Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help Windows (her)installeren  (gelezen 11047 keer)

Offline Zelidra

  • Lid
Help Windows (her)installeren
« Gepost op: 2010/07/14, 13:37:43 »
hallo allemaal,

Ik zit met een groot probleem en ondanks dat ik een volwassen kerel ben van 41 staat het huilen me nader dan het lachen. Ben al 7 weken bezig om van Ubuntu af te komen en windows vista die bij aankoop voor ingeinstalleerd was opnieuw te installeren.
Ik zal bij het begin beginnen. Omdat de voorgeinstalleerde vista niet aan mijn verwachtingen voldeed had ik windows 7 erop gezet. Eerst formateren en toen windows 7. Daarna heel veel virussen. Iemand zei: moet je Linux Ubuntu of MacOs besturingssysteem nemen heb je nooit meer last van al die spyware troep etc. Ik Ubuntu geinstalleerd met originele CD 9.10. Maar ik vind Ubuntu VRESELIJK ONDUIDELIJK oftewel TOTAAL NIET GEBRUIKSVRIENDELIJK. dus ik wil nu weer terug naar Vista die bij aankoop voor geinstalleerd was. Echter geen CDrom erbij gekregen met vista of OEM versie, totaal NIETS. Er zat alleen een recovery DVD bij........ dacht ik tenminste.... echter later bleek dat het om een BLANK RECOVERY disk gaat en dat ik dus zelf de recovery dvd had moeten aanmaken. Maat van heeft Ubuntu verwijderd. Ik vroeg hem alleen de schijf te formatteren de rest kon ik zelf wel zei ik tegen hem en dacht ik ook te kunnen. Echter Omdat ik mijn beide partities had geformateerd om op een schone schijf Ubuntu te zetten is de bootsector van Windows ook weg! Ik zit nu dus met het probleem dat ik windows niet krijg geinstalleerd. ik heb 3 geprobeerd. Bij installatie XP lijkt ie te beginnen met installatie echter na het laden van windows files krijg ik op een gegeven moment blauw scherm met witte letters en een foutmelding. Een stopscherm noemen ze dat.  Technische informatie (mogeljik in het engels) stop: 0x0000007E (0x0000005, 0xF748E0BF, 0xF78DA208, 0xF78D9F08)  en daar onder *** pci.sys - ADDRESS F748E0BF base at F7487000 DATESTAMP 367855c.
Bij het installeren van vista lijkt het ook in het begin te lukken.  Ik klik op taalkeuze NL  volgende scherm klik ik op NU INSTALLEREN en dan komt weer een foutmelding. Twee venster over elkaar verschijnen waarin staat : de ene venster heeft als titel Windows installeren. Daar meteen onder staat Selecteer welk stuurprogramma moet worden geinstalleerd. Onderaan 3 knoppen van links naar rechts: Bladeren   Opnieuw zoeken   Volgende. De tweede venster is kleiner en smaller en zit in het grote venster. Titel venster2 is Stuurprogramma laden.  Daaronder de volgende melding: Een vereist stuurprogramma voor een cd/dvd station ontbreekt. Als u een diskette, cd, dvd of USB flashstation met het stuurprogramma hebt dient u dit nu te plaatsen. Opmerking: als het Windows - installatie medium zich in het cd/dvd station bevindt kunt u dit voor deze stap zonder probleem verwijderen.  Onderaan in dit venster ook 3 knoppen:  Bladeren    Ok    Annuleren.  Bij installatie van windows 7 krijg ik dezelfde foutmelding als installatie Vista.
Ik zit nu op internet met een boot CD gekregen van paradigit. Ik heb ook wel eens een zwart scherm gekregen met witte letters Boot MGR missing press Ctrl+Alt+Delete   maar als je dat doet verschijnt gewoon weer die melding.
Heb gebeld met Acer maar recovery CD kost 60euro plus verzendkosten. Daar ga ik dus niet aan beginnen, pas als het echt niet anders kan. Mijn buroblad die ik nu voor me heb ziet er als volgt uit:  blauw buroblad met de volgende pictogrammen. My documents. Ghost 4 Linux Hardware information Keyboard Layout, Monitor Settings, Mount Devices, Partition Editor, Smart Control, Start Network.
Gisteren een geheugen test van meer dan 12 uur gedaan. Alles is goed nul errors. Ook staat rechtsonder op mijn (mooie) blauwe buroblad met grote schuine witte letters het volgende: PartedMagic en rechtsboven met hele kleine letters allemaal gegevens die voor mij abacadabra zijn, snap er niets van. Het volgende staat allen rechtsboven:
Hostname : PartedMagic
Linux Kernel: 2.6.32.11-pmagic
CPU Details i686, 2500(MHz)
CPU History:
CPU Usage: 1%
RAM Usage 167MiB 5%
Available RAM 3.21Gib (overigens heb ik 8 Gig geheugen dus misschien toch geheugen kapot dat ie hier maar zo weinig zet)
Dan nog een heel verhaal met Processes   183    Running 1
NAME         PID               CPU             MEM%
chromium-browse 19977 etc etc etc

Ik heb natuurlijk nog altijd de CD Rom van Ubuntu 9.10 dus als iemand me niet kan helpen om windows installatie toch te laten slagen, dan is mijn vraag. Kan ik ubuntu gewoon weer opnieuw installeren en kan iemand me dan vertellen of ik binnen Ubuntu mijn schijf kan partitioneren en op de andere partitie wel Windows installeren. Ik ben ECHT EEN DUMMIE EN LEEK in Ubuntu dus iemand zal me dan stap voor stap heeeeel kinderlijk moeten vertellen hoe ik dat dan zou moeten doen. Dus elke klik moet verteld worden. en waar ik op moet klikken en wat ik dan te zien krijg etc. Ik zei al tegen Heir4C die ik een persoonlijk bericht heb gestuurd dat ik best bereid ben een kleine (zit financieel krab) vergoeding wil betalen.
Volgende moet ik nog zeggen: bij het opstartscherm (zwart dus) zie ik wel bij het detecteren van hardware dat hij mijn DVD station en Western Digital HD wel ziet. Maar als ik dan met de command prompt werk of met run (uitvoeren) en ik verander de X: in C: dan ziet hij de C: schijf helemaal niet.  Kan het zijn dat ik bij het formateren (wat ik dus later nog een keer zelf heb gedaan met deze bootCD) naar NTSF ben vergeten mijn HD een volumenaam te geven? En zo ja hoe kan ik dan alsnog mijn HD schijf een volumenaam geven.
Ik werk dus nu met die bootCD verder kan ik niets met de pc.
Ik heb gisteren van paradigit (jongens van paradigit als jullie dit lezen bedankt, jullie service is TOP!!) gratis de Acer Recovery gekregen die mijn pc hoort. Ook daar lukt het niet mee om verder te komen.
Acer Aspire M7711 Intel Core 2 Quad Q9300  4GB DDRII RAM   HD 1TB   Ati Radeon HD 4650 up to 2431HD  DVD Double Dual Layer  Vista Home Premium
ALVAST HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL ERG BEDANKT VOOR IEDEREEN DIE MIJN LANGE VERHAAL LEEST EN MEEDENKT EN ANTWOORD VOOR EEN OPLOSSING

GROETJES ZELIDRA

Moderator edit: topic titel aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/14, 21:31:41 door Zelidra »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 13:52:33 »
Wanneer je boot vanaf de Ubuntu CD, dan heb je de keuze om het uit te proberen.
Dat moet je doen.
Dan vind je onder het systeem menu een programma voor je hardeschijf.
Hiermee kan je alles instellen v.w.b. je hardeschijf.
Sorry wanneer ik onduidelijk ben, ik zit op het werk en heb hier (nog) geen Ubuntu.
Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen, dan wil ik je best helpen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/14, 13:53:54 »
Als je herstelpartitie en je Windowspartitie eerder geformatteerd zijn, dan zijn ze weg. Niks aan te doen, vrees ik....

Probeer eens Ubuntu 10.04? Misschien bevalt die je beter. Kun je als volgt doen:
http://sites.google.com/site/computertip/

Als dat ook niet bevalt, dan is de enige optie het bestellen van een herstel-CD bij Acer, ben ik bang.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Help
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 14:14:25 »
Hallo Zelidra welkom op het forum,

Wat Ron al zei: Opstarten met de LiveCD.
Selecteer de taal (met de pijltjestoets en daarna op enter drukken)
(Als je in België woont dan druk je op F3 om het toetsenbord in te stellen. Selecteer daar Belgium en druk enter)
Je ziet nu een menu met allerlei opties. Klik gewoon op Enter en laat de computer het Live-gedeelte opstarten.
Wanneer je de desktop ziet ga je linksboven via Systeem>Beheer naar gParted. Deze staat vermeld onder Partitiemanager geloof ik.
Hier kan je de schijf formatteren.

Je kan vanuit de liveCD op het internet. Dus je kan dan met je vragen die je nog verder zult hebben hier terecht.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Help
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/14, 14:53:35 »
Jammer dat Ubuntu je niet bevalt, maar het kan je wel helpen om de weg naar Windows voor te bereiden. Heel collegiaal. ;)

Dat er maar 3,21 GiB werkgeheugen gezien wordt, is een 32-bitprobleem. 64-bit ziet wel al je 8 GB geheugen.

Windows installeren is een ramp, maar daar moet je even doorheen. Je moet een installatieschijf zien te bemachtigen, dat is cruciaal.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/14, 16:11:10 »
Dat er maar 3,21 GiB werkgeheugen gezien wordt, is een 32-bitprobleem. 64-bit ziet wel al je 8 GB geheugen.
Voor de volledigheid: 32-bit-Ubuntu ziet die 8 GB ook, want die gebruikt dan automatisch een PAE-kernel.  :)

Citaat
Windows installeren is een ramp, maar daar moet je even doorheen. Je moet een installatieschijf zien te bemachtigen, dat is cruciaal.
+1

Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/14, 19:49:29 »
Als je in de omgeving van Zoetermeer woont kan ik wel helpen met de herinstallatie van Windows mocht dat nodig zijn. Ik heb nog een ongebruikte Windows 7 licentie liggen (werd ooit met een pc meegeleverd, en kon geen geld terug krijgen als ik Windows inleverde, dus maar gehouden toen ik Ubuntu installeerde).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Zelidra

  • Lid
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/14, 21:45:10 »
Allen bedankt voor jullie reactie. Maar sommige hebben niet het complete verhaal gelezen. Ik schreef dus dat ik met de originele recovery schijven (het zijn er 3) van mijn Acer Aspire M7711 ook niet verder kom. Het lijkt erop alsof de HD niet wordt gezien. Bij het booten zie ik toch duidelijk als de pc aan het detecteren is dat hij wel een CD/DVD Rom ziet en ook mijn WD 1TB HD, maar tis alsof hij hem niet kan " aanspreken" bij de installatie. Bij de recovery blijft het proces hangen omdat de HD geen volumenaam heeft. Ik heb alleen een bootdisk zoals ik beschreef (met dat blauw buroblad en al die pictogrammen). Ik weet echter niet of het mogelijk is om met behulp van die bootschijf en al die tools mijn HD schijf de volumenaam C:\ te geven. Want er wordt namelijk geen C schijf gevonden. Weet iemand een link waar ik software kan downloaden om mijn HD te testen of misschien wel online (onder Linux dus) een test te kunnen uitvoeren om uit te sluiten dat de HD kapot is. Wie van jullie kan me ook uitleggen wat het precies betkent dat er een stuurprogramma ontbreekt? Wordt hiermee bedoelt dat er 1 of meerdere drivers ontbreken en zo ja hoe kom ik er dan achter welke drivers ik opnieuw moet installeren. Nogmaals de vraag: als ik nu Ubuntu 10.4 installeer en dan met Gparted (als ik dat uberhaubt kan vinden) de schijf weet op te delen in 2 partities, zou het dan wel moeten lukken om op 1 van die twee partities Vista te installeren?
Ik woon in Spaubeek een dorp vlak bij Geleen, Sittard ongeveer klein half uur van Maastricht.
Nogmaals alvast bedankt allemaal en hopenlijk komt iemand met een oplossing.
Hele vriendelijk groeten van mij.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/14, 23:11:47 »
Ik raad eerst aan eens na te lezen wat er op deze wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/ staat onder Installatie=>Installeren staat.
Lees ook wat verderop onder http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen staat.
Citaat
als ik nu Ubuntu 10.4 installeer en dan met Gparted (als ik dat uberhaubt kan vinden) de schijf weet op te delen in 2 partities, zou het dan wel moeten lukken om op 1 van die twee partities Vista te installeren?
Als je Ubuntu 10.04 (of eender welke andere versie) installeert, dan krijg je vanzelf de mogelijkheid om je schijf in partities in te delen, maar bv. Gparted heeft het voordeel dat de partities dan niet meteen ook aangekoppeld worden (aangekoppeld=actief gelezen en beschreven kunnen worden)
Op één of meerdere daarvan kun je daarna Vista of Win 7 of wat dan ook installeren, op voorwaarde dat je de partitie die je daarvoor voorziet formatteert onder ntfs of fat32, anders kan Vista in eerste instantie niets met die partitie.
Citaat
Volgende moet ik nog zeggen: bij het opstartscherm (zwart dus) zie ik wel bij het detecteren van hardware dat hij mijn DVD station en Western Digital HD wel ziet. Maar als ik dan met de command prompt werk of met run (uitvoeren) en ik verander de X: in C: dan ziet hij de C: schijf helemaal niet.
Hierbij een geruststelling: Ubuntu kent geen C: of D: of wat dan ook. Dat betekent helemaal niet dat de HardeSchijf niet werkt.
Het zou best kunnen dat voor een recovery van vista  de speciale eigen "features" van Acer wel een beetje in de weg  zitten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En nog één raad: probeer Ubuntu eens een keer, eerst met de Live-Cd (die PartedMagic-schijf is eigenlijk voor iets anders bedoeld en niet erg gebruiksvriendelijk) zonder installeren, daarna na de installatie. Je zal vlug genoeg merken dat Ubuntu héél gebruiksvriendelijk is. Geef het gewoon wat tijd. Overstappen van Windows naar bv. Ubuntu vraagt wat gewenning.
Op deze pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuDownloaden vind je onderaan hoe je een Live-Cd kunt bekomen zonder ze zelf te moeten branden. Handig als je niet altijd een werkend systeem bij de hand hebt.
P.S. Ik weet bij ondervinding dat je hier op het forum echt veel goede hulp kan krijgen. Alleen zijn het zo'n bollebozen dat ze niet altijd de problemen van een beginneling kunnen inschatten.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 14:40:54 door Jakke5 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/15, 15:40:24 »
Ter info:
Steunpunten kaart:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Rechts onder kan je kiezen voor steunpunten of iedereen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/15, 16:05:25 »
Zo'n lang, onsamenhangend en onprettig verhaal is lastig om te lezen.

Offline barth

  • Lid
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/15, 18:21:42 »
@zelidra...

Eigenlijk is het heel simpel...Met Gparted je huidige partitie verwijderen en opnieuw opstarten met je Win installatie disk
http://pc-en-internet.infonu.nl/software/8553-partitioneren-met-de-gparted-live-cd-freeware.html

Lees dit maar eens door  ;)

Skilltone

  • Gast
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/15, 22:59:04 »
dus ik wil nu weer terug naar Vista die bij aankoop voor geinstalleerd was. Echter geen CDrom erbij gekregen met vista of OEM versie, totaal NIETS. Er zat alleen een recovery DVD bij........ dacht ik tenminste.... echter later bleek dat het om een BLANK RECOVERY disk gaat en dat ik dus zelf de recovery dvd had moeten aanmaken.

 Klopt, in de gebruiksaanwijzing staat ook dat je met de blanco disk een recovery disk kan maken, is niet nodig, gezien er op een partie een gedeelte staat. Die na opherstart is op te vragen met alt-F10

Citaat
Maat van heeft Ubuntu verwijderd. Ik vroeg hem alleen de schijf te formatteren de rest kon ik zelf wel zei ik tegen hem en dacht ik ook te kunnen. Echter Omdat ik mijn beide partities had geformateerd om op een schone schijf Ubuntu te zetten is de bootsector van Windows ook weg! Ik zit nu dus met het probleem dat ik windows niet krijg geinstalleerd.

Inderdaad, je heb bij de installatie je bootsector verwijderd. Ook je aparte partie van de recovery ook. Je kan proberen na opstart Alt-F10 in te drukken, maar de kans is nihil

Citaat
ik heb 3 geprobeerd. Bij installatie XP lijkt ie te beginnen met installatie echter na het laden van windows files krijg ik op een gegeven moment blauw scherm met witte letters en een foutmelding. Een stopscherm noemen ze dat.  Technische informatie (mogeljik in het engels) stop: 0x0000007E (0x0000005, 0xF748E0BF, 0xF78DA208, 0xF78D9F08)  en daar onder *** pci.sys - ADDRESS F748E0BF base at F7487000 DATESTAMP 367855c.

Foutcode betekend dat je bootsector mist. Je kan eventueel een opstart diskette maken, en dan kom je in windows prompt uit, waar je Chkdsk /r ik kan tikken. Als deze niet reageert, is de enige optie nog sfc /scannow in te tikken. Na de scannow, heb je kans dat hij, icm met je opstartdiskette een kleine boot aan kan maken.

Citaat
Bij het installeren van vista lijkt het ook in het begin te lukken.  Ik klik op taalkeuze NL  volgende scherm klik ik op NU INSTALLEREN en dan komt weer een foutmelding. Twee venster over elkaar verschijnen waarin staat : de ene venster heeft als titel Windows installeren. Daar meteen onder staat Selecteer welk stuurprogramma moet worden geinstalleerd. Onderaan 3 knoppen van links naar rechts: Bladeren   Opnieuw zoeken   Volgende. De tweede venster is kleiner en smaller en zit in het grote venster. Titel venster2 is Stuurprogramma laden.  Daaronder de volgende melding: Een vereist stuurprogramma voor een cd/dvd station ontbreekt. Als u een diskette, cd, dvd of USB flashstation met het stuurprogramma hebt dient u dit nu te plaatsen.
Vermoedelijk je bootmsr is ie kwijt

Citaat
Ik zit nu op internet met een boot CD gekregen van paradigit. Ik heb ook wel eens een zwart scherm gekregen met witte letters Boot MGR missing press Ctrl+Alt+Delete   maar als je dat doet verschijnt gewoon weer die melding.


De boot cd, doet hetzelfde als de opstartdiskette.
Kan twee dingen zijn. Boot mgr mis een opstart, dus kan de aanknooppunt van de HD niet vinden. Kan ook zijn dat je werkgeheugen niet werkt.

Citaat
Mijn buroblad die ik nu voor me heb ziet er als volgt uit:  blauw buroblad met de volgende pictogrammen. My documents. Ghost 4 Linux Hardware information Keyboard Layout, Monitor Settings, Mount Devices, Partition Editor, Smart Control, Start Network.
Gisteren een geheugen test van meer dan 12 uur gedaan. Alles is goed nul errors. Ook staat rechtsonder op mijn (mooie) blauwe buroblad met grote schuine witte letters het volgende: PartedMagic en rechtsboven met hele kleine letters allemaal gegevens die voor mij abacadabra zijn, snap er niets van. Het volgende staat allen rechtsboven:
Hostname : PartedMagic
Linux Kernel: 2.6.32.11-pmagic
CPU Details i686, 2500(MHz)
CPU History:
CPU Usage: 1%
RAM Usage 167MiB 5%
Available RAM 3.21Gib (overigens heb ik 8 Gig geheugen dus misschien toch geheugen kapot dat ie hier maar zo weinig zet)
Dan nog een heel verhaal met Processes   183    Running 1
NAME         PID               CPU             MEM%
chromium-browse 19977 etc etc etc

Nu heb je hem opgestart via live cd van Gparted?

Wat ook kan zijn, gezien dit wel eens voorkomt bij PB, is dat je werkgeheugen kaduuk is. PB en ACER is één pot nat. Wij hadden voorraad reparaties gehad bij drie PB voor dit soort zaken. Je kan dit controleren door de memtest te draaien. Kapot hoeft trouwens niet, kan ook zijn dat hij "los" zit. dan moet je even eraf halen en er opnieuw op doen.

Ik heb je even gequoteerd om te zien wat kan zijn.
- Kan je losse werkgeheugen zijn,
- kan zijn dat hij de harddisk niet vind, omdat die niet verbonden zijn met een bootsector. Kan je maken via gpartedcd of
- het kan zijn, dat is in mijn geval geweest, dat de bios iets tegenhoud. Ik had zelfde verhaal met "bootsmsr missing" en na flash bios voor w7 (ook eerst vista) kreeg ik geen problemen meer. maar flash bios moet je in dit geval door iemand doen die weet waar hij/zij mee bezig is. gevaarlijk jobje voor een pc.

Hoop je beetje in de richting hebben geduwd. Hier zitten voor zeer goede Linux experts, maar Windows experts vind je alleen op http://support.microsoft.com/gp/hublist/ of eventueel op www.helpmij.nl

Martin

Voor de MODS; (sorry MOD van Ubuntu, de links is alleen voor de hulp en niet voor reclame doeleinde)


Offline Nollie

  • Lid
Re: Help Windows (her)installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/16, 20:49:41 »
Ik heb niet alles gelezen, want het een heel verhaal. Maar ...

Als je de Ubuntu Live cd start en dan GParted opstart (onder systeem), zie je dan een Nfts partitie met een "Bootflag" ?

Deze moet je anders eerst plaatsen.

Zoals gezegd: helpmij.nl is heel goed en snel.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.