Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldscherm onleesbaar geworden  (gelezen 2510 keer)

Altair

  • Gast
beeldscherm onleesbaar geworden
« Gepost op: 2007/11/23, 15:34:47 »
Hallo allemaal :)

Ik heb vandaag mijn laptopje schoon geïnstalleerd, Windows eraf en Ubuntu 7.10 erop. Even leek het te gaan werken, maar toen ik de driver voor mijn ATI videokaartje selecteerde (ATI Radeon gfi 345m) kreeg ik een trillend beeld met aan de rechterkant een gekartelde zwarte rand terug... en geen mogelijkheid om weer terug te keren naar de oorspronkelijke basisdriver :(

Nu zit ik allerlei oplossingen door te lezen die ik dolgraag wil uitproberen maar het beeldscherm is niet meer leesbaar... ik kan nog net de menu items identificeren omdat ik nog ongeveer weet wat op die plek staat, maar meer ook niet. Hoe kan ik mijn beeldscherm op z'n minst weer stabiel en leesbaar krijgen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Sander

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 15:46:55 »
- Maak het Grubmenu zichtbaar bij de opstart: druk een paar keer op de Esc-toets.
- Start op in Recovery Mode
- op het einde daarvan krijg je een terminal. Tik in: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
- In de vragenriedel: selecteer als driver "ati". Maak verder geen enkele eigen keuze. Bediening vragen met Tabtoets, spatiebalk, pijltjestoetsen en *binnenste* Entertoets.
- na afloop: tik in: sudo reboot
- en herstart normaal.

Altair

  • Gast
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 16:36:18 »
Hoi Pjotr,

Dank voor je snelle reactie. Helaas is het probleem hiermee niet opgelost. Maar ik denk dat ik wel via de recovery mode de andere oplossingen kan proberen, kan ik op deze manier bijvoorbeeld ook een nieuwe driver downloaden?

Groetjes,

Sander

beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 17:46:00 »
Dat had ik met mijn NVIDIA kaart dat begon te trillen bij een frequentie van 85 Hz, nu draai ik op 75 Hz en is alles normaal.
Ik weet niet hoe je in de recovery mode een driver kan downloaden en installeren dat moet je maar even vragen in dit topic. En anders moet je bij de oplossing van pjotr123 niet alleen de ati driver aangeven maar ook de frequentie opgeven.
Kan je later in het grafische scherm een andere driver installeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/23, 19:25:39 »
Je kunt niks installeren zo, maar kies eens als driver voor "radeon" i.p.v. "ati" ? De "ati" en de "radeon" heb je namelijk altijd, die is al geïnstalleerd.

Altair

  • Gast
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/23, 19:34:21 »
Radeon als driver zie ik er niet bij staan, maar ik probeer zo maar eens wat... ik heb nu AMD gekozen... eens zien wat ie nu doet.

kijk eens hier:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-ati/+bug/155954

het beschrijft exact het probleem dat ik heb:

Citaat
In Feisty, the "ATI Technologies Inc Radeon IGP 330M" card worked fine with the free ATI driver, including Beryl. However, in Gutsy, the ATI driver is selected to be used, and displays, but the screen shakes back and forth horizontally violently, with a vertical shaking black bar about an inch or so from the right side. It is impossible to read anything on the screen, but otherwise everything displays.
.......
Als oplossing hebben ze het over een nieuwe versie van de xorg config maar waar kan ik dat bestand in mijn systeem vinden?

Altair

  • Gast
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/23, 21:28:29 »
Dit topic mag wat mij betreft als opgelost beschouwd worden. Het is me gelukt om de laatste ATI drivers te downloaden en te installeren (zie link in mijn post hierboven). Na een reboot kon ik weer fatsoenlijk met Ubuntu aan de slag.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Sander

Offline Bertel

  • Lid
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/24, 00:03:50 »
Kun je nog even uitleggen binnen welke omgeving en hoe je die .deb driver geïnstalleerd hebt?
B.v.d.


Wat is vrije software?

Altair

  • Gast
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 15:37:45 »
Citaat van: bertfrohn
Kun je nog even uitleggen binnen welke omgeving en hoe je die .deb driver geïnstalleerd hebt?
B.v.d.
Jazekers, en wel op een heel primitieve wijze: Ik heb op mijn Windows pc de website van Tormod Volden geopend waar de driver te vinden is, en vervolgens min of meer blind hetzelfde gedaan op mijn Ubuntu laptop en vervolgens met tellen, vergelijken en een beetje gokken de drivers geinstalleerd. Allesbehalve technisch, maar het is gelukt.

Overigens moet ik er nog wel bij zeggen dat ik nog steeds niet helemaal happy ben, het is allemaal nog te traag naar mijn smaak... gewone flash spelletjes van een website lijken wel veel slomer te spelen dan wat ik gewend was toen dit ding nog Windows had. Maar dat is voer voor een nieuw topic :)

Groetjes,

Sander

Offline Bertel

  • Lid
beeldscherm onleesbaar geworden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 19:33:34 »
Geweldig!!!! Pragmatische oplossingen zijn toch altijd het spannendst. Mijn manier. :) Bedankt.
Overigens prima website.

Groetjes, Bert


Wat is vrije software?