Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf  (gelezen 2179 keer)

rutgervvh

  • Gast
Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Gepost op: 2008/12/08, 15:51:52 »
In mijn bios kan ik niet kiezen om vanuit USB of CD-ROM booten (admin password is benodigd en die heb ik niet, oude laptop van iemand overgenomen).

Vanuit een andere PC kan ik d.m.v. Externe Behuizing de laptop-harddisk benaderen.

Ik wil nu Kubuntu installeren. De installatie booten vanaf CD of USB is dus geen mogelijkheid. Ik heb geprobeerd om de installatie te starten door de bestanden van de Kubuntu cd te kopieren naar de harddisk in de hoop dat ik dan zou kunnen booten vanaf HDD en de installatie zou kunnen starten, helaas werkte dit niet.

Kan ik de hardeschijf bootable maken, dus dat ie net zo functioneerd als een Live CD?

Of heeft iemand een ander idee misschien?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 16:10:57 door rutgervvh »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/08, 16:16:06 »
In mijn bios kan ik niet kiezen om vanuit USB of CD-ROM booten (admin password is benodigd en die heb ik niet......
Op http://www.5starsupport.com/info/biospw.htm staan BIOS-wachtwoorden. Wie weet staat ook het wachtwoord van het BIOS van je laptop erbij.

rutgervvh

  • Gast
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/08, 16:19:54 »
Bedankt voor je link!

Helaas betreft het een Dell Laptop en werkt dit niet. Ook de CMOS batterij loshalen helpt niet omdat het wachtwoord in de chip zit ingebakken.

Dell helpdesk wilde niet helpen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/08, 16:25:23 »
Dell helpdesk wilde niet helpen.
Die denken waarschijnlijk dat je niet eerlijk aan die laptop bent gekomen. Kan me wel wat bij voorstellen dat ze in dat geval hun medewerking weigeren.
Het eenvoudigste is natuurlijk de vorige eigenaar te vragen naar het wachtwoord.......

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/08, 16:42:49 »
Probeer eens het wachtwoord "Dell" (zonder de aanhalingstekens).
En anders even de suggesties van dit forum proberen: http://www.techspot.com/vb/topic18780.html

Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/08, 17:07:37 »
Lukt het niet op die manier dan kan je 1 van de wachtwoorden gebruiken die fabriek gebruikt om de bios in te komen.
Indien je er nu wel inkomt ga je natuurlijk als 1e dit gedoe uitzetten.

Zoals Johan al zij is het woordje Dell al heel bekend.

In aanvulling hierop:

De volgende wachtwoorden die bekend zijn:

AMI Backdoor BIOS Passwords
Reported AMI backdoor BIOS passwords include A.M.I., AAAMMMIII, AMI?SW , AMI_SW, BIOS, CONDO, HEWITT RAND, LKWPETER, MI, and PASSWORD.


Award Backdoor BIOS Passwords
One reported Award backdoor BIOS password is eight spaces. Other reported Award backdoor BIOS passwords include 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598 , ALFAROME, ALLY, ALLy, aLLY, aLLy, aPAf, award, AWARD PW, AWARD SW, AWARD?SW, AWARD_PW, AWARD_SW, AWKWARD, awkward, BIOSTAR, CONCAT, CONDO, Condo, condo, d8on, djonet, HLT, J256, J262, j262, j322, j332, J64, KDD, LKWPETER, Lkwpeter, PINT, pint, SER, SKY_FOX, SYXZ, syxz, TTPTHA, ZAAAADA, ZAAADA, ZBAAACA, and ZJAAADC.

Phoenix Backdoor BIOS Passwords
Reported Phoenix BIOS backdoor passwords include BIOS, CMOS, phoenix, and PHOENIX

Tot slot indien dit niet werkt kan je nog 2 verschillende proggies proberen.
IBIOS : http://www.11a.nu/software/bios-pc-bios-security-and-maintanance-toolkit/

en

CmosPwd : http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd
Dit laatste proggie denkt de volgende Bios merken:
ACER/IBM BIOS
AMI BIOS
AMI WinBIOS 2.5
Award 4.5x/4.6x/6.0
Compaq (1992)
Compaq (New version)
IBM (PS/2, Activa, Thinkpad)
Packard Bell
Phoenix 1.00.09.AC0 (1994), a486 1.03, 1.04, 1.10 A03, 4.05 rev 1.02.943, 4.06 rev 1.13.1107
Phoenix 4 release 6 (User)
Gateway Solo - Phoenix 4.0 release 6
Toshiba
Zenith AMI

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

rutgervvh

  • Gast
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 17:08:03 »
Bedankt voor alle hulp! Ik had echter al het genoemde al geprobeerd. Ik zou echt niet weten hoe ik achter de oorspronkelijke eigenaar kan komen.

De laptop is gekocht bij een Kringloopwinkel. Daar heb ik navraag gedaan, zij konden mij niet verder helpen.

Hoewel de laptop oud is (500 MHz, 256 intern) is hij uitstekend geschikt om Kubuntu te draaien.

Zou zonde zijn als het hierdoor niet lukt :(.

Zou het werken als ik met Ubuntu een opstartbare USB-ubuntu-installatie maak en deze bestanden kopieren naar de hardeschijf?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 17:09:48 door rutgervvh »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/08, 17:41:04 »
Ik weet niet hoe in een laptop de HD is aangesloten en je daar gemakkelijk inkomt, maar Indien mogelijk je harde schijf afkoppelen en aankoppelen aan een andere comp. en dan ubuntu installeren. Misschien wat moeilijk voor iemand die nog geen comp opengeschroefd heeft maar misschien ken je wel iemand die dit wel kan/durft doen als jij het niet kan/durft doen
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 17:43:24 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

rutgervvh

  • Gast
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/08, 17:46:34 »
Ik weet niet hoe in een laptop de HD is aangesloten en je daar gemakkelijk inkomt, maar Indien mogelijk je harde schijf afkoppelen en aankoppelen aan een andere comp. en dan ubuntu installeren. Misschien wat moeilijk voor iemand die nog geen comp opengeschroefd heeft maar misschien ken je wel iemand die dit wel kan/durft doen als jij het niet kan/durft doen

Dit heb ik al gedaan. Ik heb ubuntu op die schijf geinstalleerd en teruggeplaatst. Zonder succes, laptop kan niet booten

Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/08, 19:23:09 »
Citaat
Bedankt voor alle hulp! Ik had echter al het genoemde al geprobeerd. Ik zou echt niet weten hoe ik achter de oorspronkelijke eigenaar kan komen.
Ook alles uit mijn postje ??
Incl. die proggies waar ik naar verwijs ??
hmz.....


Als er een floppy drive inzit zal hij ongetwijfeld eerst daar kijken.
Dan kan je op die floppy een stukje Linux of freedos neerzetten die ervoor zorgt dat hij meteen naar de cd-rom gaat.

Dit deed ik nog wel met oude computers die in de bios geen mogelijkheden hadden om van cd te kunnen booten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

R0yk3

  • Gast
Re: Ubuntu installeren en bootable hardeschijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/10, 09:48:33 »
Hoi,
ik heb hetzelfde probleem gehad met een dell pc. MAAR dell heeft wel een f (f9) functie waarmee je dus een andere bootdecvice kan kiezen, zonder het bios passwd nodig te hebben. Als je eenmaal een nieuwe os hebt geïnstalleerd is het verder niet meer interessant.

Succes