Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DIVX en Spyware  (gelezen 1197 keer)

Offline jabuca

  • Lid
DIVX en Spyware
« Gepost op: 2013/07/30, 08:37:05 »
Hallo allemaal.

Vanochtend las ik op Wikipedia dat bij het gebruik van DIVX spyware kon worden me geïnstalleerd. Ik heb wel eens een filmpje gedownload, maar was mij van dit euvel niet bewust.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spyware
Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2013/07/30, 19:31:03 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!


Re: DIVX en Spyware
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/30, 11:06:49 »
Spyware werkt alleen in Windows, niet in Linux.

* Vistaus pakt alvast de popcorn voor de nieuwe aflevering in de populaire serie "Linux is onvatbaar en Windows een groot lek"

Offline jabuca

  • Lid
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/30, 19:32:38 »
Bloom en Vistaus, bedankt!!!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/30, 21:06:19 »
Graag gedaan. Linux is effectief veilig voor malware en Windows niet. Dat ligt aan de architectuur van deze laatste, niet alleen aan zijn populariteit zoals sommige mensen graag beweren. De architectuur herontwerpen kan niet zonder verregaande incompatibiliteit en dus gebeurt dat niet, waardoor Windows qua veiligheid altijd een zorgenkind zal blijven. Daar is echt geen discussie over mogelijk, tenzij misschien als je een heilig geloof hebt in Microsoft en alles wat dat bedrijf produceert. Iemand die zo'n heilig geloof vol vuur komt verdedigen in een Linux forum noemen we een trol, en die negeer je best. Zo, nu weet je dat ook weer.

Offline Nollie

  • Lid
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/30, 21:44:52 »
Bloom en Vistaus, bedankt!!!
Ah nee.... niet stoppen. Niet nu! Straks blijft Vistaus met z'n popcorn zitten  ;)

DivX is een codec. Het Windowsprogramma om die codec te installeren kan/zal besmet zijn. Gratis en Windows gaan niet samen.
Inmiddels weten dat de grootste Prism-spyware in een service pack voor Windows zat.


Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: DIVX en Spyware
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/30, 22:12:09 »
@Bloom: Moet ik je weeral herinneren aan dat malware-incidentje met dat IRC-pakket wat zelfs in Fedora en Gentoo's pakketbronnen terechtkwam?

Trouwens, Win 8 is veilig als je alleen dingen uit de Store installeert want dat controleert MS. Ga je daarbuiten dan heb je kans op malware ja...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/31, 00:13:29 »
Spyware werkt alleen in Windows, niet in Linux.
Wat met Windows kan, kan met Linux ook hoor! Wat is spyware?
Spyware is de naam voor computerprogramma's (of delen daarvan) die informatie vergaren over een computergebruiker en deze doorsturen naar een externe partij. Het doel van spyware is meestal om geld te verdienen.
Geen probleem: De Ubuntu Dash home (vanaf Ubuntu 12.10) is een voorbeeld van een (deel van een) computerprogramma wat informatie doorstuurt naar een externe partij voor online zoekresultaten.

Het Divx voorbeeld op wikipedia is oud en doelt op een “ad-supported” Windows versie die was te downloaden en het programma “Gator” installeerde voor het tonen van reclame.
Moet ik je weeral herinneren aan dat malware-incidentje met dat IRC-pakket
Alstublieft niet (was geen spyware maar een backdoor). Kom eens met iets nieuws. Zoals een recente uitspraak van de Mark Shuttleworth:
We're entering a really interesting phase where in a sense our very own tools spy on us.
In plaatst van steeds oude incidentjes met een irc-pakketje of een gratis Divx speler te herhalen is het leuker naar een mobieltje te kijken: die is vaak persoonlijk, staat vaak aan, neem je vaak mee (kan automatisch je locatie doorgeven) en is draadloos. Heel interessant voor spyware. Volgens Mark is de Ubuntu telefoon op dit onderdeel beter dan de gemiddelde Android. Zowel Ubuntu als Android beide zijn gebaseerd op Linux, dat maakt blijkbaar niet het doorslaggevende verschil. Zelfs voor de Ubuntu Edge telefoon houdt Mark een slag om de arm:
unhealthy things could creep in from manufacturers and carriers.
Naast gesloten hardware(drivers) is de extra laag tussen het Ubuntulinux besturingssysteem en de eigen apps geschikt voor (automatisch geïnstalleerde) commerciële software:
there is a layer for carrier customisation, which may be additional apps or scopes or themes but not core OS changes
Voordeel is dat, ook op de Ubuntu telefoon, de open-source apps uit het Ubuntu softwarecentrum (alias de pakketbronnen) vrij zijn van spyware. Ook Divx spelers als bijvoorbeeld VLC.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: DIVX en Spyware
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/31, 11:35:51 »
"Kom eens met iets nieuws"

LMAO. Zegt degene die weeral de "spyware"-Dash aanhaalt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/09, 21:30:35 »
Linux is effectief veilig voor malware en Windows niet. Dat ligt aan de architectuur van deze laatste, niet alleen aan zijn populariteit zoals sommige mensen graag beweren. De architectuur herontwerpen kan niet zonder verregaande incompatibiliteit en dus gebeurt dat niet, waardoor Windows qua veiligheid altijd een zorgenkind zal blijven. Daar is echt geen discussie over mogelijk, tenzij
Tenzij je (het populaire) Android ook ziet als Linux? Daar lijkt wel malware voor te bestaan: Hackers hebben focus op internetbankieren en Android
Het altijd&snel beveiligingsupdates (kunnen) aanbrengen en alleen (open-source) software uit het Ubuntu softwarecentrum installeren lijkt minstens zo effectief als het verschil in architectuur.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/09, 22:38:27 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: DIVX en Spyware
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/09, 21:58:06 »
Wat ik mij af vraag of het tegenwoordig nog een goed videoformaat is. Volgens mij is H264 beter of heb ik dit fout?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: DIVX en Spyware
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/09, 22:04:30 »
Volgens mij is H264 beter of heb ik dit fout?
Correct maar offtopic?  ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: DIVX en Spyware
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/10, 11:44:52 »
Volgens mij is H264 beter of heb ik dit fout?
Correct maar offtopic?  ;)

Dat was jou post over Android ook want het gaat hier niet over Android maar over desktop Linux.