik aan het werk gegaan.
Ik kan niet formatteren... dus:
via Ctrl+Alt+F3 naar Gast gegaan.
Ingelogd en via Terminal alles weggegooid waar ik bij kon komen.
ASUS Eee uitgezet, USB stick Ubuntu 14.04.2 in de linker USB-poort gestopt.

Laptop aangezet en een wonderbaarlijke genezing openbaarde zich!
Keurig aan het booten, ingesteld op nieuwe, schone installatie.
Na een uurtje zat alles er in en het draait weer als te voren!
Les: nooit het deksel dichtklappen naar Slaapstand, maar gewoon uitschakelen.
Naar de Slaapstand is kennelijk niet best bij Asus, dat blijkt uit meer verhalen op Inernet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail