Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine en Gaming prestaties en je hardware  (gelezen 1552 keer)

Wine en Gaming prestaties en je hardware
« Gepost op: 2010/03/04, 22:43:04 »
Ik wilde graag een topic openen waarin mensen kunnen aangeven hoe spellen bij hun draaien.

* Wil je aangeven welke hardware je hebt?
* Wil je aangeven welke spellen goed draaien, en op welke resolutie?
* Wil je aangeven of je truuks moest toepassen? (winetricks)
* Wat is je verwachting voor de toekomst van het spelen van spellen onder Wine op Linux?
* De applicatie van wat je graag zou hebben willen werken onder Wine?

En misschien zijn er meer dingen die je aan kan geven.

Mijn hardware: Nvidia xfx gtx275
Mijn driver: Nvidia closed source driver 190.53
Wine versie: 1.38

Alle spellen
----------------
Ik hoefde alleen 3d desktop composition uit te zetten. Met 3d desktop composition loopt X vast als ik een Wine spel speel, en moet ik wel CTRL-PRINTSCREEN-K drukken om X te beeindigen. Geen winetricks.
Door LINKERSHIFT-ALT-F12 in te drukken schakel ik desktop composition in of uit.

Spel 1
---------
Halflife 2, draait heel erg goed op de hoogste resolutie, 1400x1050, mijn beeldscherm is 1920x1050 maar het spel kan maximaal 1400x1050, ik merk geen verschil met de prestaties onder windows.  Geen winetricks.

Spel 2
---------
Call of duty 2, draait alleen vloeiend en goed op 640x480, alles op low, toch is de performance lager dan onder windows. Geen winetricks.

Spel 3
---------
Call of duty Modern Warfare 1, draait ook alleen vloeiend op 640x480, op 1600x1024 draait het goed, maar lage FPS. Geen Winetricks.

Spel 4
---------
Call of duty Modern Warfare 2,   INVALID_IWNET_VERSION, echter zie ik alle text goed leesbaar, ik heb gelezen dat andere mensen de text niet goed kunnen lezen. Het 1e level lijkt goed te laden , maar dan de foutmelding INVALID_IWNET_VERSION. Geen idee wat het betekent, GEEN TEXTURE CORRUPTION. Geen winetricks.

Bioshock
------------
Draait niet.

In alle gevallen valt mij het volgende op, de temperatuur van mijn videokaart loopt nauwelijks op, dat wil zeggen, de videokaart lijkt nauwelijks gebruikt te worden ook in de hooge resoluties. De Fan gaat niet eens sneller draaien, onder Windows gaat de FAN sneller draaien, ik heb gewoon het gevoel dat er een BOTTLENECK zit in Wine, of de closed source NVidia driver. Dat wil zeggen, onder Wine draaien de spellen weliswaar, ook de 3d clock van de kaart die ik heb draait op volledige snelheid, TOCH WORDT DE KAART niet warm, en lijkt eigenlijk nauwelijks gebruikt te worden.

Waar zit het probleem dat mijn videokaart niet helemaal wordt gebruikt? Niet in het opvoeren van de resolutie, alles wordt weliswaar langzamer, maar het probleem lijkt niet in de videokaart te zitten, wordt mijn videokaart wel eens belast????

Mijn vraag is, welke spellen draaien goed bij jou? Gaat de fan van je videokaart sneller draaien zoals bij mij wel onder windows het geval is? is het bij jou ook zo, dat alles op low vloeiend draait, maar zodra je de resolutie hoger zet alles langzamer gaat? Terwijl dat onder windows niet het geval is? Heb je het gevoel dat je videokaart ook echt voluit wordt getrokken?

Moraal van mijn belevenis, er is iets wat optimale performance in Wine onder Linux blokkeert, maar wat? Is het de driver? Is het Wine?  Zit er ergens 'kunstmatig' willens en wetens iets wat met opzet de boel vertraagt? ik krijg gewoon het gevoel dat er met opzet de performance wordt gelimiteerd. Ik heb geen enkel idee dat mijn videokaart wordt losgetrokken, wordt zelfs niet eens warm.

* De toekomst van Wine? Ik denk dat er binnen 10 jaar geen enkele beperking meer is om alle spellen van nu te spelen op volle snelheid, vanwege de nieuwe technologie van de toekomst die zo snel zal zijn. Als ik kijk naar prestaties zeg ik grofweg dat voor spellen van ongeveer 5 jaar oud nu al geen prestatie 'gevoel' verschil is.  De prestaties van windows en linux (wine) zullen dichter bij elkaar komen te liggen. Als je op een knopje drukt en je moet 0,001 seconde wachten of je moet 0,01 seconde wachten voor je gevoel zal er geen verschil zijn, zo zie ik ook de toekomst van Wine. Of je een spel nu op 500 FPS of 100 FPS speelt, dat wil zeggen als wine 100 FPS kan halen en je onder windows 500 FPS kan halen, zal er voor mijn gevoel het spel snel genoeg zijn.


* De killer applicatie voor Wine? Voor mij is dat Reason, een sequencer voor muzikanten, ik ben er wel ingeslaagt het draaiend te krijgen onder een virtuele machine. Ik wil trance produceren onder Linux, dan heb ik windows niet meer nodig, zoals in dit filmpje, draaiend op Wine in Linux.
http://www.youtube.com/watch?v=KfmtfkFwLpA




« Laatst bewerkt op: 2010/03/04, 23:00:42 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline kamelot

  • Lid
Re: Wine en Gaming prestaties en je hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/11, 16:13:27 »
Eigenlijk speel ik alleen world of warcraft .

Mijn specs .

Amd phenom 4x 2.4 Mhz
4 GB werkgeheugen
NVIDIA 9600 gt matrix

Ik speel wow met 1920x1080 .
Het spel heeft wel moeite met 25 man raids .
Probeer het te verhelpen maar weet even niet waar het aan ligt .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Wine en Gaming prestaties en je hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/12, 08:27:23 »
Citaat
Mijn vraag is, welke spellen draaien goed bij jou?
Ik doe niet moeilijk over het draaien van spellen in Windows, meestal is dat handiger en weet je zeker dat het werkt. Ik heb wel eens wat geprobeerd maar dat liep altijd op totaal niks uit. Ja, GTA II draaide maar in het hoofdmenu beland was de response op mijn toetsenbord-input zo laag dat kiezen voor "quit" al een probleem was. Moet je voorstellen, een spel uit 1998 (wel in een revisie voor winXP) op een Core 2 Duo E8400, 2 GB DDR2-1066 en een Radeon HD 4850. En dan moeite hebben met het hoofdmenu. Spelen heb ik dus maar gelaten. Ik weet niet meer welke versie van Wine het betrof, was Ubuntu 9.10 64-bit.

Citaat
Gaat de fan van je videokaart sneller draaien zoals bij mij wel onder windows het geval is?
Sorry, maar ik begrijp niet wat het praktisch nut is van die vraag. Er zijn ook mensen die de standaard koeler vervangen door een los verkochte (en die zijn soms "aangestuurd" door een aparte fan controler, die het mogelijk maakt een bepaald vast toerental te kiezen). Dus het wel of niet hard draaien van een fan zegt niet zo veel. Beter is het om het te hebben over een bepaalde temperatuur i.c.m. het feit of je een actieve of passieve koeler hebt (indien van toepassing ook dat het een los aangakochte koeler betreft).

Citaat
is het bij jou ook zo, dat alles op low vloeiend draait, maar zodra je de resolutie hoger zet alles langzamer gaat? Terwijl dat onder windows niet het geval is? Heb je het gevoel dat je videokaart ook echt voluit wordt getrokken?
Dat zijn zinnige vragen idd, maar ik denk dat daar ook achter te komen is via de App DB op WineHQ.org, waar je per spel kunt checken wat andermans ervaringen daarmee zijn.
Verder zou ik zeggen: probeer het beste uit twee werelden te halen en draai in dual-boot, dat is in de praktijk de beste oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 08:30:40 door Peter »